Hlavní obsah

Předplatné volitelné výbavy v praxi: Splněný sen automobilek může zpříjemnit život řidičům

Foto: BMW

Už jste si někdy pořizovali zcela nové auto a zadávali svou vysněnou konfiguraci do systému? S tímto může být konec, protože automobilky začínají experimentovat s příplatkovou volitelnou výbavou a inspirují se moderními streamovacími službami. Vyhřívaná sedadla nebo volant byste si tak mohli koupit jen na zimní měsíce a možná i ušetřit, pokud často střídáte auta.

Článek

Umíte si představit, že vrcholná výbava vašeho nového auta není samozřejmostí a že vlastně ani není vaše? Trendy v automobilovém průmyslu se nepřetržitě vyvíjí a světové automobilky neustále hledají nové obchodní modely. Jeden z nejnovějších nápadů je až fascinující a ukazuje, jak se dnešní svět mění.

„Předplatné“ přitom rozhodně není nový pojem. Běžně funguje ve větších či menších mediálních domech v Česku, potkáme ho u streamovacích služeb, při hraní her na herních konzolích a počítači nebo při poslechu hudby. Já si svůj život za volantem bez Apple Music už ani neumím představit. Jenže může předplatné dobře fungovat i v automobilovém světě? Asi zrovna přemýšlíte, co si pod tím představit.

Foto: BMW

Majitelé BMW nově mohou získat vyhřívaná sedadla, pokud mají odpovídající model a předplatí si službu v oficiálním internetovém obchodě značky

Mnichovská automobilka BMW relativně nedávno vzbudila internetové nepokoje, když se světem rozšířila zpráva, že v Jižní Koreji nabízí zákazníkům možnost objednávání jednotlivých prvků výbavy na dálku. V internetovém obchodě ConnectedDrive Store od BMW si tak mohou koupit příplatkovou výbavu na určitý čas za určité peníze. Zajímá vás, jak to funguje?

Předplatné automobilové výbavy

Pokud žijete v Jižní Koreji a máte odpovídající model bavoráku, můžete si na čas přikoupit vyhřívání sedadel, přičemž výrobce dokonce nabízí první měsíc zdarma. Každý další měsíc zaplatíte přibližně 440 Kč. Stejně si můžete připlatit vyhřívaný volant nebo bezdrátové Apple CarPlay na dobu jednoho měsíce, jednoho roku, tří let nebo natrvalo. Za vyhřívání sedadel už navždy zaplatíte zhruba 10 tisíc korun. Je zajímavé, že pokud se podíváme na tuzemský web automobilky a zamíříme do konfigurátoru, najdeme zde stejnou funkci za 10 842 Kč, alespoň co se týče BMW řady 1.

Foto: Škoda Auto

Adaptivní tempomat je další funkcí, kterou byste mohli získat ve voze, který ji nemá, ale je pro ni technicky vybavený

Nejnovější obchodní model mnichovské značky nás navíc v redakci vedl k zamyšlení: Mohl by být prospěšný pro budoucnost automobilového průmyslu? Není totiž tajemstvím, že stejně uvažují i v Evropě velmi rozšířené koncerny Volkswagen a Stellantis. Vyžadoval by ovšem změnu technických řešení, jakými se dnes vyrábí nová auta.

Automobilky přiznávají, že nový obchodní model by jim pomohl ušetřit i vydělat peníze. Největší kouzlo je ve zjednodušení výrobní logistiky a ve výrazném zlevnění montáže aut na výrobních linkách, čímž by se nabídka automobilek omezila na jen málo variant s technikou nejluxusnější výbavy, kterou by si zákazník mohl aktivovat nebo deaktivovat klidně i několik let po nákupu vozu. Z továren by tak nejspíše odjížděly vozy s vyššími výrobními náklady, které by se výrobci vykompenzovaly až zaplacením předplatných. Ušetřilo by se ovšem také na složité logistice, kterou s sebou nese vysoká individualizace.

Foto: BMW

Má předplatné luxusních i asistenčních a bezpečnostních prvků potenciál změnit způsob, jakým se doposud vyráběla auta?

Představte si, že byste si jako zákazníci vybírali pouze motorizaci, odstín laku, barvu a materiály čalounění interiéru, dekorativní prvky nebo kola. Všechnu ostatní výbavu byste si následně přidali prostřednictvím vestavěného obchodu v multimediálním systému vozidla a mohli ji používat okamžitě po zaplacení. Kolikrát jste si v zimě říkali, že by se vám to vyhřívání volantu nebo čelního skla skutečně hodilo?

Předplatná jsou zajímavým řešením, jak bychom v budoucnu mohli upravovat konfiguraci vozu podle svých přání a požadavků. Při nákupu dnešních nejmodernějších aut jako ojetin v budoucnu by byla aktuální výbava vozu méně podstatná a mohli bychom se soustředit na důležitější parametry, jako je celkový technický stav. U elektromobilů by navíc mohla pomoci i budoucímu zvyšování výkonu stávajících elektromotorů. Už dnes výrobci často staví modelovou řadu na stejném základu, jehož parametry ovlivňují nastavením softwaru.

Foto: VW

Automobilky mohou rozšiřováním výbavy vozu nabídnout také výkonové balíčky zesilující elektromotory na čas, po jaký si je zaplatíte

Samozřejmě i aktivovatelná volitelná výbava má svá negativa. Může vést k tomu, že se lidé budou snažit si dodatečné funkce odemknout, což může mít špatný vliv na funkci systému. U vyhřívání volantu jde jen o peníze, u bezpečnostních asistentů ovšem ne. Je obecně známo, že i u dnes už starších koncernových aut lze doplnit kdysi příplatkové funkce jako tempomat pouhým přidáním odpovídající ovládací páčky a  aktivováním servisní diagnostikou.

Co si o předplatných v automobilovém průmyslu myslíte vy? Využili byste příležitost si dodatečně rozšířit výbavu vašeho vozu formou časových předplatných či natrvalo, nebo upřednostňujete stávající model s pevně zvolenou výbavou při konfigurování vozu do výroby bez možnosti dalšího rozšíření?

Zaujalo by vás rozšíření příplatkové výbavy formou příplatků?
Ano, zní to zajímavě. Mohl bych si konfigurovat auto podle potřeb nebo ročního období
0 %
Pravděpodobně bych to vyzkoušel, kdyby byla správně nastavená cena
25 %
Ne, protože mám raději auta s výbavou napevno
75 %
Celkem hlasovalo 16 čtenářů.
Související témata:
Načítám