Článek
Je to oficiální! Razítko už zasychá, nejhorší obavy se naplnily. Dne 14. února 2023 byla v Evropském parlamentu po bouřlivé debatě odsouhlasena směrnice, která od roku 2035 zakazuje prodej nových automobilů s motory s vnitřním spalováním v EU.
Tato zpráva se objevila snad ve všech médiích a vyvolala různorodé reakce ze stran veřejnosti – ekologičtí aktivisté a ochránci planety jásají, většina si ale klepe na čelo. Pokud patříte do druhého tábora, určitě vás budou zajímat ještě dva podstatné detaily, které u většiny sdělení chyběly. On totiž úplný konec nastat nemusí…
Předně má v roce 2026 dojít k přezkoumání celého zákazu a bude se o něm jednat znovu. Pokud vše poběží jako na kolejích, nejspíš to bude pouhá formalita a zákaz bude potvrzen. Jenže poslední roky s covidovou, čipovou, logistickou, energetickou a ekonomickou krizí podpořenou ruskou invazí na Ukrajinu naznačují, že se za ty tři roky mohou všechny dlouhodobé plány obrátit vzhůru nohama a ještě naruby.
Dalším podstatným faktem je, že z předmětného zákazu jsou vyjmuta auta jezdící na syntetická paliva, do nichž hojně investuje kupříkladu Audi nebo Porsche. Pro určitý okruh řidičů by tak vozidla spalující umělý benzin či naftu mohla být řešením, ovšem prozatím ne levným.
Výroba syntetických paliv je momentálně energeticky náročná a samotné pohonné hmoty drahé. Aktuálně totiž litr umělého (avšak vysoce kvalitního) benzinu stojí asi 240 korun. Výrobci však slibují redukci částky na cca 50 Kč za litr, a to v řádech několika let.
Určitá možnost, že bude zákaz přehodnocen, přezkoumán, zmírněn, odložen či dokonce zrušen, tedy existuje. Jenže otázka je, jaká v té době bude situace na trhu. Prakticky všichni výrobci už oznámili termín konce produkce aut se spalovacími motory a mohutně investují do rozvoje elektromobility, proto se klidně může stát, že případné zrušení onoho zákazu automobilový trh už tolik neovlivní – nikdo už auta se spalovacími motory nebude chtít vyrábět.
Ale je docela dobře možné, že většinu spalovacích motorů pohřbí daleko dříve chystaná norma Euro 7, která by měla začít platit od půlky roku 2025. Pokud by totiž vstoupila v platnost ve znění, v jakém se aktuálně nachází, bude mít spousta výrobců problém ji splnit (termínově i ekonomicky). Pro představu jediný „spalovací“ model z portfolia Škoda Auto, který by ji aktuálně splnil, je plug-in hybridní Škoda Octavia iV.
Naděje pro spalovací motor stále žije, ale o své právo na život bude muset ještě hodně bojovat…