Článek
Uznávám, že testovat kabriolet a jezdit s nataženou střechou je docela hřích, jenže pro staženou střechu mi moc nepřálo počasí, a když jsem zrovna seděl za volantem, nebyly podmínky pro ježdění nahoře bez. A já nejsem z těch nadšenců do větru ve vlasech, co jezdí v kabrioletech nebo roadsterech bez střechy kdykoliv, když zrovna neprší. Rád si užívám svobodu s nebem nad hlavou v letních dnech, ale ve zbytku roku mám raději komfortní teplo, aniž bych potřeboval vyhřívání nebo kulicha.
A tak jsem si během výletu na Vysočinu uvědomil, jak skvěle tohle auto funguje i jako normální kupé, avšak se stahovací střechou. Nejnovější mnichovská čtyřka se v Česku prodává přibližně rok, a samozřejmě i jako normální kupé, ale na našich silnicích je stále vzácností. Jedním z důvodů je skutečnost, že se asi nezamlouvá všem potenciálním zákazníkům, kteří se stále nemohou rozhodnout, jestli se jim nová čtyřka líbí, nebo ne.
V Mnichově se rozhodli přiblížit novou generaci stylovější verze populární trojky vzkvétajícímu asijskému trhu a pod vedením korejského designéra Lim Seunga-mo vyvinuli zcela nový designový jazyk, jehož nejvýraznějším prvkem jsou zvětšené typické bavorácké „ledvinky“, inspirované BMW 328 z třicátých let a připomínající bobří zuby. Myslím si, že to není krok vpřed ani vzad, ale je to pokus vydat se jiným směrem a hned bych to neodsuzoval. Vzpomeňme si na éru Chrise Bangla – jeho bavoráky byly rozporuplné v době uvedení na trh, ale nyní uzrávají a líbí se.
Všimněte si, jak provedení ledvinek ovlivňuje celkový dojem – s orámováním u obyčejných verzí mi připadá hezčí než neorámované ostřejší tvary u vrcholného BMW M3/M4. Ovšem, samozřejmě by mě zajímalo, jak by současné BMW řady 4 vypadalo, kdyby převzalo podle mě povedenější předek z obyčejnější trojky. I když však je předek čtyřky kontroverzní, zbytku auta nemám co vytknout, aspoň tedy u kabrioletu.
A při pohledu z boku vynikne jemná podélná linka pod úrovní dveřních klik, pod níž je elegantní prolis vytvářející svalnatější dojem. Zezadu si pak občas říkám, jestli stále koukám na stejné auto, protože zezadu mi nová čtyřka připadá elegantnější a trochu to působí, jako by každý z konců vytvářel jiný tým designérů. Zepředu je to bavorák hledající nový směr, zezadu pak typický bavorák, jak je známe. Linie karoserie navíc ještě umocňuje matný odstín Frozen Portimao Blue z palety BMW Individual za 90 tisíc korun.
Pozornější z vás si jistě všimnou, že testované BMW 430i Cabrio je v typické „bavorské“ kombinaci spojující modrou a bílou. Interiér s bílou kůží BMW Individual pochopitelně je náročnější na údržbu, ale světlé provedení oceníte při prvním horkém létu – černá kůže je nepříjemnou chybou při konfiguraci kabrioletu. I když takto speciální specifikace vyžaduje větší péči, rozbourává nudu každodenního provozu a budí zaslouženou pozornost.
BMW v současnosti dělá jedny z nejpovedenějších interiérů a nová čtyřka je uvnitř typickým bavorákem. Zpracování je kvalitní, ergonomie je skvělá, infotainment iDrive 7.0 funguje z hlediska intuitivnosti ovládání i rychlosti odezvy a bohatá výbava kabrioletu navíc zajišťuje, že vám v něm nebude ani vedro ani zima – sedadla mají ventilaci i výhřev s foukáním teplého vzduchu za krk. Už nebudou žádná rána se zablokovaným krkem po včerejší projížďce bez střechy v chladnějším počasí.
Jistě se ptáte, co myslím tím „skoro-kupé s látkovou střechou“, a teď přichází nejvhodnější příležitost vám to vysvětlit. Zatímco předchozí generace čtyřkového kabrioletu měla pevnou skládací střechu, ta nová vsází na elektricky stahovatelné plátno. Taková střecha je kompaktnější a lehčí, takže tolik neovlivňuje těžiště vozu v závislosti na tom, jestli je zrovna nahoře, nebo uklizená v zavazadelníku, kde má vlastní schránku, která snižuje jeho celkovou kapacitu, přičemž mezigeneračně díky kompaktnější střeše narostl o 15 litrů na celkových 385.
Skládá se za 18 sekund, konstrukce střechy dovoluje její pohyb až do rychlosti jízdy 50 km/h a BMW uvádí, že nová střecha je o 40 procent lehčí než pevná skládací střecha předchůdce a s dnešními textilními materiály dosahuje perfektního odhlučnění kabiny. Zapomeňte však na doby, kdy látková skládací střecha znamenala natažení nepromokavého stanu na auto, protože střechu nejnovějšího čtyřkového kabrioletu vyztužují pevné segmenty, vytvářející pevnou horní plochu střechy – poklepejte na střechu a zjistíte, že je pevná, a získáte dojem skoro-kupé se stahovací střechou.
