Hlavní obsah

Samořiditelná auta? Navzdory slibům Elona Muska nejdřív příští dekádu. Asi. Možná.

Foto: Tesla

Přestože podle Elona Muska klepou už plně autonomní auta na dveře, podle jiných odborníků nás od nich dělí minimálně dekáda. Kolikrát jsme už tohle slyšeli…

Článek

Loni se stala skutečná revoluce – pokud jste si nevšimli. Elon Musk totiž představil první komerční, plně autonomní auto, které si do dvou let budete moci koupit a nechat se jím vozit do práce, po obchodech nebo na výlety. Nebo kamkoliv si vůz usmyslí, protože mu jen zadáte cíl do navigace a zbytek bude na něm, místo volantu je tu totiž pouze tlačítko nouzového ukončení jízdy.

Foto: Tesla

Svěřili byste život autu bez volantu?

Při ceně (v přepočtu) kolem 750 tisíc korun je to skutečná revoluce, která udělá všechna ostatní auta okamžitě zastaralá a zbytečná. Vždyť kdo by ještě chtěl řídit, když se může nechat jen vozit! Tedy pokud je to celé pravda. Ohromná show se Muskovi vydařila, auta se v areálu slavnostního představení (s jasně jízdními danými drahami a velmi omezeným provozem) skutečně pohybovala sama, ale kdo je ve skutečnosti řídil, to se neví. Možná to celé byl podfuk. Vždyť i roboti míchající nápoje byli v zákulisí ovládáni lidmi…

Elon Musk nám slibuje autonomní auta už pár let a jestli jste někdy jeli s teslou v režimu Autopilot, tak víte, že k tomu cíli ještě zbývá pořádný kus cesty. Jakkoliv rozvoj senzorické základny v moderních vozech, jejich obrovský výpočetní výkon a třeba i integrování umělé inteligence může nasazení autonomního řízení značně ulehčit, tak cílová páska je podle odborníků stále v nedohlednu.

Foto: Tesla

Tesla Cybercab by podle Muska měla být v prodeji už za dva roky s cenou kolem (v přepočtu) 750 tisíc korun. Bude to automobilová revoluce, nebo jen další ostuda?

„Nejdřív příští dekádu. Nejsme blízko. Je to supertěžké,“ přiznal Ali Kani, šéf automobilové divize IT gigantu NVIDIA, v rozhovoru pro britský Autocar. „Vyvíjíme úplně nový software než třeba před rokem. Nyní kombinujeme ChatGPT s videem, což vyžaduje spoustu výpočetního výkonu a šířky paměťového pásma. Také potřebujeme víc senzorů jako LiDAR a radar a záložních algoritmů pro zajištění bezpečnosti – což vyžaduje ještě víc výpočetního výkonu.“

Foto: Nvidia

Navzdory tomu, co tvrdí Elon Musk, skuteční odborníci nástup autonomních aut v dohledné době nevidí moc nadějně.

Současná auta navíc využívají „plánovací software“, tedy reagují na určité situace přesně daným způsobem, což se ale přenáší do poněkud trhavého chování a nervózního brzdění. A to v pasažérech pocit bezpečí příliš nevzbuzuje. V budoucnu bude nutné, aby se autonomní systémy dokázaly učit a situace řešily přirozeněji. A to bude vyžadovat ještě výkonnější senzory a ještě výkonnější počítače…

Foto: Nvidia

Všechny automobilky: Potřebujeme víc senzorů, abychom zajistili vyšší bezpečnost. Tesla: Stačí nám kamery, data z více senzorů přinášejí jen zmatek. Komu byste věřili vy?

Takže Elonovy sliby, že jsou autonomní vozy už za rohem, berte s velkou dávkou despektu – ostatně to nebude první slib, který nesplní ve slíbeném termínu. A pokud to zvládne, ale uvede na trh něco menšího než dokonale neprůstřelný systém (Máme připomínat všechny ty tragické nehody tesel řízených Autopilotem?), může to znamenat průšvih pro budoucnost autonomního řízení jako takového.

To potvrzuje i Ali Kani: „Nesmíme to uspěchat. Pokud jedna firma udělá jednu chybu, celé odvětví se posune o několik let zpět. Musíme tedy jednat co nejzodpovědněji a neužívat žádné zkratky. Může se nám to podařit pouze tehdy, když prokážeme, že je to opravdu bezpečné.“

Související témata:
Načítám