Článek
Fotograf Jakub obíhá kolem auta s objektivem a já mám konečně čas si M2 Competition v klidu prohlédnout. Zkoumám tu drobnou věc s rozšklebeným čumákem, velkými koly dokonale vyplňujícími podběhy správně nafouklých blatníků a macatým výfukem se čtyřmi tlustými koncovkami, a v hlavě mi bliká neonový nápis: „Malý bastard“. Právě tak říkal James Dean svému Porsche 550 Spyder, se kterým později přišel o život. Koukám do zamračeného výrazu světel se čtyřmi LED vlnkami a přemýšlím, jestli tahle nadopovaná M2 náhodou taky nespřádá plány, jak mě zabít. Kdybych jen věděl, že se o to pokusí už za pár minut…
Nový plnotučný emkový motor (byť je ve srovnání s M3/M4 trochu podladěný) má totiž výkon 410 koní a výbušnou povahu, což spolu s pohonem pouze zadních kol, manuální převodovkou, promrzlými pneumatikami a krátkým rozvorem v kombinaci s hrbolatými křivoklátskými okreskami se zbytky rozbředlého sněhu a posypovým štěrkem vytváří poněkud napjatou atmosféru. Stačí to jen maličko přehnat s plynem a začnou se dít věci. Všechny naráz a hodně rychle.
Přitom při prvním usednutí působí M2 Competition docela krotce. Nastupování je naprosto v pohodě, anatomické sedadlo mě nesvírá jako železná pěst, ale spíš jako baseballová rukavice, v kabině je slušné audio, navigace i nějaké ty USB porty, podvozek ze mě nechce vytřást duši a motor si jen spokojeně bručí. Tohle není žádná našponovaná závodnička, která umí jet jen na plný plyn nebo vůbec – s M2 Competition můžete klidně jezdit denně a bez problémů polykat desítky a stovky dálničních kilometrů, aniž byste ohluchli nebo museli navštívit chiropraktika. Vždyť ji můžete mít i v automatu!
Ale poctivý manuál je samozřejmě tou jedinou petrolheadskou volbou. Spojka je progresivní, převodovka má krátké dráhy a přesnou kulisu, takže sekání kvaltů nahoru i dolů je prostě radost. Pedály jsou tak dokonale rozmístěné a sladěné, že meziplyny jsou čistě intuitivní záležitostí – a jestli je nemáte ještě dost natrénované, elektronika vám ho tam šoupne automaticky (naneštěstí se tahle funkce vypne pouze s vypnutou stabilizací).
Svižná jízda je naprosto přirozenou záležitostí – ovládací prvky jsou perfektně naladěné a pozice za volantem bezchybná, takže se s autem hned propojíte. I přes docela masitou hmotnost 1 550 kg působí M2 Competition lehkonoze a obratně, nikdy nemáte pocit, že byste ji do zatáčení museli nutit. Jakmile se dvě turba nadechnou z plných plic, motor se s ohromnou chutí žene za plynovým pedálem – pak se stačí pohybovat ve střední části otáčkoměru a už jste ohromně rychlí. S každým průjezdem před objektivem poznávám auto lépe a lépe a získávám víc jistoty… až do momentu, kdy mě kousne. Trochu kluzký povrch a trochu moc plynu znamená malý prokluz kol a už musím lovit kontra v situaci, která mi nepřišla ani trochu na hraně. Bdělost se v tomhle autě opravdu vyplácí…
Ale když se pak zima na chvilku umoudří, silnice oschnou a teploty vylezou nad nulu, ukáže M2 Competition svou přívětivější tvář. O pevnější podvozek se můžete bez obav opřít, mechanické přilnavosti má spoustu a trakce je za podmínek bližších ideálu také důvěryhodná. Cítíte z ní jistotu, díky které můžete tlačit na pilu víc a víc – včas nabrzdit, opřít se o grip předních kol, vykroužit oblouk a na výjezdu plynem doladit stopu. Hrana je jasně čitelná, a když ji opatrně přestoupíte, ukáže se M2 Competition jako poslušná a hravá kočička, ne divoká šelma s připravenými drápy a tesáky číhající na vaši chybu.
Abyste si ji užili naplno, musíte respektovat její přístup k věci – na rychlost jde spíš cestou hrubé síly než ladnosti a efektivity, kterou vyznávají třeba Alpine A110 nebo Porsche Cayman. Ale když si porozumíte a najdete společný rytmus, stane se z ní dokonalá zbraň popravující okresky a devastující okruhy s mimořádnou efektivitou. M2 Competition má naprosto dostatečný výkon a ideální velikost, abyste si ji mohli užít za každé situace. Tohle je prostě nejlepší současné BMW M a jedno z nejlepších aut na okreskovou i okruhovou zábavu. A že se vás v nestřežené chvíli pokusí zabít? To prostě patří k jeho kouzlu…
BMW M2 stojí 1 712 100 Kč. To vypadá jako strašný nesmysl, ale za prvé je to (na rozdíl od zvyků prémiového segmentu) skoro konečná cenovka, protože není moc za co připlácet, a za druhé je konkurence stejně drahá – Porsche Cayman, Alpine A110, Alfa 4C, Audi TT RS i Toyota Supra stojí podobné peníze. O něco laciněji seženete hovězí Mustang Bullit (1,4 mil.) nebo obstarožní 370Z Nismo (1,3 mil.).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 979 cm3 |
Výkon | 302 kW (410 k) při 5 230 - 7 000 ot./min. |
Točivý moment | 550 Nm při 2 350 - 5 230 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 550 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,4 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Kola a pneumatiky | vpředu 245/35 R19vzadu 265/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 461/1 854/1 410 mm |
Rozvor | 2 693 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 390 l |