Článek
Tohle není auto. Já vím, má čtyři kola, jezdí po silnici a řídí se volantem, takže ta podobnost nejde přehlédnout. Ale ve skutečnosti je vývojově o pořádný kus dál. Elektromobil iX je nejkomplexnější a nejinteligentnější auto, jaké kdy automobilka BMW postavila, a má prý definovat novou éru mobility. Nevnímejte ho tedy jen jako další auto. Daleko lépe ho pochopíte, když si ho představíte jako luxusní kosmickou loď na kolech…
Ostatně jeho design k tomu vybízí – iX je dost odlišné od všeho, co jste dosud mohli vidět na kolech. Z hlediska klasických škatulek ho můžete brát jako SUV, ale jeho čistý, skoro monolitický design, jehož identitu prozrazují pouze ty velké ledvinky na přídi a zamračený výraz, je zcela svébytný. Jeho karoserie je vlastně jen efektivně aerodynamickým obalem vnitřního prostoru, o který šlo návrhářům iX především.
Na třech metrech rozvoru je postavený vzdušný loftový byt, kde se pohodlně ubytují čtyři cestující a mohou si užívat prostorného pohodlí, které je plně srovnatelné s těmi největšími a nejluxusnějšími konvenční modely BMW – řadou 7 a X7. Dojem prostornosti iX podporuje (kromě panoramatické střechy prosvětlující interiér) absence středového tunelu a minimalisticky pojatá palubní deska – zakřivená plocha dvou propojených displejů, zmenšené výdechy klimatizace, pár tlačítek a hotovo.
Ve skutečnosti byl tento minimalismus vysoce technologicky náročný, aby byl výsledek stále ergonomický. Ovládání sedaček se přesunulo na panel dveří (máte ho na dosah a můžete si užívat jeho křišťálové provedení) a na zjednodušené středové konzole (se stylovým dřevěným povrchem) zůstal jen otočný ovladač iDrive s několik šikovnými mikrospínači urychlujícími navigaci k nejpoužívanějším funkcím. Víc podle BMW nepotřebujete.
Vždy online!
Infotainment iDrive v iX je ten nejmodernější, co BMW má (konkrétně osmá generace) – před řidičem je informační displej 12,3“ (doplněný průhledovým displejem), vedle něj pak dotykový 14,9“ kontrolní displej sdružující funkce ovládání vozu i zábavy, k tomu využívá široké online (5G připojení včetně over-the-air update) a mobilní konektivity (včetně bezdrátového Android Auto a Apple CarPlay).
Cílem totiž bylo nezahlcovat řidiče informacemi. Proto je rozhraní infotainmentu zjednodušené, jak to jen šlo, a ovládat ho kromě dotyku a zmíněného otočného ovladače můžete také hlasem a gesty. Funguje to přesvědčivě, protože většinu funkcí si nastavíte jen jednou (přepnete je na automatiku) a dál je už jen používáte. Ale třeba rozhraní klimatizace (kam se bohužel přestěhovalo i vyhřívání volantu a vyhřívání/ventilace sedaček, přestože nastavení polohy sedaček a masáže máte na dveřích) by klidně sneslo ještě nějakou tu optimalizaci pro větší intuitivnost…
Na řízení si však zvyknete okamžitě. Volant je sice šestihranný, ale používá se stejně přirozeně jako třeba v Audi Q4 e-tron (má tvar podobný kruhu a rychlé řízení s velkým rejdem nevyžaduje příliš přehmatávání), na řízení vám většinu času stačí jediný pedál, pohon má spoustu nenuceného zátahu a podvozek je úžasně plavný, jízda je tak konejšivě komfortní a naprosto tichá (podkres akcelerace syntetickým zvukem z dílny oscarového skladatele Hanse Zimmera je příjemně sci-fi). BMW iX vás prostě hýčká maximálním možným pohodlím, které si spojujete s těmi nejluxusnějšími auty na trhu.
