Článek
Já vím, já vím. Je to nuda, nemá to zvuk, šestiválec 1,6 l je k ničemu, piloti jsou primadony, tratě jsou moc široké a moc úzké, nejsou tam žádná známá jména, vůbec se nepředjíždí a Moto GP je jasně lepší. Máte tam něco dalšího?
Souhlasím s tím, že dlouhodobá dominance Mercedesu dramatičnosti Formule 1 nijak neprospěla. Ba právě naopak. Neprospěl jí ani Lewis Hamilton, bezesporu skvělý pilot, ale co si budeme povídat, svět chce piloty s instinkty zabijáka a ne někoho v růžovém pyžamu na koloběžce. Mercedes vyhrál šampionát v řadě od roku 2014, a když v roce 2016 nevyhrál Hamilton, ale jeho kolega Nico Rosberg, tak to sice trochu zašumělo, ale pak zase šeď a nuda. Alespoň zvenčí to tak vypadalo.
Jenže pak v roce 2017 koupila celý cirkus F1 obrovská mediální společnost Liberty Media a vše se začalo měnit. Jistě, na začátku to bylo trochu jako chůze slona v porcelánu, bývalý vlastník nejrychlejší říše Bernie Eccleston si neodpustil příležitost kopnout: „Dosud jsem od nich neviděl krok, který by dával smysl. Snad úplně všechno dělají špatně.“ A nespokojení byli týmy i promotéři velkých cen, kterým vadilo, že se F1 přesouvá na placené kanály a že jim klesají příjmy.
Pak se ale ukázalo, že to nebude tak špatné… Závody Formule 1 se totiž začaly vysílat nejen na placených TV kanálech, ale i na internetu na platformě F1 TV Pro, což je služba samotné Formule 1. Na mobilu, tabletu, v počítači nebo televizi můžete sledovat tréninky, kvalifikaci i závod, vše si můžete přehrát zpětně, k dispozici máte nejen zasvěcený komentář, ale také rádiovou komunikaci, data nebo onboard záběry ze všech vozů, sami sobě můžete být režisérem.
No ale hlavně se Liberty Media domluvila s Netflixem a dovolila mu natáčet v zákulisí. Vznikl pořad Drive to survive (Touha po vítězství), který ukázal daleko mnohem víc než jen hodinu a půl kroužení na závodech. Jezdci v kombinézách a helmách najednou mají jména, obličeje a emoce, vidíte, co se děje v zákulisí, jste svědky týmových soubojů, politických i ekonomických rozhodnutí, vnímáte šéfy, vývoj nových monopostů a začínáte tušit, že taktika je víc než jen správná chvíle k výměně pneumatik.
Seriál Drive to survive se krátce po premiéře v roce 2019 stal během několika týdnů jedním z nejoblíbenějších pořadů Netflixu a všech deset epizod vdechnete jako malinu. Není to ani tak dokument jako reality show, ale když během závodu auto zastaví a pilot vypne motor, vnímáte to jako smrt. A co teprve když se opravdu stane nějaká vážná nehoda nebo když vidíte emoce a následně odhodlání v tváři jezdce, který právě definitivně pochopil, že peníze sponzora jsou víc než jeho talent. Netflixu se povedlo udělat z Formule 1 opravdové drama, a díky tomu se vrátili k televizi fanoušci. A pozor, Liberty Media si za to nechává od Netflixu zaplatit…
Dost možná i vy patříte k těm, kteří se k F1 vrátili právě kvůli seriálu. V roce 2020 jsme viděli koronavirem okleštěnou, ale přitom docela napínavou sezonu, okořeněnou děsivou nehodou Romaina Grosjeana v Bahrajnu. A ta loňská se pak stala nezapomenutelnou. Nebojovalo se jen ve středu pole, ale bojovalo se i o titul, byl to Red Bull vs. Mercedes, Verstappen vs. Hamilton. Souboje na trati, v zákulisí i přes média, bouračky, taktika a pak rozhodnutí o titulu v posledním kole posledního závodu. I ti, kdo královnu motorsportu nesledují, tak věděli, že se něco děje.
