Hlavní obsah

BMW 520d Efficient Dynamics (F10) – Prémiově a úsporně

Foto: Miroslav Matoušek

Prémiovka za méně peněz působí v nabídce ojetin vždy lákavě. Kdo by nechtěl za cenu nákupní tašky pořídit dálniční křižník s plnou výbavou, který ještě nedávno mířil k manažerům velkých firem. Já měl možnost vyzkoušet si BMW 520d minulé generace F10 a zjišťovat, jestli dovede řidiče uspokojit i se slabším vznětovým čtyřválcem.

Článek

Měl jsem možnost otestovat jedno BMW s celkem rozumnou motorizací, pohonem pouze zadní nápravy a na normálně velkých kolech. Prostě tak nějak, jak si představuji, že byste o něm možná uvažovali i vy. Šlo o model 520d Efficient Dynamics generace F10, která byla předchůdcem současně prodávané pětky a její výroba byla zahájena v roce 2010. Konkrétní auto bylo o rok mladší.

I když už má auto nějaké křížky na krku, nepůsobí nijak zastarale. Stále je to vůz, který je ve své třídě rovnocenným soupeřem prémiové konkurenci. Hned první požadavek, tedy velice pomalé stárnutí designu, BMW splňuje. Jeho oblé a mohutně působící tvary vypadají opravdu dobře, zejména přední část působí trochu jak ten namakaný chlápek v rohu výčepu, na kterém je poznat, že měl těžkej den, a vy si to s ním opravdu nechcete rozházet. Většinou když automobilky představí podobný designový směr, vyrobí auto, které vypadá strašně nafoukaně. V Mnichově ale před pár lety stvořili velice podařený vzhled, který příliš nezestárnul.

Foto: Miroslav Matoušek

Střídmý design jsem si docela oblíbil, byť není nijak výrazný

Skoro bych až řekl, že nebylo potřeba povedenou generaci pětky měnit, ale v tomhle segmentu se prostě hraje podle jiných pravidel a musíte svou nabídku obměňovat, aby vlak trhu neujel. Jen se trochu bojím o velikost, protože s neustále se zvětšujícími auty se na našich parkovištích, dělaných dle norem ze 70. let, parkuje čím dál hůř. Pokud ta auta ještě trochu povyrostou, budeme za chvíli potřebovat všichni kočárky nebo invalidní průkazky, abychom se mezi ty bílé čáry vešli. Právě s BMW jsem si toho všímal nějak častěji.

Uvnitř je místo skoro královské

Ten jeho široký postoj ale ukrývá i výhodu – velice prostorný interiér, kam se vejde spousta věcí zpříjemňujících již tak pohodlné cestování. Samozřejmostí je elektrické nastavování širokých a skutečně pohodlných sedadel a klobouček systému iDrive. Musím říct, že i když dnešní doba přeje spíše dotykovým infotainmentům, nemohu proti ovládání otočným joystickem říct křivé slovo – funguje bezvadně, nerozptyluje od řízení a máte ho „po ruce“. Hned u něj je i volič automatické převodovky, který má příjemný tvar. Loket si pak odkládáte na opěrku, jež se rozevírá do stran, a odhaluje tak útroby zamykacího kastlíku. U některých ojetin se objevují pazvuky a vrzání v interiéru, náš exemplář toho však byl ušetřen.

Foto: Miroslav Matoušek

Ani k ergonomii interiéru jsem za těch pár dní neměl moc výhrad

Před vámi je pohledný a celkem příjemně malý volant s optimálně tlustým věncem. A pokud si hovíte v sedačce, kterou není těžké nastavit do ideální polohy, moc vám toho nechybí. Možná to někoho zarazí, ale podle mě to je velké pozitivum – interiér v konkrétním voze není celokožený. Jistě, kůže je takový symbol luxusu, ale látka od BMW je opravdu příjemná a použitelná i v parných letních dnech. Kufr je pak dostatečně velký, uveze vše, co potřebují majitelé pětky – od businessmanů po mafiány. Vedle mrtvého korunního svědka se vejde i pytel na golfové hole a do hluboké kapsy na straně můžete vsunout kytku a lahev vína pro hezký večer s manželkou.

Jezdí pořád jako BMW?

Kdysi byly mantinely mezi prémiovými sedany jasné. Mercedes volili zájemci o luxus, Audi lidé, kteří z nějakého důvodu preferovali pohon všech kol, a BMW tu bylo pro ty, kteří se chtějí za volantem bavit i v těžkém přepychovém voze. To už dnes neplatí, protože celá německá trojka útočí na všechny myslitelné i nemyslitelné zákazníky. Přesto by každý výrobce měl trochu dbát na to, aby nepřišel o svou tradiční klientelu. Pojďme se tedy zaměřit na to, jaké je BMW z jízdního hlediska, a zda ještě stále má nadšencům co nabídnout.

