Článek
Jezdit s autem s celkovou hmotností nad 3,5 tuny můžete v Česku i s řidičákem skupiny B, pokud jde o auto do 4,25 tuny na alternativní pohon (např. elektromobil) a zvýšená hmotnost je zapříčiněná akumulátorem nebo třeba nádržemi na ono palivo.
Tato výjimka se netýká jenom dodávek nebo jiných užitkových vozů, ale všech aut určených pro přepravu nákladu. A do toho snadno spadnou rovněž osobní vozidla, která jsou ve své definici určena pro přepravu osob i nákladu.
Jde ovšem o českou legislativu. V ostatních evropských zemích mohou být pravidla pro auta nad 3,5 tuny trochu jiná. Mluví se nicméně o tom, že daná země nebude počítat hmotnost trakčního akumulátoru elektromobilů proto, aby se auta vešla do klasického béčka. To se však zatím netýká Česka.
Přece jen když nějakému elektro SUV napasujete baterku o kapacitě třeba 130 kWh, tak se můžete snadno přiblížit k hmotnosti celého balíčku přes 700 kg. A to se bavíme jen o akumulátoru.
Pak si přidejte zbytek vozu, hmotnost rezervovanou pro posádku (každé místo 75 kg) a nějaký náklad. Výsledkem je pak elektromobil, který se už nevejde do 3,5 tuny. Například (předběžně) Dongfeng M-Hero nebo vybrané dodávky.
S expanzí různých elektrických modelů se i tato těžká (osobní, užitková) auta budou pomalu dostávat na evropský trh a 3,5 tuny celkové hmotnosti jim pravděpodobně stačit nebude. Nepůjde o invazi mastodontů, ale o velmi pozvolné rozšíření.
Rychle se nesvezete
Takže dobrou zprávou je, že nám na těžké auto může stačit obyčejný béčkový řidičák. Ale pak tu máme další dva faktory, které pro řidiče vozů nad 3,5 tuny nejsou v našich končinách příjemné.
Prvním je rychlostní omezení. Pokud se nebavíme o autobusu nebo vozidlech IZS, tak platí mimo obec rychlostní limit na 80 km/h. Bez ohledu na to, na jakou rychlost je vozidlo technicky stavěné. Můžete si tak pořídit 1000koňovou Čínu za 4,6 milionu nebo ojetý H1 Hummer za dva miliony, ale zákon vás stejně bude škrtit na 80 km/h.
Druhou nepříjemností je mýto. Elektromobily do 4,25 tuny jsou od mýta osvobozeny, ovšem musí mít namontovanou mýtnou jednotku. Jestli nejde o elektromobil nebo není na mýto výjimka, tak platíte. V neposlední řadě se na řidiče automobilů (i elektromobilů) nad 3,5 tuny vztahuje například značka zákaz vjezdu/odbočení vozidel nad 3,5 tuny.
V Česku to jde
Jak z toho ven? I těžké auto jde v některých případech přes akreditovanou zkušebnu nebo formou přestavby odlehčit. Není totiž výjimkou, že se na našich silnicích pohybují pracovní pick-upy typu RAM 2500, Ford F-150 Lightning s velkou baterkou nebo třeba českobudějovické Bureko 6 × 6, které jsou otypovány do 3,5 tuny.
Když se ovšem kouknete do techničáku, zjistíte, že takové auto papírově „nic“ neuveze. Naložíte tedy korbu nákladem a už hrajete o přetížení a pokutu.
Technici zkušeben dále umí například ubírat místa k sezení, kdy přestavba z pětimísta na čtyřmísto je z technického hlediska klidně jen o demontáži prostředního zadního pásu. Z pěti míst uděláte i dvě a získáte nějaká kila navíc, ovšem zadního sezení se oficiálně musíte zbavit definitivně.
Těžká auta nad 3,5 tuny (do 4,25 tuny) včetně osobních elektromobilů tak u nás prozatím nejsou žádná výhra, protože se na ně stále vztahuje řada legislativních omezení. To pochopitelně nebude moc motivovat dopravce ke koupi elektrické dodávky nebo movitého zákazníka k pořízení baculatého SUV na baterku. Otázkou zůstává, jestli to někomu, kromě automobilek, bude vůbec vadit…