Článek
Nemusíte být přímo tifosi, tedy skalní fanoušek Ferrari, abyste chápali, jak významný tento návrat je. Ferrari stálo u samých začátků Formule 1, ale vždy bylo také silným účastníkem závodů cestovních aut (i když je pak právě kvůli soustředění na F1 opustilo). V Le Mans zvítězil vůz z Maranella (někdy přímo od Scuderie, jindy v rukách soukromníků) již devětkrát, což ho řadí v absolutním pořadí na třetí místo za Audi (13 vítězství) a Porsche (19 vítězství).

Na tento moment čekali tifosi půl století.
Po padesáti letech tak letos bude znovu bojovat o celkové prvenství v nejvyšší třídě hypersportů se svým speciálem 499P, který při debutové sezoně předvádí neuvěřitelnou rychlost i vytrvalost. A to nebývá vůbec zvykem – první závody jsou obvykle určené spíše pro ladění nastavení auta a řešení trablů se spolehlivostí (zvlášť u komplikovaných hybridních systémů), jenže Ferrari 499P je v plné formě hned od prvních chvil, kdy vyjelo na trať. V seriálu vytrvalostních závodů WEC dokážou piloti týmu Ferrari AF Corse zajíždět přední příčky v kvalifikaci a v závodě končí pravidelně na bedně (v Peugeotu a Porsche by mohli dlouze vyprávět, jak těžké je takových výsledků docílit). Silný adept na vítězství? To si pište!

Návrat Ferrari do Le Mans s možností jet o celkové vítězství, to je velká věc.
Jenže to by tu nesměla být Toyota, která zatím vyhrála každý závod letošního ročníku WEC. Tým Toyota Gazoo Racing totiž závodil v Le Mans i v krátkém období, kdy se ostatní tovární týmy stáhly, takže má jejich působení silnou kontinuitu. Svůj hypersportovní speciál GR010 Hybrid také ladí o dost déle než ostatní a mají podchycenou nejen rychlost a spolehlivost, ale především naprosto precizní fungování celého týmu a mechaniků v pozadí závodní vřavy, což by při boji s Ferrari mohl být rozhodující faktor.

Toyota má papírově navrch, ale ve vytrvalostním závodě na čtyřiadvacet hodin se může stát cokoliv. O čemž v Toyotě vědí své…
Největší řežbu o celkové vítězství bychom tedy očekávali právě mezi japonským a italským týmem. To by však nesměli zasáhnout pořadatelé, kteří v rámci vyrovnávání výkonu (BoP, Balance of Performance) jejich auta zpomalili přidáním pár kil balastu. Dávají tak větší šanci vozům Porsche a Cadillac, které zatím hrály ve třídě hyperaut tak trochu druhou ligu. S každým závodem ale zrychlují a dýchají favoritům na krk. Bude tak stačit jediná chyba a německé nebo americké placky mohou proniknout do popředí celkového pořadí.

