Článek
Byl to obrovský šok, když Elon Musk v listopadu 2019 veřejnosti poprvé představil prototyp elektrického pick-upu Cybertruck – futuristický design, špičková technika, omračující parametry a také malý skandál, prostě show se vším všudy. Hlad po autě byl obrovský, na Teslu začaly pršet desetitisíce a statisíce závazných objednávek a všechno se zdálo být na nejlepší cestě k dalšímu ohromujícímu úspěchu. Až na to, že jsou to už dva roky a produkce Cybertrucku se stále jen odkládá.
Jasně, Tesla má plné ruce práce: extrémně bolestivý náběh výroby Modelu 3 následovaný představením Modelu Y a jeho uvedením do výroby, k tomu stavba továren v Číně a Německu, vývojové práce na tahači Semi a sporťáku Roadster. Jenže odklady Cybertrucku, jehož produkční podoba stále nebyla odhalena, natož aby bylo oznámeno finální datum spuštění výroby, jsou prostě průšvih. Hlavně proto, že dávají spoustu prostoru konkurenci.
Proč jsou elektrické pick-upy tak důležité? |
---|
Velké pick-upy jsou na americkém trhu (druhém největším na světě) obrovským hitem, loni se jich tam prodaly tři miliony kusů (což je zhruba pětina celého trhu). A to je OBROVSKÉ množství aut! Nejprodávanější mezi nimi jsou neúnavní pracanti série F od Fordu – již 44 let v řadě jsou nejprodávanějším autem v USA (!), loni se jich prodalo skoro 800 tisíc kusů (v předpandemickém roce 2019 to bylo ještě o sto tisíc víc) a po celém světě kolem 960 tisíc (v celosvětových prodejích je tak třetí v řadě za Toyotou Corolla a RAV4). |
A tím myslím v první řadě Ford, který jako první zavedená automobilka představil elektrickou verzi svého erbovního pick-upu, modelu F-150. Jde o nejprodávanější auto v USA, takže očekávání veřejnosti bylo obrovské. A automobilka si dala záležet – parametry elektrické verze F-150 Lightning vypadají skvěle (výkon až 570 koní, dojezd až 480 km, utáhne až 4,5 tuny), promyšlenou praktičnost podporuje obrovský přední kufr a šikovné elektrické přípojky a cenovka 40 tisíc dolarů (v přepočtu cca 900 tisíc korun) je prostě excelentní. Není divu, že se Fordu sešlo hned 200 tisíc objednávek od jinak velmi konzervativních zákazníků, což je vynikající příslib do budoucna.
Ford F-150 Lightning cílí na „rozumné“ zákazníky, ty „nerozumné“ zase osloví nový GMC Hummer EV – masivní velikost, výkony supersportu (1 000 koní, stovka pod čtyři sekundy), terénu se nebojí (má dokonce režim „krabí chůze“), k tomu umožňuje sundat střešní panely a máte z něj (skoro) kabriolet. Prostě bláznivý koncept, který se však nějakou záhadou dostal na silnici – a to doslova, první zákazníci si hotová auta přeberou v nejbližších týdnech.
Nejlepší Teslu ale postavil Rivian, další americký automobilový zázrak zrozený na zelené louce. Jako své první auto postavili překvapivě propracovaný pick-up R1T, který přináší lehce futuristický design bez kontroverze, špičkovou techniku a parametry (čtyři elektromotory, přes 800 koní, dojezd až 500 km a utáhne až 5 tun), interiér a jízdní kvality na úrovni limuzíny (alespoň podle prvních zahraničních testů), perfektní zpracování a jako bonus k přednímu kufru ještě úložný prostor mezi kabinou a korbou, kam se vejde třeba malá kuchyně i s tekoucí vodou. Což je rozhodně blíž potřebám skutečných zákazníků než digitální zpětná zrcátka, neprůstřelná skla, design jako z počítačové hry a další nesmysly Cybertrucku, které si Elon Musk vysnil a nyní jich nejspíš hořce lituje (stejně jako složitých zadních dveří u Modelu X).
To však nemění nic na tom, že se vývoj Cybertrucku pomalu blíží do finále a výroba by mohla začít ke konci příštího roku (tedy pokud nedojde k dalším zpožděním). Tesla prý za tu dobu nashromáždila neuvěřitelných 1,3 milionu (!!!) objednávek (každý musel složit vratnou zálohu pouhých 100 dolarů, takže reálných zákazníků bude nejspíš výrazně méně), což představuje práci na několik let (Musk sliboval až 300 tisíc vyrobených kusů ročně) a celkové příjmy 80 miliard dolarů – to by pro Teslu byla záchrana.
Jenže v konkurenci Fordu (a brzy i Ramu), Hummeru, Rivianu a dalších bude daleko těžší uspět. Jsem moc zvědavý, jak se jí povede ve zcela nové situaci, kdy na trh nepřichází první a neurčuje trendy, ale naskakuje do již rozjetého vlaku. Teď se ukaž, Musku!