Hlavní obsah

Proč nás 150 km/h nespasí: České dálnice potřebují něco jiného než povolit vyšší rychlost

Foto: ŘSD

Kolik bychom měli jezdit po dálnici? Zatím je povolené maximum 130 km/h, ale po letech planých diskusí se začíná velmi hlasitě mluvit o zvýšení na 150 km/h. Jenže my si myslíme, že české dálnice potřebují něco docela jiného.

Článek

Kvízová otázka za zlatého bludišťáka: Víte, jak dlouho jezdíme na dálnicích 130 km/h? Už čtvrt století, ke zvýšení ze 110 km/h na současný limit došlo v říjnu 1997 – tehdy většina Čechů sedlala ještě Favority nebo Felicie, ti movitější jezdili v prvních Octaviích. Takže si dovedete představit, kolik času od té doby už uplynulo…

Auta od té doby výrazně dospěla a zvlášť s podporou moderních jízdních asistentů, kterými je vybaven i kdejaký městský prcek, těch 130 km/h vypadá skoro jako loudavé tempo. Také kvalita českých dálnici výrazně poskočila, dokonce už ani D1 po dekádách intenzivních rekonstrukcí nepřipomíná tankodrom. Není tedy divu, že se začíná hlasitě mluvit o zvýšení povoleného limitu.

Současná vláda je tomu nakloněná, ministr dopravy Martin Kupka se nechal slyšet, že by vyšší rychlost umožnil v úsecích, kde se nachází moderní telematika regulující rychlost i dle hustoty dopravy nebo počasí. Navýšení rychlostního limitu by tedy nebylo plošné, jak by si jistě mnozí přáli, ale i tak je to pokrok. Nebo ne?

Foto: Martin Jánský

Moderní auta nemají problém držet na dálnicích vysoké rychlosti. Problém je, že na to většinou není prostor

Vlastně ani ne, protože už dnes pro většinu řidičů platí nepsaný limit 145 km/h, za který vás policejní hlídka nebude pokutovat. Problémy budete mít ve skutečnosti až za hranicí 150 km/h, což ale mnoha odvážlivcům nevadí, když pohodlně sviští stabilních 160 km/h (i více) a zpomalí jen občas za podezřelou Octavií, Superbem nebo Passatem – a nově budou muset rozeznávat i pětková BMW, která mohou také ukrývat hlídku s radarem.

Technicky tak evidentně není problém jezdit rychle po kvalitních úsecích českých dálnic (což však ani zdaleka není celá délka jejich sítě). A nemělo by se to projevit ani na počtu nehod – tedy za předpokladu, že se za volantem budeme k sobě navzájem chovat slušněji a vyšší rychlosti přizpůsobíme delší odstup od aut před námi. Stejně je ale vysoce nepravděpodobné, že cestovní rychlost 150 km/h bude v běžném provozu možné dlouhodobě držet…

Česká dálniční síť je přetížená. Kvůli pozici ve středu Evropy jsme nevyhnutelně tranzitní zemí a po dálnicích tak proudí nekonečný zástup kamionů a jiných nákladních vozidel. A ty se samozřejmě často a rády (obvykle hlemýždím tempem) předjíždějí. Do toho se motají pomalejší řidiči, kterým vyhovuje tempo mezi 100 a 120 km/h, takže už držet stabilních 130 km/h v levém pruhu je prakticky nemožné. A vy byste chtěli jezdit 150 km/h?

Co české dálnice skutečně potřebují, je třetí pruh. Dva pruhy mohly vyhovovat intenzitě provozu v sedmdesátých letech, kdy se otevírala dálnice D1, ale dnešnímu množství aut a kamionů prostě nestačí. Neustálá nutnost přejíždění z pruhu do pruhu, abyste předjeli pomalejší auto nebo se uhnuli z cesty tomu rychlejšímu, to je skutečné bezpečnostní riziko, ne zvýšení maximální povolené rychlosti o 20 km/h.

Foto: ŘSD

Plošné rozšíření dálnic o další pruh na každé straně? Nechte si zdát…

Jenže rozšíření všech dálnic (nebo alespoň páteřní D1) o jeden pruh na každé straně připomíná s ohledem na výkonnost přípravy a realizace stavebních řízení jen zbožné přání. O (ne)připravenosti státního rozpočtu na takovou masivní investici ani nemluvě – a zdražení dálničních známek to vážně nezachrání. Takže debata o povolení 150 km/h mi přijde jen jako odvádění pozornosti od skutečného problému.

Jak to vnímáte vy? Klikejte v anketě nebo se vyjádřete v diskusi pod článkem.

Co podle vás potřebují české dálnice?
Plošný limit 150 km/h
5,8 %
Tři pruhy v každém směru
75,6 %
Nové úseky, i kdyby měly mít jen dva pruhy
18,6 %
Celkem hlasovalo 12227 čtenářů.
Související témata:
Načítám