Článek
Nemusíte být přímo tifosi, tedy skalní fanoušek Ferrari, abyste chápali, jak významný tento návrat je. Ferrari stálo u samých začátků Formule 1, ale vždy bylo také silným účastníkem závodů cestovních aut (i když je pak právě kvůli soustředění na F1 opustilo). V Le Mans zvítězil vůz z Maranella (někdy přímo od Scuderie, jindy v rukách soukromníků) již devětkrát, což ho řadí v absolutním pořadí na třetí místo za Audi (13 vítězství) a Porsche (19 vítězství).
Po padesáti letech tak letos bude znovu bojovat o celkové prvenství v nejvyšší třídě hypersportů se svým speciálem 499P, který při debutové sezoně předvádí neuvěřitelnou rychlost i vytrvalost. A to nebývá vůbec zvykem – první závody jsou obvykle určené spíše pro ladění nastavení auta a řešení trablů se spolehlivostí (zvlášť u komplikovaných hybridních systémů), jenže Ferrari 499P je v plné formě hned od prvních chvil, kdy vyjelo na trať. V seriálu vytrvalostních závodů WEC dokážou piloti týmu Ferrari AF Corse zajíždět přední příčky v kvalifikaci a v závodě končí pravidelně na bedně (v Peugeotu a Porsche by mohli dlouze vyprávět, jak těžké je takových výsledků docílit). Silný adept na vítězství? To si pište!
Jenže to by tu nesměla být Toyota, která zatím vyhrála každý závod letošního ročníku WEC. Tým Toyota Gazoo Racing totiž závodil v Le Mans i v krátkém období, kdy se ostatní tovární týmy stáhly, takže má jejich působení silnou kontinuitu. Svůj hypersportovní speciál GR010 Hybrid také ladí o dost déle než ostatní a mají podchycenou nejen rychlost a spolehlivost, ale především naprosto precizní fungování celého týmu a mechaniků v pozadí závodní vřavy, což by při boji s Ferrari mohl být rozhodující faktor.
Největší řežbu o celkové vítězství bychom tedy očekávali právě mezi japonským a italským týmem. To by však nesměli zasáhnout pořadatelé, kteří v rámci vyrovnávání výkonu (BoP, Balance of Performance) jejich auta zpomalili přidáním pár kil balastu. Dávají tak větší šanci vozům Porsche a Cadillac, které zatím hrály ve třídě hyperaut tak trochu druhou ligu. S každým závodem ale zrychlují a dýchají favoritům na krk. Bude tak stačit jediná chyba a německé nebo americké placky mohou proniknout do popředí celkového pořadí.
Nejrychlejší v testech
Uplynulý víkend vyrazily závoďáky na trať poprvé v rámci oficiálních testů. A i když výsledné časy neříkají vše (skutečnou rychlost ukáže až kvalifikace), naznačují hodně (první pětice je ve čtyřech desetinách na kolo): Bude to bitva!
1. #51 Ferrari 499P | Ferrari AF Corse – Alessandro Pier Guidi/James Calado/Antonio Giovinazzi – 03:29,504
2. #6 Porsche 963 | Porsche Penske Motorsport – Kévin Estre/André Lotterer/Laurens Vanthoor – 03:29,648
3. #7 Toyota GR010 Hybrid | TOYOTA GAZOO Racing – Mike Conway/Kamui Kobayashi/José María López – 03:29,827
4. #50 Ferrari 499P | Ferrari AF Corse – Antonio Fuoco/Miguel Molina/Nicklas Nielsen – 03:29,856
5. #75 Porsche 963 | Porsche Penske Motorsport – Felipe Nasr/Mathieu Jaminet/Nicholas Tandy – 03:29,905
Nejrychlejší v dalších třídách:
- LMP2 | #28 ORECA 07-Gibson | JOTA – David Heinemeier Hansson/Oliver Rasmussen/Pietro Fittipaldi – 03:35.872
- LMGTE Am | #66 Ferrari 488 GTE Evo | JMW Motorsport – Thomas Neubauer/Louis Prette/Giacomo Petrobelli – 03:56.088
- Innovative Car | #24 Chevrolet Camaro ZL1 | Hendrick Motorsports – Jimmie Johnson/Mike Rockenfeller/Jenson Button – 03:53.761
Peugeot svou rychlost a spolehlivost zatím hledá (přitom jezdí již druhou sezonu), ale je znát, že tým je s každým závodem jistější a konkurenceschopnější – a hlavně právě v Le Mans by jejich originální aerodynamický koncept měl předvést své silné stránky.
Továrním týmům může soukromý tým Glickenhaus s autem vlastní výroby konkurovat jen těžko, přesto se James Glickenhaus nevzdává naděje a bude svůj tým hnát k maximálnímu výkonu. Poslední z ligy hyperaut je tým Vanwall, který ve své první sezoně bojuje hlavně se spolehlivostí a místy i nepřízní osudu (jak by mohl vyprávět Jacques Villeneuve, jenž ale z rodinných důvodů v Le Mans startovat nakonec nebude).
Také ve třídě LMP2 to bude do posledního kola naprosto otevřená řežba, kde se může radovat skoro kdokoliv. V nižší lize prototypů startuje 24 technicky velmi podobných placek řízených velmi talentovanými piloty (často zkušenými profíky) toužícími dokázat, co v nich je.
Letošní Le Mans bohužel nebude svědkem souboje profíků ve třídě cestovních aut, protože tovární týmy tuhle ligu kvůli třídě hyperaut pomalu opouštějí. GTE Pro tak z programu zcela vypadlo a zůstává GTE Am, kde však nepojedou žádní amatéři, jak název naznačuje, ale posádky míchající zkušené profíky s minimálně jedním závodníkem bronzové třídy. Uvidíme tu tak Corvetty C8.R amerického týmu Corvette Racing a Ferrari 488 GTE týmu AF Corse stejně jako soukromé týmy s Porsche 911 RSR a Aston Martinem Vantage.
Zvláštní zmínku si zaslouží speciál Chevrolet Camaro LZ1, který má fanouškům ukázat, co umí klasický stock car americké série NASCAR (s pár úpravami, aby mohl zatáčet i jinam než doleva). Za volant usednou borci Jenson Button, Mike Rockenfeller a Jimmie Johnson, kteří si tuhle jízdu budou hodně užívat. „Je to taková zábava! A když ho slyšíte burácet kolem, zaručeně vás to rozesměje a vrátí do dětských let,“ komentoval s úsměvem Jenson Button. V testech zajeli o dvě sekundy rychlejší čas než nejrychlejší GTE Am, takže rozhodně nebudou jen do počtu, jak by mnozí čekali!
Letošní čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans tedy bude velkolepá záležitost s mnoha atrakcemi, které určitě nebudou nudit. Startuje se v sobotu 10. června v tradičních 16 hodin a průběh můžete sledovat v přímém přenosu na sportovním kanálu Eurosport nebo (za poplatek) přímo na webu/v aplikaci FIA WEC.