Hlavní obsah

Umělá inteligence v autech nebude jen o vyprávění pohádek. Učí se řidičské zvyky, vybírá hudbu, hlídá bezpečnost

Foto: Lukáš Kukla

Umělá inteligence (AI) v autech se teprve rozjíždí, ovšem její možnosti jsou díky technologickému vývoji, strojovému učení a bezdrátovým aktualizacím čím dál rozmanitější. Zatím mají řidiči palubní inteligenci vesměs jen na povídání nebo základní asistenci, ovšem budoucnost se zdá být daleko atraktivnější.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Umělou inteligenci (Artificial intelligence = AI) pro uživatele aktuálně nasazuje do svých aut čím dál více výrobců, ovšem zatím jde víceméně o obdoby ChatGPT, které si s vámi umí vesměs jen povídat a zatím dost omezeně.

Na druhou stranu určitá forma AI v autech byla ještě před příchodem těchto povídačů a sloužila například jako hlasový asistent k ovládání základních funkcí (např. sniž teplotu, otevři přihrádku spolujezdce, zavolej tátovi aj.), potažmo se strojově učila vaše zvyky třeba v rámci navigace.

Kupříkladu jste tak často jezdili každé úterý okolo 16:00 hodin na plavání, až vám auto začalo cílovou destinaci každé úterý kolem čtvrté nabízet samo.

Foto: Jan Majurník

Nabízení tras a cest už dneska běžně funguje v mobilech, ovšem i v některých autech.

A pokud máte nějakou integrovanou aplikaci na muziku, podcasty nebo filmy? To právě AI se vám na základě vyhodnocení mnoha dat snaží doporučovat ten nejvhodnější další obsah.

Hlubší integrace AI, bezdrátové aktualizace a sdílení jednoho systému AI mezi miliony aut může přinést i daleko užitečnější funkce. Ostatně taková Tesla má na AI postavený sběr dat, jejich vyhodnocení a funkci autopilota.

Tedy když jedno vozidlo značky Tesla něco objeví nebo se naučí, za nějaký čas už s onou informací mohou pracovat všechny ostatní tesly.

Autonomní řízení

V teoretické rovině by se AI mohla ve spolupráci s ostatními automobilovými systémy autonomního řízení (případně dopravními kamerami) naučit řídit zcela sama, alespoň tedy ve vybraných katastrálních oblastech. Takže představa toho, že autem dojedete do práce a pak jej necháte po dobu vaší pracovní doby vydělávat formou taxikaření, nemusí být zcela utopická.

S tím souvisí i předvídání řidičského chování, kdy se AI může naučit, jak řídíte vy a jak řídí ostatní. S kvalitním a rychlým hardwarem tak můžete dostat upozornění, že řidič před vámi patrně vybočí z pruhu nebo náhle odbočí, protože jeho chování odpovídá tomu, že něco/někoho hledá (snižuje/zvyšuje rychlost, mění pohyb v rámci pruhu a jiné faktory).

Foto: Mercedes-Benz

Umělá inteligence je a bude klíčová v rámci autonomního řízení.

Jestliže se auta mezi sebou naučí komunikovat, může to v budoucnu zabránit nehodám, protože auto A bude vědět, že se zleva blíží auto B, přičemž rychlosti odpovídají potenciálnímu koliznímu kurzu na nejbližší křižovatce.

Nebo auto A prostě ví, že jeho řidič jede moc rychle a patrně nestihne na semaforu dobrzdit, o čemž informuje auta v okolí, která své řidiče upozorní, popřípadě sama zasáhnou.

Ale to může fungovat jen v případě, kdy touto technologií bude vybavena většina vozidel. Takovému Favoritu od Škodovky se žádná AI „nedovolá“.

Kondice auta i řidiče

Umělá inteligence nemusí hlídat jen řízení, ale i samotnou kondici automobilu. Vzhledem k tomu, kolik dat přitéká od vestavěných senzorů, tak vám systémy v autě se spalovacími motory už dnes hlídají například degradaci kvality motorového oleje.

Ovšem co takové připomenutí toho, kdy máte zkontrolovat dezén pneumatik, vyměnit preventivně stěrače nebo přezout (na základě předpovědi počasí)? Nebo že funkčnost vzduchového filtru vzhledem k tomu, jak a čím jste jezdili, už není nejideálnější?

S nasazením AI se rovněž otevírají možnosti monitoringu samotného řidiče. Dnes už jsou šoféři ve vybraných nových autech hlídáni, jestli dávají pozor, neusínají nebo se jim neudělalo například špatně.

Foto: Shutterstock / pathdoc

Co takový monitoring řidičových emocí? Jistě jde o jeden prvek, díky kterému by mohla klesnout nehodovost.

Vyšší úroveň může být rozpoznání toho, jestli řidič není například naštvaný, agresivní, ve stresu, smutný nebo prostě jen nepotřebuje pauzu na protažení. Jako reakci na to mohou vozy nabídnout různé relaxační programy s využitím klimatizace a hudby, popřípadě masáže nebo navrhnout přestávku na konkrétním místě.

Už dnes rovněž platí, že vám AI dává řidičské tipy. Například „nohu z plynu“, protože se blíží kruháč nebo klesání, potažmo doporučí snížení rychlosti na dálnici ke konkrétní úspoře paliva. Nicméně zde je prostor posunout umělou inteligenci až na úroveň kouče ekonomické či třeba sportovní jízdy.

Plánování tras

A konečně rozšíření navigačních možností včetně přidávání různých zastávek. Nebylo by krásné v takových Pardubicích říci autu: „Naviguj do Prahy, ulice Radlická, ale na úrovni Kolína už nechci jet po dálnici, cestou potřebuji koupit kytici růží, zastavit se ve Starbucksu pro kávu a v Praze nechci jet přes Barrandovský most.“

A ono by cestu naplánovalo tak, že na úrovni Kolína přesměruje trasu na starou silnici na Prahu, najde květinářství, Starbucks a povede vás okolo „baranďáku“? Zatím je to spíše sen, ovšem ne nutně nereálný.

Foto: Mercedes-Benz

Z lepšího plánování cest budou těžit také řidiči elektromobilů.

Daleko dříve se budeme moci těšit z toho, že se zlepší dopravní plánování s přihlédnutím ke kolonám a dalším situacím. Řidiči elektromobilů pak budou moci těžit z přesnějšího odhadu dojezdu a s plánováním nabíjení, což už dnes funguje, ovšem stále mají tyto systémy mezery.

Umělá inteligence tak otevírá takřka nekonečné možnosti asistence, výpomoci, vzdělávání, ale i pohodlí či bezpečnosti v autech. Je tedy možné, že už za pár let automobil nebude jen automobil, ale váš plechový parťák na čtyřech kolech, který vám usnadní každodenní život.

Načítám