No a letošek? Pche! Máme za sebou jen dva závody, ale už teď je jasné, že všechno je jinak. Nové monoposty, nová pravidla. Fanoušci, ale i jezdci a týmy (a bezesporu i samotná Liberty Media a FIA) čekali, jestli se opravdu usnadní předjíždění, jestli se bude víc bojovat a jestli velcí hráči přijdou o svou dominanci. A výsledek? Mercedes se trápí a chybí mu rychlost, u Red Bullu nedojel první závod ani jeden monopost kvůli technickým problémům, Ferrari se neuvěřitelně zvedlo, ale překvapil i Haas a Alfa Romeo.
Ale hlavně, už to není jen o taktice, ale předjíždí se přímo na trati. Hned v úvodním závodě v Bahrajnu se diváci po první výměně pneumatik dočkali čtyři kola dlouhého souboje, při kterém si to spolu rozdali Charles Leclerc (Ferrari) a Max Verstappen (Red Bull) o první místo. „Fantastická bitva. Když Max předjel Charlese poprvé, bylo to relativně agresivní. Jenže Charles mu to hned vrátil dalším agresivním předjetím. Tohle bychom u Lewise Hamiltona určitě neviděli. Bylo znát, jak si to dávají na krev, ale férově. Úžasný moment, který nadzvedával ze sedaček,“ komentoval ty okamžiky Tomáš Enge, jediný český jezdec v F1. A podobné chvíle zažili diváci i v dalším závodě, kdy oba piloti opět bojovali kolo na kolo, ale i hlavou.
Všem, kteří se teď nadechují, aby řekli, že to je sice pěkné, ale že formuli stejně může řídit cvičená opice a že už to dávno není jen o schopnostech jezdců, bych rád připomněl, že závod F1 trvá hodinu a půl, že monoposty jezdí rychlostí hodně přes 300 km/h, v zatáčkách dosahují přetížení 5 G a že v Džiddě, na městském okruhy mezi svodidly, byla průměrná rychlost na kolo přes 250 km/h. Pokud si to chcete představit, použiji slova týmového inženýra Mirka Budíka, se kterým jsem sám několik let závodil. „Představ si, že tě na hodinu a půl zavřou do ždímačky a ty u toho počítáš složité matematické příklady. Je ti to málo? Tak v té ždímačce je vás dvacet a ty si do toho ještě musíš přes rádio povídat s chlapem, který se tě ptá na průběžné výsledky a teplotu vody.“
Jinými slovy, řídit Formuli 1 je nesmírně náročná věc, jel jsem v ní jen pět kol a nevěřil jsem tomu, jak je to těžké nejen psychicky, ale i fyzicky. Tratě mají kopce, zatáčky, šikany a svodidla. Jednou je sucho, podruhé prší, existují závody v ulicích města, jako je třeba v Monaku, závodí se na technických tratích, jako je Silverstone, jezdí se noční závody, ale jezdí se i na tratích v poušti. Havárie nejsou tak časté, jak možná bývaly, a naštěstí se u nich už ani tolik neumírá, ale když se stanou, tak ve vysokých rychlostech a vypadají děsivě.
Díky Netflixu, aplikaci F1 TV Pro i televizním komentátorům taky diváci začínají vnímat taktické bitvy v zákulisí, rozhodnutí o tom, kdy a jaké měnit pneumatiky, uvědomují si, že samotný závod je jen špička ledovce… A najednou jim celý ten cirkus přijde podstatně víc vzrušující než kdy jindy.
Nenutím vás, abyste se stali fanoušky Formule 1, mě fotbal taky nebaví, jen jsem chtěl rozvinout slova z titulku: „Ten, kdo říká, že je Formule 1 nudná, se na ni nekouká!“