Článek
Jakkoliv působila předchozí generace F30 jízdně poněkud usedle, nelze jí upřít, že vypadala vážně výborně. Ale nastupující novinka je přesto ještě hezčí. Nemyslím teď po stránce proporcí a optické vyváženosti – tady zůstala nízká silueta při starém, a tedy v naprostém pořádku. Mám na mysli hlavně vzhled předních a zadních partií. Zejména vybaví-li se auto designovým M paketem a krásnou modrou barvou s černými koly a doplňky, vznikne parádní a agresivně vyhlížející auto. Úzké zamračené světlomety se sbíhají v černých ledvinkách a BMW zdůrazňuje, že ona malá „vlnka“, zakousnutá zespodu do předních světel, je odkaz na starou, ale dodnes široce respektovanou generaci E46.
Pozadu nezůstává ani zadek se zatmavenými světlomety a hezky vymodelovanou odtrhovou hranou víka kufru. Nakonec nechybí ani naznačený, leskle černý difuzor s dvojicí decentních stříbrných koncovek.
Moc dobře vím, že si skalní nadšenci (kteří ovšem mrmlají při představení každého nového BMW) na designu okamžitě vymysleli řadu nedostatků a začali novou trojku vzhledem přirovnávat snad ke všem značkám automobilové produkce. Jenomže jakkoliv je vnímání designu subjektivní, troufám si tvrdit, že většině lidí se bude mnichovská novinka opravdu hodně líbit. Za mě vypadá naprosto skvěle.
Pozitivní dojem přetrvává i uvnitř, kde je přichystán elegantní, poměrně minimalistický a pro někoho snad i lehce stísněný interiér. Po usednutí za volant navozuje nová trojka atmosféru bavoráku ze staré školy. Jen co za sebou zabouchnu dveře, jsem vnitřním prostorem doslova obklopen a pocitově sedím nízko v útrobách auta. Středový tunel je široký, výplň dveří výrazná, na druhou stranu tu mám veškerý prostor, který potřebuji. Koženým sedadlem jde sjet pořádně nízko a dál od pedálů, naopak tlustý tříramenný volant si mohu přitáhnout vysoko a blízko k tělu.
Ergonomie je příkladná, a to ani nemluvím o zbytku ovládacích prvků. Celá prostřední část palubní desky s ovládáním klimatizace a velkým displejem je natočená ke mně. Páku voliče převodovky s tlačítky jízdních režimů a otočný ovladač systému iDrive mám pak příjemně po pravé ruce. Když už jsme u těch displejů a ovladačů, výborně fungujícímu prostřednímu displeji s navigací a vším ostatním sekunduje ještě druhý displej, zastupující klasické budíky. Z jeho přítomnosti však žádnou velkou radost nemám. Zobrazení rychloměru a otáčkoměru ve dvou lomených linkách je sice nápadité, ale nemohu se zbavit dojmu, že s klasickými kruhovými budíky bylo prostě lépe.
Jak je na tom praktičnost? Tady si nová trojka oproti té odcházející polepšila. Rozvor se natáhl o 41 mm na výsledných 2 851 milimetrů, což znamená docela slušnou porci místa pro pasažéry na zadních sedadlech. Na delší cesty však bude pohodlně spíše dvěma plnohodnotným dospělákům, tři už by se tu tlačili rameny. Hluboký zavazadelník pod víkem má potom pěkných 480 litrů.
Exteriéru a interiéru tedy lze jen máloco vytýkat, ovšem jak je na tom motor a jízda? V první řadě, zejména pro neznalé, musím hned vyřešit jednoho kostlivce ve skříni – tedy spíše pod kapotou. Jak už bylo napsáno mnohokrát u testů různých bavoráků, číselné označení motorizace 30i už nějakou dobu neznamená, že se pod kapotou nachází řadový šestiválec. Z rozličných důvodů přešlo BMW na čtyřválcový dvoulitr, ovšem patřičných výkonových parametrů. Díky dvoustupňovému přeplňování nabízí motor úctyhodných 258 koní a mohutný točivý moment 400 Nm, nabízený v ohromném rozsahu od 1 550 do 4 400 otáček. Takže ačkoliv čtyřválec nenabídne onen krásně mechanický ryk, spojovaný s mnichovskými šestiválci, výkonem jej srdnatě dohání a jeho starší verze dokonce předčí.