Je to chytré řešení zlepšující celoroční použitelnost kabrioletu – zimu přežijete s nataženou střechou a na jaře ji stáhnete, abyste si mohli užívat života. Se střechou nahoře je v interiéru příjemné ticho, a to i v dálničních rychlostech, a když střechu stáhnete, případným cestujícím na zadních sedadlech bude jízda příjemná do nějakých 100 km/h, poté tam začíná trochu foukat. Při jízdě pouze ve dvou pak můžete nasadit deflektor vzduchu, zabírající prostor nad zadními sedadly.
Když vynecháme sportovní verze divize BMW M, čtyřkové kabrio se mi dostalo do rukou v prostřední benzinové motorizaci 430i s nejvyšším výkonem 258 koní a točivým momentem 400 Nm. Dvoulitrový čtyřválec BMW TwinPower Turbo je spojen výhradně s osmistupňovým automatem ZF a pohonem zadních kol a nepomáhá mu elektromotor pro mild-hybridní pohon jako turbodieselu 420d nebo plnotučnému šestiválci M440i s pohonem všech kol xDrive.
Ostřejší šestiválec s návykovým zvukem by jistě pomohl ještě větší radosti za volantem, ale silnější verze čtyřválce pro potřeby kabrioletu plně dostačuje. Smyslem kabrioletu totiž není být nejrychlejší na světě, ale užívat si svobody při dynamičtějším tempu jízdy, na nějž má dost elánu v celém spektru otáček, přičemž se nechává vytáčet až k 6 500 otáčkám za minutu. S narůstajícími otáčkami se projevuje přirozeným zvukem, doplněným lehkým umělým burácením.
Sladění s osmistupňovým automatem je perfektní a zkrátka mu není co vytknout – motor s převodovkou si žijí vlastním životem a nijak neruší posádku na palubě. V automatickém režimu je řazení dokonale hladké, zatímco ve sportovním nastavení převodovka lehce přidává na razanci při změně rychlosti a na manuální pádly pod volantem reaguje mrknutím oka. Uspokojivá je také spotřeba benzinu, která při normálním ježdění umí klesnout pod kombinovaných 7,5 l/100 km.
Nejvýraznějším zlepšením nové čtyřky je však celkové naladění jízdních vlastností. Vzpomínám si na předchozí BMW 430i Cabrio s pevnou skládací střechou ovlivňující jízdu – s nataženou střechou mělo vysoké těžiště, se střechou v kufru a odlehčenými předními koly bylo nedotáčivé. Nástupce je při jízdě lepší a je dokonalým univerzálem. S příplatkovým M adaptivním podvozkem s elektronicky nastavitelnými tlumiči je ve městě na delších cestách pohodlný, ve sportovním režimu pak příjemně ztuhne a nezalekne se ani sportovních radovánek na zakroucených okreskách, aniž by z vás vytřáslo duši.
Lepším jízdním vlastnostem pomáhá také přepracovaný technický základ, který je specifičtěji nastavený než u standardní trojky, z níž vychází. Má odlišnou geometrii kol, dodatečné výztuhy u náprav a zesílený tunel převodovku, díky čemuž je o 4 procenta tužší než předchůdce. Ve srovnání s minulou generací je však o 20 kilogramů lehčí a s motorem uloženým za přední nápravou se blíží ideálnímu rozložení hmotnosti 50:50.
Letošní sezóna kabrioletů pomalu končí a všeobecný zájem praktičtěji smýšlejících zákazníků o auta pro radost postupně klesá, ale BMW 430i Cabrio je šikovným kompromisem pro celoroční ježdění – v létě oceníte stahovací střechu a výbavu zpříjemňující život na palubě v horkých dnech, v zimě pak textilní skládací střechu s vyztužujícími panely a kvalitní izolací, aniž byste se museli vydat střední cestou.
Ve variantě M Sport s čtyřválcem totiž vyvine sportovní jízdní dynamiku, má skvěle naladěný adaptivní podvozek, je pohodlné pro každodenní ježdění, tuhé a dostatečně přesné pro zábavné ježdění na okreskách a s přijatelnou spotřebou umí dojet daleko – s lehkou nohou na plynu v ekonomickém jízdním režimu ujede až 700 kilometrů na jedno natankování. Jen málo kabrioletů do dvou milionů nabízí takovou kombinaci vlastností.
Kabriolet BMW řady 4 se základní motorizací 420i se v České republice prodává za cenu od 1 392 300 Kč. Za testovanou silnější čtyřválcovou motorizaci 430i zaplatíte od 1 505 400 Kč a cena testovaného vozu je 2 077 768 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 190 kW (258 k) při 5 000 - 6 500 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 550 - 4 400 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 750 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,2 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 59 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 768/1 852/1 384 mm |
Rozvor | 2 851 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 385 l |