Proti dvěma toyotám a dvěma ferrari vyrazí do boje hned čtyři porsche a tři cadillacy, bude jejich početní převaha ale stačit?
Nejrychlejší v testech
Uplynulý víkend vyrazily závoďáky na trať poprvé v rámci oficiálních testů. A i když výsledné časy neříkají vše (skutečnou rychlost ukáže až kvalifikace), naznačují hodně (první pětice je ve čtyřech desetinách na kolo): Bude to bitva!
1. #51 Ferrari 499P | Ferrari AF Corse – Alessandro Pier Guidi/James Calado/Antonio Giovinazzi – 03:29,504
2. #6 Porsche 963 | Porsche Penske Motorsport – Kévin Estre/André Lotterer/Laurens Vanthoor – 03:29,648
3. #7 Toyota GR010 Hybrid | TOYOTA GAZOO Racing – Mike Conway/Kamui Kobayashi/José María López – 03:29,827
4. #50 Ferrari 499P | Ferrari AF Corse – Antonio Fuoco/Miguel Molina/Nicklas Nielsen – 03:29,856
5. #75 Porsche 963 | Porsche Penske Motorsport – Felipe Nasr/Mathieu Jaminet/Nicholas Tandy – 03:29,905
Nejrychlejší v dalších třídách:
- LMP2 | #28 ORECA 07-Gibson | JOTA – David Heinemeier Hansson/Oliver Rasmussen/Pietro Fittipaldi – 03:35.872
- LMGTE Am | #66 Ferrari 488 GTE Evo | JMW Motorsport – Thomas Neubauer/Louis Prette/Giacomo Petrobelli – 03:56.088
- Innovative Car | #24 Chevrolet Camaro ZL1 | Hendrick Motorsports – Jimmie Johnson/Mike Rockenfeller/Jenson Button – 03:53.761
Peugeot svou rychlost a spolehlivost zatím hledá (přitom jezdí již druhou sezonu), ale je znát, že tým je s každým závodem jistější a konkurenceschopnější – a hlavně právě v Le Mans by jejich originální aerodynamický koncept měl předvést své silné stránky.
Továrním týmům může soukromý tým Glickenhaus s autem vlastní výroby konkurovat jen těžko, přesto se James Glickenhaus nevzdává naděje a bude svůj tým hnát k maximálnímu výkonu. Poslední z ligy hyperaut je tým Vanwall, který ve své první sezoně bojuje hlavně se spolehlivostí a místy i nepřízní osudu (jak by mohl vyprávět Jacques Villeneuve, jenž ale z rodinných důvodů v Le Mans startovat nakonec nebude).

Peugeot 9X8 byl navržen právě pro Le Mans, v tomto závodě by se tak měl ukázat v nejlepším světle.
Také ve třídě LMP2 to bude do posledního kola naprosto otevřená řežba, kde se může radovat skoro kdokoliv. V nižší lize prototypů startuje 24 technicky velmi podobných placek řízených velmi talentovanými piloty (často zkušenými profíky) toužícími dokázat, co v nich je.
Letošní Le Mans bohužel nebude svědkem souboje profíků ve třídě cestovních aut, protože tovární týmy tuhle ligu kvůli třídě hyperaut pomalu opouštějí. GTE Pro tak z programu zcela vypadlo a zůstává GTE Am, kde však nepojedou žádní amatéři, jak název naznačuje, ale posádky míchající zkušené profíky s minimálně jedním závodníkem bronzové třídy. Uvidíme tu tak Corvetty C8.R amerického týmu Corvette Racing a Ferrari 488 GTE týmu AF Corse stejně jako soukromé týmy s Porsche 911 RSR a Aston Martinem Vantage.

Speciály Ferrari 488 GTE prokazují, že jde o skvělé závodní náčiní.
Zvláštní zmínku si zaslouží speciál Chevrolet Camaro LZ1, který má fanouškům ukázat, co umí klasický stock car americké série NASCAR (s pár úpravami, aby mohl zatáčet i jinam než doleva). Za volant usednou borci Jenson Button, Mike Rockenfeller a Jimmie Johnson, kteří si tuhle jízdu budou hodně užívat. „Je to taková zábava! A když ho slyšíte burácet kolem, zaručeně vás to rozesměje a vrátí do dětských let,“ komentoval s úsměvem Jenson Button. V testech zajeli o dvě sekundy rychlejší čas než nejrychlejší GTE Am, takže rozhodně nebudou jen do počtu, jak by mnozí čekali!

Speciál NASCAR v Le Mans, to je pořádná divácká atrakce!
Letošní čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans tedy bude velkolepá záležitost s mnoha atrakcemi, které určitě nebudou nudit. Startuje se v sobotu 10. června v tradičních 16 hodin a průběh můžete sledovat v přímém přenosu na sportovním kanálu Eurosport nebo (za poplatek) přímo na webu/v aplikaci FIA WEC.