Článek
Přestaňme být rozežraní! Vysoké ceny energií a potravin – stejně jako nedostatek různých surovin a produktů – by nás měly nutit k hlubšímu zamyšlení, co všechno k životu vlastně potřebujete a jak s tím nakládáme. Už jsem to zmiňoval v testu hybridního Nira, které je přesně tím kompaktním a úsporným autem moderního věku, a nyní to znovu připomněl šéf Citroënu.
Vincent Cobée v poslední době totiž neprorokoval jen blížící se konec SUV („Přechod k elektromobilům dává přináší větší důraz na aerodynamiku,“ vysvětlil v rozhovoru pro Auto Express), ale v dalším rozhovoru pro Autocar se také nechal slyšet, že svět potřebuje menší a lehčí auta. Místo monstrózních SUV tak v budoucnu možná usedneme do kompaktnějšího auta podobného konceptu Oli, který váží pouhou tunu a jeho baterie se skromnou kapacitou 40 kWh díky tomu vystačí na dojezd až 400 km. K tomu využívá spoustu recyklovaných a přírodních materiálů, takže je tak eco-friendly, jak to jen jde.
Jenže zákazníci zatím preferují obrovské, nenažrané obludy, které jsou dnes tolik v módě. A je to vidět i na elektromobilech – většinou jde o velká SUV (proč automobilky volí právě tuhle absurdní cestu, to si připomeňte v našem článku), která byla těžká a hladová ještě předtím, než je konstruktéři zatížili dalšími pěti až sedmi metráky baterií. A nemusíte být kdovíjaký automobilový odborník, abyste pochopili, že tudy cesta k větší ekologičnosti vést nemůže. Přichází tedy čas na dietu…
Není to poprvé, co se auta budou muset uskromnit. Už dříve tu byly ropné krize, které přinutily zákazníky poohlédnout se po menších a úspornějších autech – a to přimělo automobilky taková auta vyvinout a postavit (jasným příkladem je rozmach kompaktních hatchbacků). A historie se nyní opakuje, po první vlně narychlo spíchnutých elektromobilů musí další generace přijít s propracovanějšími a efektivnějšími řešeními přinášejícími vyšší úspory. Lehčí auta s lepší aerodynamikou potřebují menší baterie, které jsou lehčí, lacinější a jejich výroba spotřebuje méně cenných nerostů. Dává to smysl, co říkáte?
Jenže je otázka, kolik uvědomělých zákazníků dobrovolně vymění svá velká auta za menší. Kolik lidí se dobrovolně uskromní. Kdo si v sobě už neobhájí, že jejich mnohoválcové monstrum žere deset, patnáct na sto, respektive že jejich třítunová pojízdná katedrála potřebuje gigantickou baterii s kapacitou přes 100 kWh, aby pak jezdila v průměru za 30 kWh/100 km.
Většina z nás k tomuto prozření potřebuje facku u stojanu benzinky při pohledu na zběsile rotující počítadlo ceny paliva, případně astronomickou fakturu za elektřinu, aby se konečně probrali – a na to je aktuální doba úplně ideální. Pro mnohé to bude bolestivá změna, ale až se tohle těžké období přežene, mohli bychom jezdit v lehčích, úspornějších, lacinějších a ekologicky přijatelnějších autech, která by mohla být větší radost řídit.