Vůbec špatně na tom není motor ani s jízdním projevem. Prodleva turbodmychadla je obdivuhodně krátká, takže motor svižně a radostně reaguje na povely plynem, důrazně táhne už od úplně nízkých otáček a jen co překlene silné střední pásmo, vykouzlí ještě i důstojnou výkonovou špičku v nejvyšších otáčkách. Dynamika stačí naprosto na cokoliv. Z nuly na sto pádí 330i za 5,8 sekundy, takže není zapovězené ani svižné předjetí nebo trocha sportovního vyblbnutí.
Na turbený dvoulitr je to zkrátka velmi dobré a dost podstatnou roli tu hraje i špičkově naladěná osmistupňová převodovka s hydrodynamickým měničem. To, jak skříň spolu s motorem spolupracuje, je vážně na jedničku. Motor je vždycky v těch správných otáčkách, nikdy není podtočen, nebo naopak zbytečně vytočen. Jedu-li v klidu, o jednotlivých přeřazeních ani nevím, ale když přepnu do sportovního režimu a vezmu do rukou otěže v podobě pádel pod volantem, může ústrojí sekat kvalty v obdivuhodném tempu.
A vyšší tempo rozhodně nevadí ani podvozku. Trojka je působivě vyvážená, má přesné a rychlé řízení a poháněná zadní náprava umožňuje pohrávat si s autem v zatáčce plynem. Na adaptivním podvozku a devatenáctipalcových kolech se auto naklání jen minimálně a stopu drží jako klíště, přesto ale zvládá vcelku s grácií žehlit rozbité okresky.
Drobně horší se ovšem jeví situace ve městě, kde se trojce postaví do cesty propadlé kanály a zpomalovací prahy nejrůznějších tvarů a velikostí. I při komfortním nastavení podvozku se tady projeví, že se jedná o tuhé auto, od základů stavěné do role sportovního sedanu. Nebál bych se ovšem říct, že volba menších osmnáctipalcových kol na vyšších pneumatikách by komfortu značně pomohla. Ani v testované konfiguraci to nebylo zase tak strašné, ale je potřeba se smířit s tím, že trojka po městě prostě trochu natřásá.
Mírné odepření komfortu ve městě je ovšem jen minimální daň za jízdní vlastnosti. Nejnovější generace trojkové řady jezdí prostě skvěle a v jejím příjemném interiéru jsem si užil každý kilometr mimo městskou džungli. Absence šestiválce mi v tomto případě vůbec nepřišla omezující, naopak musím uznat, že pohonné ústrojí se čtyřválcem v hlavní roli je až obdivuhodně podařené a naprosto dostačující. Tenhle návrat ke kořenům se prostě povedl.
Ceny nové 330i začínají částkou 1 095 900 korun. Možná si teď říkáte, že to není zase tak hrozné, jenže stejně jako u všech prémiových značek, i tady tvoří podstatnou část ceny příplatky. Jenom paket M Sport je za 175 500 korun, barva dělá dalších 24 388 a kožené čalounění 39 572 korun. Značné částky dáte taky za technologie, v tomto případě za všeobsažný paket Innovation, který vyjde na 110 916 korun. Celková cena za testovaný model se tedy vyšplhala na finální 1 790 988 korun s daní.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Plnění | dvoustupňové přeplňování TwinScroll turbodmychadlem |
Výkon | 258 koní (190 kW) při 5 000 - 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 550 - 4 400 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 470 kilogramů |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,8 sekundy |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,8 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 59 litrů |
Kola a pneumatiky | 225/40 R19 vpředu, 255/35 R19 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 701/1 827/1 435 milimetrů |
Rozvor | 2 851 milimetrů |