Článek
„Gé-eso“ je kult, o tom žádná. Stačí se podívat na skupinky mototuristů, kteří Evropu křižují na cestovních endurech – v každé z nich bude dominovat GS. Ano, to velké, s boxerem, kardanem a objemem 1200 kubíků. Ale ne každý chce utratit půl milionu za čtvrttunové cestovní enduro, se kterým do kopečka ani nezacouvá. Pro ty, kteří rádi víc enduro a obratnosti, je tu menší F 800 GS. I když menší, ona testovaná verze Adventure také není žádný lehký welter…
Tradiční záležitost
Když se před deseti lety se na trhu objevila menší alternativa k velkému GS, tedy typ F 800 GS, byla to malá bavorská revoluce. Štíhlejší stavba, řadový „dvoubuch“ a sekundární převod řetězem rozdělily bikery na dva tábory. Kladné ohlasy ale nakonec převládly, a tak v roce 2013 přišla druhá generace. Malé GS se stalo čím dál oblíbenějším i díky provedeným úpravám či cestovatelské verzi Adventure (od 2014), která kromě bohatší výbavy, většího plexi a modifikované kapotáže obdržela hlavně velkou 24litrovou nádrž (+ 8 litrů), umožňující polknout i 91oktanový benzin (na přání). Pro letošek dostal model F 800 GS elektronický plyn a jiný výfuk (kvůli Euro 4), detailními inovacemi prošly také přístroje, barevná provedení a do základu se dostaly tři mapy motoru (rain, road a enduro). Vše se ovládá tak samozřejmě, jako by to konstruktéři ušili na míru přímo vám. Jen ten digitální rychloměr á la Africa Twin by se hodil…

Enduro na scéně
Jestli čekáte „malé pivo“, zapomeňte na to. Pokud měříte pod 170 cm, budete mít problém dosáhnout nohama na zem - takže vstupní výška na GS je 180 cm a víc. Jakmile se ale vyhoupnete do sedla (na přání lze však dodat o 30 mm nižší variantu), máte vyhráno, protože tak pohodlný „sitz“ jen tak někde nenajdete. Královské pohodlí se hodí všude, ať už brázdíte město nebo širé pláně. Testovací kus měl po stranách hliníkové kufry, na což je dobré myslet při proplétání mezi auty, ale také při nastupování – odřené holeně by mohly vyprávět. Tohle je zkrátka motorka pro opravdové chlapy a nic na tom nemění menší objem, stavba malého „gé-esa“ je dost robustní na to, abyste se na něm cítili jako páni tvorstva. Za širokými řídítky se cítíte jistě, zvětšené plexi dokonale kryje před větrem i deštěm a vy můžete neohroženě krájet kilometry za všech klimatických podmínek – ovšem rozhodně s vyhřívanými hefty, které výhodněji dostanete za deset tisíc korun v paketu Comfort s centrálním stojanem a palubním počítačem. Z balíčků se také hodí Dynamic, obsahující kontrolu trakce ASC a elektronické pérování ESA – reguluje tuhost centrálního péra (přední tlumiče jsou nastaveny implicitně z továrny, kvůli měkčímu setupu se trochu ponořují). Kdo plánuje výlety do divočiny, určitě by ocenil kryt motoru – zde chybí, konkurenti ho mívají v sérii.

Stabilní za všech okolností
Stroje BMW GS mají jednu, pro nás primární „autaře“ skvělou vlastnost – sednete na ně, ujedete 300 km na jeden zátah a zase z nich v pohodě sesednete a nic vás netrápí. Někdo řekne nuda, my však dáváme palec nahoru. Absolutní komfort je vlastní také malému GS, které je překvapivě velmi stabilní i na dálnici. S hliníkovými kufry byste sice neměli jet rychleji než 160 km/h, vzhledem k zákonným limitům však není toto omezení relevantní. V zatáčkách pak o třicet kilo lehčí stavba proti většímu „gé-esu“ přijde vhod, na druhou stranu ale řadový motor proti boxeru zvyšuje těžiště. Samozřejmě že osmistovka netahá odspodu tak vehementně jako dvanáctistovka, ale 85 koní a 83 newtonmetrů jsou pro sólo jezdce naprosto dostatečně parametry. Dva pořezy s bagáží samozřejmě F 800 GS pocítí citelněji než větší R 1200 GS, osmistovka má ale překvapivě dost elánu a rozhodně se na ní nebudete cítit ochuzeni. Agregát Rotax sice má svá léta a ve vysokých otáčkách své vibrace přenáší do řídítek, tolik ho točit ale netřeba a plná kroutící moment máte k dispozici v 5750 otáčkách. Když se budete hlídat, v pohodě se dostanete pod 5 litrů na 100 km, což vzhledem k nádrži na 24 litrů paliva znamená bezpečný dojezd 400 kilometrů.

Méněcenné ani náhodou
Pokud toužíte po BMW řady GS a netapetujete pětitisícovkami, i menší osmistovka vám udělá skvělou službu. Vlastně ve verzi Adventure skoro tu samou jako R 1200 GS, které je v přímém porovnání spíš otázkou image než reálných benefitů. Osmistovka nejede o moc hůř, není tak zavalitá a rozhodně je obratnější než drahý kyklop. S cenou 330 600 Kč (+ 20 000 Kč proti základnímu F 800 GS) se rodinný rozpočet popasuje lépe než se sumami kolem půl milionu, na něž se po zaškrtnutí pár nezbytných příplatků hravě dostaneme s velkým GS. I malé „gé-eso“ lze samozřejmě vyšperkovat jako testovací bike za nějakých 375 tisíc, pořád jde ale o snesitelnější částku bez nějakých velkých ústupků.

Technické údaje: BMW F 800 GS Adventure
Motor | Vzduchem/vodou chlazený řadový dvouválec |
Objem | 798 ccm |
Výkon | 63 kW při 7500 ot/min |
Točivý moment | 83 Nm při 5750 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Sekundární převod | Řetěz |
Maximální rychlost | 193 km/h |
Spotřeba paliva (90/120 km/h) | 4,3/5,7 l na 100 km |
Hmotnost | 229 kg (s náplněmi) |
Rozměry | 2305 x 925 x 1450 mm |
Nádrž | 24 l (z toho 4 l rezerva) |
Pneumatiky | 90/90 – 21 54V a 150/70 – 17 69V |
Cena | 330 600 Kč |