Článek
Automobilce BMW sebevědomí rozhodně nechybí – konstruktéři neváhají zavedené koncepce postavit na hlavu a designéři rádi sahají po radikálních nových tvarech. Fanoušci klasických modelů na internetu brblají jako o život, jenže zákazníci mají jasno a kupují nové bavoráky ve velkém. Víte proč? To proto, že ta auta jsou pořád tak dobrá! A potvrzuje to dokonce i docela obyčejné Gran Coupe dvojkové řady, které hrabe špatnými kolečky a vypadá, že by ho mohla mít rád jen jeho vlastní máma.
Ačkoliv tak přísné hodnocení jeho vzhledu není fér. Přední maska je trochu moc velká a oči moc vyjevené a nejspíš by celé potřebovalo ještě třicet centimetrů na délku, aby jeho proporce skutečně vynikly, jenže… Jako celek prostě funguje. Je kompaktní a jeho tvary soudržné, příď je tak akorát agresivní (s optickým M Paketem) a záď tak akorát elegantní, silueta vážně připomíná kupé a dveře s bezrámovými okny to jen potvrzují.
Kabina je (zvlášť vzadu) poměrně stísněná (ale kufr má skvělých 430 l), ale i to k pocitu „kupé“ tak nějak sedí. Interiér má skvělé zpracování jako ve vyšších řadách – a to zdaleka není samozřejmost, ani prémiové automobilky občas nezvládnou přenést dojem z vyšších tříd k samotným základům modelové nabídky. Tady je dojem „béemwéčkovosti“ perfektní od kůže na volantu přes chod páček i tlačítek a kvalitu kůže až po nádherné „žíhané“ ambientní osvětlení. Skutečně dělá ničím neošizený prémiový dojem.
Dvoulitrový turbodiesel ve slabší 150koňové verzi je i v této instalaci dost tichý a kultivovaný, abyste o něm při běžné jízdě vůbec nevěděli. Ozve se až pod plynem, ale nikdy příliš hlučně nebo otravně. Zátah jeho 350 Nm již od 1 750 otáček přináší jízdě správnou nenucenost, kterou skvěle doplňuje hladce řadící 8stupňový automat. Výsledkem je kombinovaná spotřeba kolem šesti litrů, aniž byste se museli nějak zvlášť omezovat.
A to určitě nebudete, protože dvojkové Gran Coupe prostě moc hezky jezdí. Podvozek je podle klasického německého stylu mírně přituhlý, takže v zatáčkách perfektně drží, ale přitom je také dost poddajný, aby vždy působil pohodlně. Řízení je přímé a přesné, do vinglů se tak můžete vrhat dost odvážně a Gran Coupe si to nechá líbit, vlastně zatáčí dost nadšeně a okreskami se proplétá s nečekanou hbitostí. A že má pohon pouze předních kol? Ani si toho za volantem nevšimnete, tohle je totiž po čertech dobře nastavené auto, které je radost řídit (přesně, jak o svých autech BMW rádo proklamuje).
Je mi jasné, že si tímhle verdiktem moc fanoušků na internetu nezískám, a upřímně ani já sám jsem to příliš neočekával, ale 218d Gran Coupe se vážně povedlo – jsou úhly, ze kterých se mi vyloženě líbí (a za volantem vám je stejně jedno, jak vypadá), v kabině jsem měl správný BMW-pocit a hlavně se mi moc líbilo, jak jezdí. Je to zkrátka dobré auto, ať si o něm myslíte, co chcete. O jeho prodeje si starost vůbec nedělám…
Nejlacinější BMW řady 2 Gran Coupe (136koňové 218i s manuálem) pořídíte již za 691 600 Kč a nejlacinější diesel (116koňové 216d s dvouspojkovým automatem) stojí 789 100 Kč, ale pokud vám můžeme doporučit, připlaťte si za 218d (803 400 Kč plus 57 tisíc za automat) nebo rovnou za 220d, které je o 40 koní silnější a má v základu skvělý automatu (908 700 Kč), případně ho můžete mít i s pohonem všech kol xDrive (962 000 Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 995 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 350 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 545 kg |
Akcelerace 0-100km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 526/1 800/1 420 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 430 l |