Hlavní obsah

BMW 600 – Když Isetta vyroste

Foto: Archiv Garáž.cz

Isetta byla opravdu spíše nouzovým vozítkem. BMW se proto rozhodlo tento koncept dále rozvést a do výroby poslalo upravený větší model 600. Stále to nebylo dospělé auto, ale rozhodně má k dnešním BMW blíže.

Článek

Po druhé světové válce BMW přišlo o továrnu v Eisenachu a ta mnichovská byla těžce poničená bombardováním. BMW se povedlo obnovit výrobu luxusního šestiválcového sedanu 501 až v roce 1952, od roku 1954 pak naběhla výroba typu 502 s osmiválcem. Jenže to nebyla zrovna vhodné modely na poválečný trh, který opanovala vozítka Goggomobil a Messerschmitt. BMW reagovalo nákupem licence a zahájením výroby maličkatého modelu Isetta (tu si vyzkoušel i Kuba) s motocyklovým motorem, ten ale koncem padesátých let už na konkurenci menších ale dospělejších vozítek nestačil.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na vývoj nového auta peníze nebyly, takže nakonec stáli konstruktéři stejně před Isettou. Úkolem bylo jí zvětšit, aby uvezla až 4 pasažéry a mohl jí pohánět větší motor, tak se zrodilo BMW 600. Willy Black prodloužil rám malého bublinového auta a zvětšil rozchod zadních kol, mezi které se vešel větší motor. Ostatně celá zadní náprava byla zcela nová, poprvé zde BMW použilo polovlečenou a to pak používalo ještě dlouho v dalších letech. Přední náprava pocházela ale z Isetty, tlumiče byly s vinutými pružinami a za všemi koly byly bubnové brzdy. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Přední dveře v čele byly také převzaté z Isetty. Na nová zadní sedadla se nastupovalo přes boční dveře na pravé straně. Za nimi byl čtyřtaktní plochý dvouválec OHV z motorky R67. Šestistovka měla karburátor Solex, výkon necelých 20 koní a točivý moment 38 Nm. Malé, jen 550 kg těžké auto dokázalo jet až 100 km/h a spotřebovalo průměrně 5 litrů paliva. Plně synchronizovaný čtyřkvalt se ovládal pákou na podlaze, což nebylo standardem u konkurence. Stejně tak byla nevídaná nabídka poloautomatu Saxomat.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW ale nezvládlo cenovou politiku a účtovalo si za auto 3890 západoněmeckých marek. Pokud jste chtěli topení, čekal na vás příplatek 95 marek. Prodej tak silně zaostal za očekáváními, protože za malý příplatek jste mohli jezdit v Brouku, což bylo na rozdíl od BMW alespoň normální dospělé auto. BMW zkusilo auto propagovat třeba non-stop jízdou novináře Paula Schwedera z marockého Agadiru do Mnichova (trvalo mu to 79 hodin a 10 minut), nebo podporováním Alexe von Falkenhausena, který s typem 600 jezdil rally a porážel i silnější auta.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nic z toho ale nefungovalo. BMW se muselo zkrátka do masové výroby pustit jinak. Vyvinulo tedy typ 700. Nový model měl také motocyklový dvouválec vzadu, nová karoserie však působila jako dospělé auto.

Načítám