Článek
Automobilový trh ovládly crossovery a SUV všech možných velikostí a tvarů, ale stejně se těžko zbavuje dojmu, že vypadají… tak nějak… stejně. Často se přes veškerou snahu o invenci omezí tvůrčí kreativita pouze na detaily jako LED světelný podpis, a jednotlivé modely tak rozeznáte většinou jen podle znaku na přídi a nápisu na zádi. Což je dost smutné.
Kdo za to může? Inu, praktická část definuje tvar auta poměrně jasně. Designéři vám také budou se slzou v oku dlouze vyprávět, jak je svazují přísné bezpečnostní normy, jenže zároveň nikdy nepřiznají, že svým kolegům od konkurence také rádi nahlížejí přes rameno a kopírují… pardon, nechávají se inspirovat aktuálními trendy – protože cokoliv, co zajistí úspěch novinky v současném složitém tržním prostředí, se vyvažuje zlatem. Je tu ale ještě jeden důvod…
Všechny slepé cestičky už byly prošlapány. Není potřeba zkoušet, jestli lidé náhodou netouží po kombinaci dvoudveřového grand toureru a velkoprostorového MPV, protože už víme, že netouží. Také víme, že nepotřebují sportovní pick-up se skládací střechou ani hatchback se stahovací střechou, který můžete předělat na pick-up, žádný hi-tech malý městský hatchback od prémiové značky ani superluxusní městskou nákupní tašku. Všechna tahle auta skončila průšvihem a automobilky na nich prodělaly kalhoty. A to už dnes prostě není možné.
Vzhledem k tomu, kolik miliard eur spolyká vývoj nových digitálních technologií, sofistikovaných systémů autonomní jízdy a pro budoucnost nezbytného elektrického pohonu, si nikdo nemůže dovolit vyhazovat peníze jen tak z okna na experimentech bez valné šance na návratnost investic.
Automobilky už dokonce odmítají vyrábět auta, která by lidé ještě kupovali (městské hatchbacky, rodinná MPV, reprezentativní sedany nebo sportovní kupé), protože by jich prostě prodaly příliš málo, než aby jim to stálo za vynaloženou snahu.
Takže se obrňte a připravte na nejhorší – všichni budou donekonečna chrlit podobně vypadající SUV (jen ta elektrická budou kvůli menší spotřebě a delšímu dojezdu o trochu nižší a oblejší). Tedy přesněji do momentu, kdy je přestanete kupovat. Ale to nepřestanete, viďte…