Článek
Že se na volantu nedá nic zkazit? To byste se divili! Někteří výrobci se totiž snaží hledat cesty, jak ho vylepšit a inovovat… a tím jen dokazují, že v tomhle případě měli nechat vše při starém. Pojďme se tedy podívat na to, jak se dá něco tak jednoduchého, jako je ovládací kolo určené primárně k zatáčení, pokazit.
1. Příliš tlustý věnec
Možná ještě vzpomínáte na věnce tak tenoučké, že jste je mohli držet jen mezi bříšky prstů (paradoxně v té době vyžadovalo otáčení největší sílu). Postupně ale nabraly volanty trochu tuku, takže padly skvěle do dlaní a řídit s nimi byla radost. Jenže pak to s tím přibíráním zase někdo přehnal – specialistou na tlusté věnce je sportovní divize BMW, jejich volanty prsty sotva obejmete. Což je nešikovné, když vyžadují velmi precizní řízení. Dieta by přišla vhod!
2. Příliš mnoho tlačítek
S rozvojem funkcí automobilů se řada tlačítek přestěhovala na ramena volantu. Tam jsou totiž nejvíc po ruce, takže když chcete zvýšit hlasitost rádia nebo zapnout tempomat, nemusíte dávat ruce z volantu – šikovné. Jenže těch tlačítek už tam v některých případech začíná být příliš a rekordmanem je Mercedes, který jich tam u nejnovějších modelů vmáčknul 14, k tomu dva trackpady a dvě posuvné lišty. Nejenže je toho moc, ale vše je navíc ještě miniaturní, aby to komplikovalo situaci pokud možno co nejvíc. Tohle nebyl dobrý nápad.
3. Nevhodná tlačítka
Jinou variantou stejného problému je přesunutí nevhodných tlačítek na volant – a specialistou v tom je Ferrari. Velká pádla řazení pod volantem totiž vystrnadila klasické multifunkční páčky a ovládací prvky bylo potřeba vmáčknout někam jinam. A proč ne na volant? Vždyť můžeme říkat, že je to jako ve Formuli 1! Třeba proto, že se s volantem i otáčejí. A pokud jste se nezažili, jaké to je při výjezdu z kruhového objezdu na natočeném volantu hledat směrovku nebo se při zatáčení snažit vypnout dálková světla, tak nevíte, co je adrenalin. Inu, co je dobré pro F1, nemusí být dobré v běžném silničním provozu.
4. Haptická odezva
Přechod od fyzických tlačítek k dotykovým ploškám se neodehrál jen na palubních deskách aut, ale začíná se projevovat i na volantech. A ani tady to příliš nefunguje, protože zatímco pevné tlačítko nahmátnete i po slepu, to dotykové většinou hledáte zrakem, což je znovu spíš komplikace než zjednodušení. Haptická odezva (tedy zavibrování v případě zmáčknutí) vám má ulehčit navigaci, ale většinou je to spíš podivný pocit – tedy přinejmenším v případě volantů v nových Volkswagenech. Možná to na marketingových poradách vypadá cool, ale z praktického hlediska je to zbytečné, velmi zbytečné.
5. Špatná velikost
Velikost volantu se v poslední době také ustálila na normálu, který padne do ruky všem – takže nepřipomíná lodní kormidlo a ani s ním nemusíte operovat pinzetou. Jenže Peugeot v rámci „inovování“ kabiny svých aut cítil potřebu změnit i tohle. Nebo spíš musel. Přesunutí palubních přístrojů výš až do úrovně očí (chytrý nápad) si bohužel vynutilo zmenšení volantu a jeho uchycení níž (špatný nápad). Výsledkem pro většinu řidičů je kompromis, kdy buď přes volant nevidíte na spodní část budíků, nebo je vidíte celé, ale volant máte v klíně. Řečený volant je z tohoto důvodu také neobvykle malý (a hranatý, ale o tom až dále) a ovládá řízení s poměrně strmým převodem a bez citu, takže většina Peugeotů působí zbytečně nervózně. Máme tedy vzkaz pro Peugeot: Nestálo to za to, měli byste udělat krok zpět.
6. Špatný tvar
Co je špatného na kruhu? Při ručkování vždy sáhnete správně a při vracení do neutrální polohy vám věnec příjemně klouže v dlaních. Ještě by nevadily bicepsy, které zlepšují oporu palců, což se u sportovních aut (kde je většinou najdete) celkem hodí. A přežít se dá i zploštění na spodní straně, ačkoliv to dává víc smyslu u závodních aut (snáz pod ním protáhnete nohy), u silničních vozů jde spíš o módní záležitost. Ale proč ho zplošťovat na více místech nebo ho rovnou přetvarovat na šestiúhelník… PROČ?!
7. Chybějící kousky
Ale ještě horší je, když mu nějaké části věnce úplně chybí. První s tím přišla Tesla a její Yoke schytal spoustu kritiky od veřejnosti i odborníků. Jenže to nejspíš tuto podivnou módní vlnu nezastaví, protože něco podobného můžeme vidět i u Toyoty (bZ4X) nebo Lexusu (RZ) a inspiruje to i ostatní značky. Akorát z praktického hlediska to prostě nedává smysl. Vždyť v reálném provozu nejezdíte jen rovně nebo lehce do strany, ale často potřebujete ručkovat/přehmatávat, což obyčejné parkování nebo jiné manévrování promění v peklo. A to ani nezmiňujeme zásahy v krizových situacích. Tohle. Prostě. NE!
Jako by dnešní provoz nebyl dost náročný a ovládání funkcí auta (prostřednictvím dotykových displejů, což je další velké téma) dost složité, rozhodli se někteří výrobci ještě experimentovat s něčím, co by mělo zůstat takové, jaké to vždy bylo. Volant je totiž hlavní ovládací prvek a většina zásahů do jeho tvaru nebo funkčnosti je nepraktická, nebo rovnou nebezpečná. Takže prosíme, nechte volant být!
Anebo jestli vám tak vadí, tak ho rovnou dejte pryč, ať to celé odřídí automatika…