Záměrně jsem zatím nehovořil o technice, protože tu iX dovedně skrývá, jako by na ní prostě nezáleželo. Nijak vám netlačí, že je pokrokovým elektromobilem, nenutí vás hrát si s rekuperací a efektivitou, nevnucuje vám žádné grafiky a statistiky… prostě vás jen dopravuje po silnici takovým tempem, jaké si přejete, v naprostém pohodlí a v uvolněné náladě.
To nejlepší, co BMW umí
Základem BMW iX je šasi kombinující hliník a karbonem vyztužené plasty (lehká a pevná konstrukce), které má klasickou skateboardovou koncepci s bateriemi v podlaze a po jednom elektromotoru na každé nápravě (pro pohon všech kol). Elektrická architektura pracuje s napětím 400V, přičemž výkon, kapacita baterií (dojezd) a maximální nabíjecí výkon se liší podle verze – v obou případech vám však stačí půlhodinové zdržení u rychlonabíječky na typické nabití 10–80 %.
iX xDrive40 | ix xDrive50 | |
---|---|---|
Výkon | 235 kW (326 k) | 385 kW (523 k) |
Točivý moment | 630 Nm | 765 Nm |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,1 s | 4,6 s |
Maximální rychlost | 200 km/h | 200 km/h |
Dojezd | 425 km | 630 km |
Kapacita baterie | 76 kWh (využitelná 71 kWh) | 111 kWh (využitelná 105 kWh) |
Nabíjení | AC 11kW, DC 150 kW | AC 11kW, DC 200 kW |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 953/1967/1 696 mm | |
Rozvor | 3 000 mm | |
Objem zavazadlového prostoru | 510 l |
Teď se možná děsíte, že je to velký odklon od tradičního etosu BMW o radosti z řízení, ale tak to není. S BMW iX si pořád můžete užít spoustu zábavy při tvrdé akceleraci a ostrém brzdění, můžete ho směle prohánět po točitých okreskách, kterými se prosmýkne při své obrovitosti až nečekaně hbitě a obratně. Jen už ta zábavnost není na úkor celkového pohodlí, protože pro většinu dnešních zákazníků je důležitější za volantem relaxovat, proto své řidičské povinnosti částečně odevzdají chytré automatice, která je pomůže bezpečně dovézt až domů.
Řídí (skoro) samo
BMW iX je vyzbrojeno sadou jízdních asistentů, které mohou umožnit autonomní jízdu na úrovni 3 (zcela samočinná jízda na vybraných úsecích pod dohledem řidiče) – až to legislativa dovolí. K tomu má ohromnou senzorickou výzbroj (pět kamer, pět radarů a 12 ultrazvukových senzorů) a ten nejsofistikovanější software, který má BMW v současnosti k dispozici. BMW iX tak dokáže zabránit zbytečným ťukancům, pomůže vám odřídit stovky dálničních kilometrů, na konci samo zaparkuje a ještě vás varuje, abyste při vystupování neskočili někomu pod kola nebo nesrazili cyklistu.
Svět se prostě mění, zběsilé tempo života a neustálý tlak nutí lidi najít si své klidné místečko, kam se načas zavřou, kde uniknou všemu tomu shonu a stresu a kde si oddechnou a trochu dobijí baterky. BMW iX je navržené tak, aby se mohlo stát takovou oázou klidu a pohody, a přitom vás ještě pohodlně a rychle přeneslo na druhou stranu kontinentu – a využívá k tomu veškerou dostupnou nejmodernější techniku. Mezi všemi těmi obyčejnými auty je iX prostě luxusní kosmická raketa na kolech. Nejlépe to pochopíte, když se v ní půjdete proletět…
Základní BMW iX xDrive40 pořídíte za 2 067 000 Kč, za výkonnější iX xDrive50 s větší baterií a delším dojezdem dáte 2 628 600 Kč. Pokud vám to nestačí, ještě chvilku počkejte – BMW se nijak netají tím, že už chystá vrcholnou verzi M60 s výkonem přes 600 koní a sportovnějším zaměřením!