Článek
Když se na trhu objevilo BMW E30, startovalo svou kariéru jako dvoudveřový a brzy také čtyřdveřový sedan. BMW tehdy nezmiňovalo možnost uvedení kabrioletu, ostatně předchozí E21 se jej také továrně nedočkala. Právě proto se do práce pustili umělci z firmy Baur a představili svůj Top Cabriolet, neboli TC2 .
Tato úprava vychází z klasického dvoudveřového sedanu, kterému zůstaly kompletní dveře včetně rámů oken. Za B-sloupkem se ještě nachází zkrácené zadní boční okno. B Sloupky jsou navíc spojeny a tvoří tak bezpečností oblouk. Střecha nad předními sedadly jde ale sejmout a tím můžete vytvořit kabriolet na způsob Targy. Kompletně klasicky jde pak sundat celá zadní část, čímž vytvoříte polokabriolet s otevřeným prostorem jen nad zadními sedadly, nebo po sejmutí předního dílu vytvoříte klasické kabrio. Tedy pořád jde o kabrio s rámy dveří spojenými příčkou mezi b-sloupky, čímž nad prostorem pro posádku vznikne vlastně jakási klec. A když už nic jiného, můžete se v takovém kabrioletu cítit o něco bezpečněji, než v kompletně otevřeném autě. Vždyť vlastně vyztužení jen doplňují ponechané fragmenty z klasického kupé.
V roce 1987 ale BMW představilo tovární kabriolet typu E30, Baur TC2 však vydržel ve výrobě jako další možnost pro milovníky větru ve vlasech až do ukončení výroby typu E30 v roce 1991. Baur TC2 se těšil menší popularitě, než tovární kabrio, přesto se ale dost zájemců našlo. A to nejen o základní 316, ale dokonce si pár nadšenců nechalo postavit i otevřenou M3. Celkem vzniklo více než 14 tisíc Baurů TC2 na základech BMW E30 a nejpopulárnějším modelem byl typ 320i, nejméně kusů pak vzniklo na základech 318iS a čtyřkolky 325iX. Existuje i unikátní kupé s obřím zadním oknem a zkrácenou střechou, díky které auto vypadalo spíš jako Fastback. My si dnes představíme právě základní model po faceliftu, typ 316i.
Ten má, jak se na modernizované E30 sluší, celoplastové nárazníky lakované v barvě karoserie a motor vybavený vstřikováním. Když jsem zmínil barvu, tak tahle vínová třicítce vyloženě sluší. V kombinace s faceliftem, rámem a čtveřicí kulatých světel vypadá prostě báječně. Uvnitř je ale vše dobře známé, protože interiér je stejný, jako v kterékoliv jiné třicítce. Za jízdy vás určitě potěší velký volant a hlavně manuální převodovka.
Vy ale čtete článek o BMW E30, takže vás asi nic z výše uvedeného nezajímá. U E30 chtějí všichni vědět, jak jezdí. O druhé generaci trojkové řady se totiž traduje, že je lehoučká a skvělé vyvážená, že osmnáctistovka je skvěle točivá a šestiválce poskytují ohromnou porci výkonu. Jenže dnes tu máme pouhou základní šestnáctistovku a navíc bez střechy, takže čekáte, jak si budu stěžovat na líné a těžké auto. Ale víte, že ani nemám důvod? Jistě, 316i není zrovna mezigalaktická stíhačka, ale motor je celkem hodně ochotný nechat se vytáčet a v horních polohách už se výkonu doberete. Takto točivý čtyřválec bych spíš čekal v nějakém japonském autě, než v mnichovském kabriu.
Navíc tohle není klasické kabrio, Baur totiž díky unikátní koncepci nepotřebuje zas tak hodně výztuh, aby byl stejně bytelný, jako běžné sedany. TC2 tak není o moc těžší, než dnešní průměrné rodinné auto. Takže i s malým motorem jde o dost živý youngtimer. Což je fajn, protože ne vždy máte možnost koupit 325i v pěkném stavu.
BMW 316i Baur TC2 je zkrátka třicítka se všemi svými klady a zápory. Je krásná, má charisma a nabízí vám ten opojný pocit youngtimerového kabrioletu. Když v ní jedete, připadáte si jako nějaký floutek. Vzhledem k její agilitě, malým rozměrům a váze to ale bude neskutečně zábavná jízda.
Na tomto článku jsme spolupracovali s týmem Veteráni na Truc.
Foto: Mikka
Baur TC1
Jistě jste si všimli čslice 2 v nzvu TC. Ta znač druhou generaci tohoto modelu od karosrny Baur. Předchůdcem byl model Baur TC1 postaven na předchoz generaci trojkovho BMW - modelu E21. Ani to ale nebyl plně prvn model tohoto typu. Vše totiž začalo už u modelů Neue Klasse, tedy typů 1602,1802 a 2002, kterm u Bauru tak uměli sundat střechu.