Článek
Nejspíš víte o úspěšně absolvované testovací jízdě tahače Semi, kterou Tesla i zdokumentovala. „Test neprobíhal v ideálních podmínkách simulovaných na testovací trati, ani na uzavřené komunikaci,“ řekl Dan Priestley, který společně se šéfem Tesly Elonem Muskem nákladní vůz Semi uvedl.
Při hmotnosti soupravy 81 000 liber (cca 36 700 kg) vůz Semi ujel 500 mil, tedy prakticky přesně 800 kilometrů. „Šlo o podmínky reálného světa, v provozu, se zatížením jen těsně pod deklarovaným limitem 82 000 liber (37 187 kg) a bez aerodynamických vylepšení,“ dodal Priestley „Auto sjelo z linky, nahodili jsme jej a poté vyrazilo na cestu.“
Přirozeně se vyskytla celá řada otazníků. Kolik váží baterie? Jakou mají baterie kapacitu? Kolik váží samotný kamion Semi? Jaký má výkon? Vyplatí se levnější provoz Tesly Semi v porovnání s konvenčním naftovým kamionem vzhledem (téměř určitě) vyšší pořizovací ceně? Podobných zatím nezodpovězených otázek je nespočet.
K těmto otázkám se čelem postavil jistý Jason Fenske a pomocí výpočtů se pokusil potvrdit, nebo vyvrátit pravděpodobnost deklarovaných schopností, které Tesla zmiňuje.
Jason Fenske je chlapík, kterého možná znáte z jeho youtubového kanálu Engineering Explained. 32letý fanoušek automobilů vystudoval strojní inženýrství na Státní univerzitě v Severní Karolíně, a jde tedy o jeho parketu.
Hmotnost a výkon tahače Semi
Víme, že Tesla uvádí zrychlení z klidu na 60 mph (cca 100 km/h) za rovných 5 sekund bez návěsu a s návěsem (při zmíněných plně naložených 36 tunách) je to stále velmi slušných 20 sekund. Řada parametrů se tedy dá s pomocí výpočtů, alespoň podle Jasona, „super snadno“ odvodit.
„Síla je rovna násobku hmotnosti a zrychlení, takže vzhledem ke konstantní síle a se čtvrtinovou dobou zrychlení tu vychází čtvrtinová hmotnost ‚tělesa‘,“ říká ve videu Jason. Místo 80 000 liber tedy vychází cca 20 000 liber – hmotnost samotné Tesly Semi by tedy měla být okolo 9 tun v porovnání s 36 tunami při plném zatížení. Konvenční kamion váží sám o sobě asi 7 tun.
I výkon se kupodivu podařilo Jasonovi odhadnout. Výkon je ve zkratce práce vykonaná za určitou dobu, a díky drobným převodům a správnému dosazení se tomuto matematickému a fyzikálnímu mágovi podařilo vypočítat „minimální“ výkon motorů 650 kW, tedy 884 koní. Automobilka čísla nepotvrdila.
„Závěrem bych rád upozornil, že jde o minimální potřebný výkon. Není tu započítána účinnost, nebereme v potaz ani valivý odpor všech pneumatik, takže výsledný výkon motorů by mohl být okolo tisíce koní, čehož, jak víme, je Tesla schopna.“
Velikost a hmotnost baterií
Tesla slibuje spotřebu 1 kWh energie na půl míle, což při energetické hustotě baterií 0,275 kWh/kg dle Jasona znamená, že jen samotné baterie by v případě Tesly Semi musely vážit alespoň 3 600 kg, prý to ale nejspíš bude i o něco víc.
Jason se kupodivu příliš nemýlil ohledně dobíjecího výkonu: „70 % za 30 minut není nic, čeho bychom se měli obávat, a dá se přepočítat na 700 kWh. Když uvážíme 1000kWh bateriovou soustavu, tak nám vychází dobíjecí výkon 1 400 kW, což je 6krát až 7krát více, než čeho jsou schopné současné Superchargery. Semi tedy bude muset používat vlastní speciální nabíječky.“ Tesla nedávno uvedla, že nabíjecí výkon pro Teslu Semi je 1 MW, tedy 1 000 kW
„Údaj Tesly ohledně 500mílového dojezdu je určitě reálný za předpokladu, že dodrží kapacitu baterií alespoň oněch 1 000 kWh,“ říká inženýr ve svém videu. „Řekl bych ale, že ne ve všech scénářích tyto prognózy budou pravdivé, jak můžete vidět i na mých výpočtech.“
Jason spočítal dojezd za celkem dvou podmínek. Tesla uvádí koeficient odporu vzduchu 0,36, což je špičková hodnota, ovšem podle všeho bez návěsu, byť to automobilka neuvádí. Při konstantní rychlosti 60 mil za hodinu (96 km/h), 95% účinnosti baterií (která teoreticky možná je) a bez stoupání výpočty nejenže sedí, ale dokonce by stačila i menší kapacita baterií – jen asi 800 kWh.
Teď ten horší scénář. Počítalo se s 1% stoupáním, rychlostí 70 mph (cca 110 km/h), realističtějším odporem Cd 0,50 (což je ale stále velmi optimistická hodnota) a s účinností „jen“ 90 %. Výsledkem byl spočítaný dojezd jen 250 mil, tedy 400 km.
„Výhodu však pro Teslu může představovat zatížení,“ přiznává Jason. „Automobilka totiž testovala Semi s nákladem nepatrně přes svůj limit, když tedy budeme počítat se zatížením přesně normovaných 80 000 liber, bude Tesla Semi k dojezdu 500 mil potřebovat kapacitu jen 640 kWh.“
Kolik bude Tesla Semi stát?
Tesla Semi je tedy teoreticky schopna v reálných podmínkách deklarovaného dojezdu okolo 800 km (500 mil), zásadním faktorem však bude hmotnost nákladu. Zajímavým tématem bude jistě i cena. Ta bude nepochybně vyšší než přibližně 3 miliony Kč za srovnatelný naftový kamion.
Taková Tesla Model X vyjde v zámoří na 3 miliony korun, české zastoupení u nás uvádí cenu 3,6 milionu korun. Už jen baterie pro model Semi se pěkně prodraží vzhledem k faktu, že musejí mít 10násobnozu kapacitu oproti Modelu X. Troufne si někdo odhadnout? Výrobce mluví o částce okolo 200 tisíc dolarů (5 milionů Kč), magazín Forbes uvedl, že daleko realističtější je částka 400 tisíc dolarů (10 milionů korun).