Článek
Kvízová otázka za zlatého bludišťáka: Víte, jak dlouho jezdíme na dálnicích 130 km/h? Už čtvrt století, ke zvýšení ze 110 km/h na současný limit došlo v říjnu 1997 – tehdy většina Čechů sedlala ještě Favority nebo Felicie, ti movitější jezdili v prvních Octaviích. Takže si dovedete představit, kolik času od té doby už uplynulo…
Auta od té doby výrazně dospěla a zvlášť s podporou moderních jízdních asistentů, kterými je vybaven i kdejaký městský prcek, těch 130 km/h vypadá skoro jako loudavé tempo. Také kvalita českých dálnici výrazně poskočila, dokonce už ani D1 po dekádách intenzivních rekonstrukcí nepřipomíná tankodrom. Není tedy divu, že se začíná hlasitě mluvit o zvýšení povoleného limitu.
Současná vláda je tomu nakloněná, ministr dopravy Martin Kupka se nechal slyšet, že by vyšší rychlost umožnil v úsecích, kde se nachází moderní telematika regulující rychlost i dle hustoty dopravy nebo počasí. Navýšení rychlostního limitu by tedy nebylo plošné, jak by si jistě mnozí přáli, ale i tak je to pokrok. Nebo ne?
Vlastně ani ne, protože už dnes pro většinu řidičů platí nepsaný limit 145 km/h, za který vás policejní hlídka nebude pokutovat. Problémy budete mít ve skutečnosti až za hranicí 150 km/h, což ale mnoha odvážlivcům nevadí, když pohodlně sviští stabilních 160 km/h (i více) a zpomalí jen občas za podezřelou Octavií, Superbem nebo Passatem – a nově budou muset rozeznávat i pětková BMW, která mohou také ukrývat hlídku s radarem.
Technicky tak evidentně není problém jezdit rychle po kvalitních úsecích českých dálnic (což však ani zdaleka není celá délka jejich sítě). A nemělo by se to projevit ani na počtu nehod – tedy za předpokladu, že se za volantem budeme k sobě navzájem chovat slušněji a vyšší rychlosti přizpůsobíme delší odstup od aut před námi. Stejně je ale vysoce nepravděpodobné, že cestovní rychlost 150 km/h bude v běžném provozu možné dlouhodobě držet…
Česká dálniční síť je přetížená. Kvůli pozici ve středu Evropy jsme nevyhnutelně tranzitní zemí a po dálnicích tak proudí nekonečný zástup kamionů a jiných nákladních vozidel. A ty se samozřejmě často a rády (obvykle hlemýždím tempem) předjíždějí. Do toho se motají pomalejší řidiči, kterým vyhovuje tempo mezi 100 a 120 km/h, takže už držet stabilních 130 km/h v levém pruhu je prakticky nemožné. A vy byste chtěli jezdit 150 km/h?
Co české dálnice skutečně potřebují, je třetí pruh. Dva pruhy mohly vyhovovat intenzitě provozu v sedmdesátých letech, kdy se otevírala dálnice D1, ale dnešnímu množství aut a kamionů prostě nestačí. Neustálá nutnost přejíždění z pruhu do pruhu, abyste předjeli pomalejší auto nebo se uhnuli z cesty tomu rychlejšímu, to je skutečné bezpečnostní riziko, ne zvýšení maximální povolené rychlosti o 20 km/h.
Jenže rozšíření všech dálnic (nebo alespoň páteřní D1) o jeden pruh na každé straně připomíná s ohledem na výkonnost přípravy a realizace stavebních řízení jen zbožné přání. O (ne)připravenosti státního rozpočtu na takovou masivní investici ani nemluvě – a zdražení dálničních známek to vážně nezachrání. Takže debata o povolení 150 km/h mi přijde jen jako odvádění pozornosti od skutečného problému.
Jak to vnímáte vy? Klikejte v anketě nebo se vyjádřete v diskusi pod článkem.