Článek
Nebudu vás napínat, BMW i8 Roadster je prostě skvělé auto. Je strhující, když s ním jedete rychle, je fascinující, když s ním jedete pomalu, ale nejvíc mě na něm bavilo, jak působilo na lidi. Vykulené oči, otočené hlavy a zdvižené palce od dospělých a jiskřičky v očích dětí. Když malí kluci koukali z okna tátova pětkového BMW, když holčička ukazovala prstem „Mami, koukej!“, když kluci ve školním autobusu měli nalepené obličeje na skle, musel jsem se prostě usmívat. A pak tomu pořádně naložit, aby to měli s plnou parádou.
BMW i8 totiž jako exotický supersport nejen vypadá, ono tak i jede. No, pravda, výkonový poměr 375 koní na 1,6 tuny není vyloženě hitparáda, ale je to dost na to, aby dalo stovku za 4,6 sekundy a pelášilo maximálních 250 km/h. Je to dost na to, aby spolujezdce v zatáčkách vyděsilo, nebo naopak rozesmálo. A je to právě tak akorát na to, abyste se za volantem bavili, aniž byste se báli o svůj život.
Nakonec i8 ve svém řidiči vzbuzuje spoustu důvěry – podvozek působí naprosto stabilně a jistě, čumák se vrhá, kam mu přímým řízením přikážete, brzdy jsou silné, auto hbitě mění směr a efektivní pohon všech kol ho vystřelí z každé zatáčky. Rovinky polyká i8 s velkou chutí a působí u toho ještě o chlup rychleji, než ukazuje tachometr – to proto, že sedíte jen kousek nad silnicí v těsném kokpitu silniční stíhačky, která každou akceleraci doprovází basovým bručením „BWAAAP-BWAAAP“, které vás spolehlivě dostane do varu.
Na tomto místě by bylo vhodné přiznat barvu – i8 pohání plug-in hybridní ústrojí, které se skládá ze 143koňového elektromotoru na přední nápravě a 231koňového benzinového motoru, který pohání zadní kola přes šestistupňový automat. Akorát nejde o mocný osmiválec, ani charakterní šestiválec, dokonce ani nadupaný čtyřválec. Je to 1,5litrový tříválec. Ano, supersport se tříválcem.
Až se přestanete smát, zkuste se zamyslet – 231 koní z tříhrnku o objemu lahve koly? To je sakra hi-tech! A definitivně vás smích přejde, když se poprvé rozjedete, protože tříválec vyluzuje plnotučný, charismatický zvuk, který byste od něj v životě nečekali (částečně za to můžou reproduktorové triky, ale za volantem vám to bude úplně jedno), a elektrický pohon mu dodává tak bleskové reakce a prvotní impulz, který na výjezdu ze zatáčky nechá zavedené supersporty s mnohaválcovými motory překvapeně zírat.
Kdepak, tohle pohonné ústrojí prostě funguje a jeho 375 koní vám zajistí spoustu rychlosti a zábavy. A kdybyste toužili po intenzivnějším zážitku, stačí stáhnout látkovou střechu (za 15 sekund do rychlosti 50 km/h) a najednou jste ještě víc v centru akce. Slyšíte víc naštvané bručení motoru a syčení turba, slyšíte svistot větru (dovnitř ani moc nefouká), slunce vám prohřívá kosti a vítr čechrá vlasy. V autě bez střechy je jízdní zážitek vždycky silnější.
A až si budete chtít vydechnout, stačí zpomalit a přepnout auto do komfortního režimu, benzinový motor se vypne a svištíte si skoro neslyšně na elektřinu. Po plném nabití (2 hodiny z wall-boxu) máte k dispozici v reálu lehce přes 30 km čistě elektrického dojezdu, kterého si můžete naplno užít ve městě a při klidnějším tempu i na okreskách. Ne, že by na tom nějak moc záleželo, ale v takových chvílích vás i8 odmění spotřebou do čtyř litrů, bez nabíjení a na plný plyn jste v tom maximálně za osm. O takových hodnotách si konkurence může nechat jen zdát…
Ale daleko zajímavější je, jak elektrický pohon dokáže i8 proměnit ze zuřivého divočáka na pohodového kliďase. Po silnici kloužete naprosto hladce a tiše a lidé zírají snad ještě víc, než když kolem proletíte na plný plyn. BMW i8 je skutečná kosmická loď na kolech – má lehounkou, ale pevnou strukturu z karbonem vyztužených plastů (CFRP), pokrokový pohon, je našlapaná technologiemi (head-up displej, online infotainment, 360° kamerový systém) a má karoserii, která jako by byla vystřižená ze sci-fi filmu.
No, samozřejmě není dokonalá. Vyklápěcí dveře jsou v těsných parkovištích nešikovné, vystupování a nastupování přes široké prahy chce trochu gymnastiky a odkládacích ploch není v kabině zrovna přehršle, kufr je pak se svými 88 litry spíše směšný (dohání to 100litrová odkládací polička za sedadly). Tohle všechno však k třídě supersportů prostě patří…
Ale oproti konkurentům má řadu užitečných výhod – je poměrně kompaktní (nemusíte se bát podzemních garáží ani silničních retardérů), dostatečně pohodlná i na dlouhé cesty, úsporná a nenáročná. V zahraničí vám plug-in hybridní pohon při koupi ušetří ranec na daních, v ČR vám získá alespoň výhodu speciálních „EL“ značek. To je asi poprvé, co je supersport rozumnou koupí!
A hlavně to znamená, že by supersporty nemusely být druhem na vyhynutí. Elektřina jim neubírá na dramatičnosti jízdního zážitku, dokonce jim dodá ještě brutálnější dynamiku a trochu smyslu ve světě se silným ekologickým svědomím. A co je nejdůležitější – pokud budou takhle cool jako i8, mladí lidé je budou chtít víc než nové aplikace v telefonu. Sportovní auta stále žijí!
Karbonové šasi (přesněji CFRP), plug-in hybridní pohon, křídlové dveře a sklápěcí střecha – zní to draze a drahé to taky je. BMW si za i8 Roadster řekne o 4 230 200 Kč (a to ještě před započtením příplatků), což je zhruba o 400 tisíc víc, než kolik stojí 911 Carrera 4S Cabriolet. BMW i8 však působí podstatně výjimečněji...
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený uprostřed napříč + elektromotor na přední nápravě |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Výkon | 170 kW (231 k) při 5 800 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 3 700 ot./min. |
Elektromotor | 143 k a 250 Nm |
Celkový výkon hybridního ústrojí | 275 kW (375 k) |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 595 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,6 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 2,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kapacita baterie | 11,6 kWh |
Elektrický dojezd | 53 km |
Kola a pneumatiky | vpředu 195/50 R20, vzadu 215/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 689/1 942/1 291 mm |
Rozvor | 2 800 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 88 l |