Článek
Ruku na srdce – potřeboval by člověk něco víc? Rychlost, prostor, pohodlí, preciznost a dost možná i slušnou porci zábavy. BMW však naše nadšení nesdílí – prý by se M3 ve verzi kombi neprodávala. Že prý lidé, kteří chtějí v autě prohánět nic netušící slečinky a odvážné labradory v kufru, údajně skočí raději po BMW X3 M. My říkáme, že se jen bojí jít proti Audi RS4 Avant a Mercedesu C63 kombi! Ale můžeme se mýlit…
A proto, díky bohu, existuje automobilka Alpina, sídlící v německém Buchloe, na ulici s příznačným názvem Alpinstrasse. Tato společnost už není pouhý úpravce, je oficiálně uznána jako automobilka – její modely už mají dokonce vlastní číslo VIN. A „trojka v kombajnu“ v tomto balení slibuje lákavou – a také nemravně rychlou – kombinaci stylu, nenápadnosti a rychlosti.
Toto smaragdově zelené kombi s černými akcenty a sedící na krásných hvězdicových kolech, typických pro Alpinu, ukrývá pod kapotou poctivý 3,0l šestiválec twin-turbo, který najdeme i ve zmíněné X3 M nebo v příští M3, která bude mít zhruba 500 koní. Ovšem v Alpině udrželi výkon na rozumných 460 konících… Na oplátku však Alpina B3 Biturbo Touring nabízí plnotučných 700 Nm točivého momentu, oproti skoro až skromným šesti stovkám u „emkových“ bratranců. Pravda, může to potenciálně znamenat méně výraznou výkonovou špičku ve vyšších otáčkách, na druhou stranu místo toho dostanete hutný zátah od nižších otáček a silný střed, důležitý na výjezdech ze zatáček. Je koneckonců výjimečné, aby turbomotor měl výkonovou špičku jako atmosférický motor.
Dalším podstatným rozdílem je, že Alpina B3 má místo dvouspojkové převodovky v „emtrojce“ běžný, avšak výtečný osmistupňový automat od firmy ZF. Tato převodovka si pak diriguje výkon na všechna čtyři kola – takže žádný z těch sedmi set newtonmetrů síly nepřijde nazmar. Pravda, klasický automat nikdy nebude řadit tak bleskurychle jako „dvouspojka“, na druhou stranu konstrukce automatu je z principu jednodušší – teoreticky tak méně náchylná k potížím. Navíc dnešní automaty řadí tak rychle, že rozdíl poznáte jen sotva. Dokonce bychom možná i prominuli Alpině absenci manuálu v nabídce…
Jediný háček je v tom, že zatím neznáme přesné výkonové parametry jako zrychlení a maximální rychlost – jediné číslo, které se na stránkách Alpiny kromě výkonu motoru dočtete, je kombinovaná spotřeba mezi 10 a 11 litry benzinu na 100 kilometrů. Nicméně při takové síle, perfektně servírované na asfalt díky pohonu všech kol, počítejme se stovkou kolem 4 sekund, a není důvod, proč by maximálka nemohla „olizovat“ třísetkilometrovou metu. Nebo ji i překročit…
Letmý pohled by mohl napovědět, že Alpina B3 Biturbo, ať už ve verzi sedan nebo Touring, by mohla být oproti „emkovému“ dvojníkovi dospělejší, decentnější a nenápadnější. Ale pomalejší? S tím nepočítejte!
Vlastně se nám interpretace superrychlého trojkového BMW od chlapů z Buchloe zamlouvá – chybí všudypřítomné trojbarevné pruhy a znáčky, zkrátka tu není žádné pozlátko. Je to takový vlk v rouše beránčím. Je tu jen decentní nápis „ALPINA“ v předním nárazníku, krásná modrá nebo zelená metalíza, kterou jako třešinka na dortu doplňují skvělá „alpiňácká“ dvacetipalcová kola. Kdybychom si měli vybrat, tak naše „M3“ by pocházela právě z Buchloe! Jo, a kdyby se vám nelíbila zelená nebo modrá, můžete ji mít v jakékoliv barvě programu BMW Individual. Ale proč byste to dělali, když k Alpině prostě patří… Cena se má řádově pohybovat kolem 1,75 milionu korun a výš, v závislosti na výbavě a individualizaci.