Foto: Miroslav Matoušek

A vezmete si golfové hole, nebo stačí kožený kufřík?

Předně, pětka je pohodlná, to nemusíte mít strach. Spíš než pohodlná bych dokonce řekl konejšivá. Nastavení tlumičů umí vyfiltrovat většinu běžných nerovností, které na našich silnicích vyšších tříd můžete potkat. Díky vyššímu profilu gum má tohle BMW větší šanci zvládnout tu obvyklou škálu spár, kanálů a drobných drolících se výtluků. Zaskočit by ho mohla snad jen nějaká stará lesní asfaltka v pokročilém stádiu rozkladu, ale na takovou se většina majitelů pětky nedostane. Ti spíše zůstanou tam, kam tohle auto patří, tedy na dálnicích.

Na dálnici si vede nejlépe

A dobře udělají, protože tohle auto polyká kilometry s úžasnou nenuceností. Ujet v něm stovku kiláků po dálnici jde stejně samozřejmě, jako jde s běžným hatchbackem dojet do krámu. Dlouhé cesty vás už nebudou unavovat, ale i kdyby, můžete si je zkrátit přišlápnutím pravého pedálu (tedy jen v legálních limitech pochopitelně). Kdybychom si ale představili, že naši poslanci změní názor a povolí uzdu rychlostního limitu, majitelé pětky nebudou mít žádný problém. Z německých dálnic víme, že pocitových 130 znamená v pětce dalších čtyřicet navíc. Na okreskách už je to ale menší slast. Zatímco předchozí E60 provází pověst skvělého řidičského sedanu, tato generace už je o trochu odtažitější. Prý za to může i přepracovaná přední náprava.

Foto: Miroslav Matoušek

No, sem by se vešlo i větší „srdce“

Ale třeba vás zaujme motivační budík Efficient Dynamics a budete se spíš soustředit na co nejekonomičtější jízdu s nejlepší spotřebou. Pokud ne, můžete autům na silnici ukázat záď vašeho sedanu se dvěma koncovkami výfuku a plynule se vzdalovat. Docela mě překvapilo, že to zvládá i slabší čtyřválcový model 520d s automatickou převodovkou. Nemá sice parametry supersportu, ale pomalý rozhodně není.

Musí zůstat komfortní v každé situaci

Dle standardů třídy bavorák naprosto plní očekávání na jízdní komfort. Ne každý je zvědavý na klapání naftových agregátů, takže když už máte nějaký lepší vůz, nechcete většinou poslouchat zvuk motoru. To v Mnichově vědí velmi dobře, a tak F10 nabízí opravdu tichou jízdu bez akustických projevů čtyřválcového motoru. Ten se ozve jen při velmi prudkém rozjezdu a v tu chvíli je spíš příjemné slyšet, že na vaše povely jednotka pod kapotou opravdu reaguje.

Minulá pětka je zkrátka taková, jaká by pětka od BMW měla vždy být – pohodlná, dostatečně rychlá, velká a příjemná ke každodennímu užívání. Její výroba skončila v roce 2017 a varianta 520d se může jevit jako lákavá ojetina – potěší třeba i spotřebou pod šesti litry, kterou jsem na tomto kousku z roku 2011 naměřil. Pozor ale na rozvodový řetěz, jakmile začne chrastit, nechte ho vyměnit, jinak vás bude čekat drahá oprava potkaného motoru (kolem sedmdesáti tisíc korun), i běžná výměna ovšem vyjde na třicet tisíc. S automatem by měly rozvody vydržet i 200 000 kilometrů, tedy dvojnásobek toho, co auta s manuální převodovkou. Po roce 2013 navíc BMW montovalo odolnější řetěz.

Další zradou může být praskající stěna mezi válci, která se ovšem špatně diagnostikuje. Pokud byste pokukovali spíš po silnější 530d, čeká vás vlastně stejný problém, jen chrastění hůře uslyšíte. Z benzinových verzí se doporučuje model 535i, naopak 550i a M5 je riziková, pokud předchozí majitel zanedbal servis. Pokud budete mít auto s automatickou převodovkou, dbejte na výměny její olejové náplně po 60 tisících kilometrů, jinak se mohou objevit problémy i u ní.

BMW 520d Efficient Dynamics generace F10 (2011–2012)
MotorŘadový čtyřválec s přímým vstřikováním, 16V
Objem válců1 995 cm3
Výkon135 kW (184 hp) ve 4 000 ot./min
Točivý moment380 Nm v rozmezí 1 750 ot./min až 2 750 ot./min
Pohotovostní hmotnost1 695 kg
Zrychlení 0–100 km/h8,2 sekundy
Maximální rychlost231 km/h
Spotřeba paliva5,8 l/100 km (naměřená kombinovaná)
Cena na trhu200–440 tisíc korun
Načítám