Článek
Těch značek je prostě zbytečně moc. Na domácím čínském trhu jich působí přes 200 hlavně proto, že když si velký koncern (jako třeba Chery) usmyslí vyvážet auta do Evropy, vytvoří pro to samotný sub-brand (vlastně hned dva, Omoda a Jaecoo, aby se to nepletlo). Všechny tyhle koncerny, značky a podznačky zaplní osm obrovských hal autosalonu (ve Frankfurtu se všichni vmáčkli do čtyř) a prochodit je zabere dlouhé hodiny.
Je to únavné i proto, že většina aut si je nebezpečně podobná - karoserie typu sedan nebo SUV připomínající ocucaný bonbon a liší se především světelným podpisem (často animovaným) a logem (obvykle podsvíceným), uvnitř jednoduchý interiér se dvěma displeji (s neuvěřitelně rychlým a hladce běhajícím systémem) a bez tlačítek přesně okopírovaný od Tesly. A je to. Takhle vypadá hlavní proud spotřebních čínských elektromobilů nabízený v podobě desítek „různých“ modelů.

Rising F7 - zapomenutelné auto od zapomenutelné značky je pořád lepší než třeba VW ID.5.
Kromě té podobnosti si všimnete i toho, že většina tohohle středního proudu strčí střední proud evropských aut snadno do kapsy. Dříve bylo na čínských autosalonech dost vozů, kterým byste se mohli vysmát. Dnes už tu žádné takové nejsou. Jsou tu jen auta velmi dobrá, nad kterými uznale pokýváte hlavou, nebo přímo skvělá, z nichž vám spadne brada na zem - a ze kterých běhá tradičním automobilkám mráz po zádech.

Li Auto Mega je ukázka toho, že i MPV může být cool. Jo, a má 543 koní, 800V architekturu, ujede 575 km a nabíjet se dá výkonem až 520 kW.
Skoro to vypadá, že se čínské automobilky rozhodly nezdržovat současností a skočit z minulosti rovnou do budoucnosti - a nejspíš to tak skutečně udělaly, když překonávaly problémy s nedostatečnou kvalitou a zastaralou technikou radikálním technologickým řezem. Spalováky tu už nikoho nezajímají a hybridy jsou na okraji zájmu, budoucnost jasně patří plug-in hybridům (s elektrickým dojezdem 200 km) a elektromobilům - nejen kvůli ekologii a udržitelnosti, ale prostě proto, že se s nimi o mnoho pohodlněji žije (ekologie a udržitelnost se řeší i tady, není to žádná evropská úchylka).

Když už Audi představí supermoderní EV, nabídne ho raději jen v Číně, aby konzervativní evropský zákazník nebyl pobouřený, že má moc displejů, žádný spalovák a ani čtyři kroužky na přídi.
Současná generace elektromobilů má dojezd k 700 kilometrům, což je hodnota, ke které se evropský vývoj pomalu prokousává. Což je problém, protože příští generace čínských BEV bude mít solid-state baterie a dojezd přes tisíc kilometrů - a na silnicích má být už za dva roky. A zatímco my se v Evropě stále dokola hádáme o tom, jestli elektromobily ano, nebo ne, tady se už přemýšlí o elektrických robotaxi, létajících dronech a robotech, kteří by prodávali nebo opravovali auta.

Cool elektromobily jako třeba Renault 5 by mohly Evropany odradit od nákupu čínských aut.
Takže to Evropa už prohrála? Kdepak, jen se bude muset víc snažit. Místo dalších a dalších generací o trochu lepších, ale okoukaných vozů, u nichž se hlavně hledá, kde ušetřit, bude muset šlápnout do designu a technologií a víc vsadit na „wow“ faktor. Zkrátka dělat víc cool auta, která si poběžíte koupit raději než čínské kopie kopií. BUDÍČEK!