Článek
Jenže postavit opravdu dobré auto a vyvinout k němu patřičný software, celé to zabalit do atraktivní karoserie, naučit se ho vyrábět v dostatečném objemu a prodat ho natěšeným zákazníkům, to už náročné je – na know-how a zkušenou pracovní sílu, ale především finančně. A to extrémně!
Není tedy divu, že v tomto závodě uspěje jen málokdo. Tesla sice všem prošlápla cestu, ale jít po ní musí už každý start-up sám a všichni rychle zjistí, že cíle dosáhnou jen ti nejšikovnější. Pojďme se tedy podívat na příklady start-upů, které z nuly vystřelily ke hvězdám, tedy kterým se podařilo navrhnout kvalitní elektromobil, na zelené louce vystavět továrnu na jejich výrobu a dodávat svá auta spokojeným zákazníkům. Ale taky se zaměříme na ty neúspěšné, které shořely již při startu…
Kdo uspěl?
Lucid
Porazit Teslu v její vlastní hře je velký úspěch a Lucidu se to s modelem Air podařilo – je výkonnější (1 111 koní a 1 390 Nm), má delší dojezd (přes 800 km), je celkově technicky pokročilejší, luxusnější a propracovanější. Je to prostě mnohem lepší auto. A přitom ho postavila firma, o které ještě pár měsíců zpátky skoro nikdo neslyšel. Slušný raketový start!
Rivian
Tesla ladí svůj Cybertruck tak dlouho (ani letos se ho prý nedočkáme), že ji začínají předbíhat i tradiční automobilky, jenže tím nejlepším elektrickým pick-upem na trhu je Rivian R1T, který dokáže spojit moderní technologie s promyšlenou užitkovostí a luxusní jízdu na silnici s překvapivými terénními schopnostmi v terénu. Prostě jasný vládce! Rivian také chytře připravil odvozenou variantu SUV, takže o zákazníky určitě nebude mít nouzi.
Nio
O čínském start-upu Nio slyšel v našich krajích jen málokdo, přitom tahle firma má na trhu už pět modelů a loni doručila zákazníkům přes 90 tisíc elektromobilů. Celkově plánuje vyrábět až 600 tisíc aut ročně, a to nejpozději příští rok! K tomu má pomoci rozsáhlá expanze do USA a samozřejmě také do Evropy, kde už má své designové centrum (Mnichov), marketingovou centrálu (Oslo) a kde sídlí část oddělení výzkumu a vývoje (Oxford). Nio také v domácí Číně dlouhodobě provozuje systém bleskové výměny vybitých baterií za nabité (místo zdlouhavého nabíjení) – rozšíří se tento koncept i do Evropy?
Kdo selhal?
Faraday Future
Když čínský miliardář Jia Yueting v roce 2015 otevřeně vyzval Teslu tím, že založil firmu Faraday Future přímo v Kalifornii, získal pro svou myšlenku špičkové zaměstnance ze slavných automobilek a technologických firem a rychle ukázal světu odvážný koncept FF91, veřejnost mu tleskala. Jenže jeho operace v Číně zjevně nebyly právě čisté a pro provoz Faraday Future nedokázal sehnat dostatečné financování, o tři roky později tak bylo po velkém snu a Jia Yueting se topil v dluzích.
Dyson
Britský vysavačový gigant Dyson si brousil zuby na dobytí automobilového světa a tým talentovaných inženýrů skutečně dokázal postavit atraktivní koncept sedmimístného elektrického SUV, jenže celý projekt náhle totálně padl „na hubu“. „Nedokážeme najít cestu, jak tento projekt učinit ekonomicky životaschopným,“ zaznělo v oficiálním e-mailu šesti stovkám zaměstnanců spolu s oznámením o jeho okamžitém zrušení. Ani tak zkušený byznysmen, jako je sir James Dyson, nedokázal ambiciózní projekt postavit na vlastní nohy, navíc při tomto pokusu spálil více než 70 miliard korun z vlastní kapsy. Au!
Bollinger
Nejnovějším členem party zkrachovalců je americký Bollinger, který připravoval nekompromisní elektrický off-road připomínající mix Defenderu a Hummeru. Po letech vývoje byli schopní představit funkční verzi drsného SUV B1 a pick-upu B2, jenže pro ně nejspíš nedokázali najít dostatek zákazníků, a proto raději složili zbraně a rozhodli se do budoucna věnovat spíše užitkovým vozidlům, kde cítí větší potenciál pro své nekompromisní produkty. Uslyšíme o nich ještě někdy…?
Kdo další si brousí zuby??
Ve hře je samozřejmě ještě řada dalších adeptů. Kupříkladu firma Nikola dokázala předběhnout Teslu v oblasti elektrických tahačů a na konci loňského roku dodala první exemplář skutečnému zákazníkovi – projekt je však teprve v plenkách (v příštích dvou letech chtějí vyrobit jen 30 BEV tahačů a 70 FCEV), takže je ještě brzy soudit.
Nadějně také vypadá projekt japonské elektronické firmy Sony, jež nedávno představila svůj druhý plně funkční koncept elektromobilu, ale zatím intenzivně hledá partnera, s nímž by ho mohla dotáhnout do výroby.
Dalšími elektronickými giganty koketujícími s elektromobily je tchaj-wanský Foxconn, výrobce počítačů a mobilních telefonů, a čínské Xiaomi, které vyrábí prakticky vše právě kromě elektromobilů. Také Apple kolem elektromobilů již dlouho našlapuje, ale dosud nenašel ekonomicky schůdnou cestu, jak ho realizovat.
Z českých luhů a hájů
Kousek od Plzně sídlí malá česká automobilka MW Motors, která před pár lety zaujala projektem elektrického kupé s retro tvary pojmenovaným Luka. Nedávno představila elektrickou variantu drsného off-roadu UAZ 2924 Hunter a plánuje jeho vývoz do celé Evropy – pokud o něj bude zájem. Držíme palce!
Komu fandíte vy, a od koho naopak čekáte další drahé selhání? A zvládne to vůbec Tesla? Napište nám do diskuse!