Hlavní obsah

Po vzoru Tesly: Po světě rostou další elektromobilky, ale i nevydařené projekty za miliardy

Foto: Redakce Garáž.cz

Elektromobilita postavila všechny automobilky zpátky na startovní čáru. Pro řadu neznámých technologických firem a vizionářských dobrodruhů tak bylo až příliš lákavé připojit se do závodu. Vždyť dát dohromady elektromotor s baterií a namontovat je do auta není zase tak složité…

Článek

Jenže postavit opravdu dobré auto a vyvinout k němu patřičný software, celé to zabalit do atraktivní karoserie, naučit se ho vyrábět v dostatečném objemu a prodat ho natěšeným zákazníkům, to už náročné je – na know-how a zkušenou pracovní sílu, ale především finančně. A to extrémně!

Není tedy divu, že v tomto závodě uspěje jen málokdo. Tesla sice všem prošlápla cestu, ale jít po ní musí už každý start-up sám a všichni rychle zjistí, že cíle dosáhnou jen ti nejšikovnější. Pojďme se tedy podívat na příklady start-upů, které z nuly vystřelily ke hvězdám, tedy kterým se podařilo navrhnout kvalitní elektromobil, na zelené louce vystavět továrnu na jejich výrobu a dodávat svá auta spokojeným zákazníkům. Ale taky se zaměříme na ty neúspěšné, které shořely již při startu…

Kdo uspěl?

Lucid

Porazit Teslu v její vlastní hře je velký úspěch a Lucidu se to s modelem Air podařilo – je výkonnější (1 111 koní a 1 390 Nm), má delší dojezd (přes 800 km), je celkově technicky pokročilejší, luxusnější a propracovanější. Je to prostě mnohem lepší auto. A přitom ho postavila firma, o které ještě pár měsíců zpátky skoro nikdo neslyšel. Slušný raketový start!

Rivian

Tesla ladí svůj Cybertruck tak dlouho (ani letos se ho prý nedočkáme), že ji začínají předbíhat i tradiční automobilky, jenže tím nejlepším elektrickým pick-upem na trhu je Rivian R1T, který dokáže spojit moderní technologie s promyšlenou užitkovostí a luxusní jízdu na silnici s překvapivými terénními schopnostmi v terénu. Prostě jasný vládce! Rivian také chytře připravil odvozenou variantu SUV, takže o zákazníky určitě nebude mít nouzi.

Nio

O čínském start-upu Nio slyšel v našich krajích jen málokdo, přitom tahle firma má na trhu už pět modelů a loni doručila zákazníkům přes 90 tisíc elektromobilů. Celkově plánuje vyrábět až 600 tisíc aut ročně, a to nejpozději příští rok! K tomu má pomoci rozsáhlá expanze do USA a samozřejmě také do Evropy, kde už má své designové centrum (Mnichov), marketingovou centrálu (Oslo) a kde sídlí část oddělení výzkumu a vývoje (Oxford). Nio také v domácí Číně dlouhodobě provozuje systém bleskové výměny vybitých baterií za nabité (místo zdlouhavého nabíjení) – rozšíří se tento koncept i do Evropy?

Kdo selhal?

Faraday Future

Foto: Farraday Future

Ambice byly vysoké a koncept FF91 vypadal skvěle, ale nakonec projekt skončil utopený v dluzích

Když čínský miliardář Jia Yueting v roce 2015 otevřeně vyzval Teslu tím, že založil firmu Faraday Future přímo v Kalifornii, získal pro svou myšlenku špičkové zaměstnance ze slavných automobilek a technologických firem a rychle ukázal světu odvážný koncept FF91, veřejnost mu tleskala. Jenže jeho operace v Číně zjevně nebyly právě čisté a pro provoz Faraday Future nedokázal sehnat dostatečné financování, o tři roky později tak bylo po velkém snu a Jia Yueting se topil v dluzích.

Dyson

Foto: Dyson

Ani sir James Dyson nedokázal projekt elektromobilu přivést k životu

Britský vysavačový gigant Dyson si brousil zuby na dobytí automobilového světa a tým talentovaných inženýrů skutečně dokázal postavit atraktivní koncept sedmimístného elektrického SUV, jenže celý projekt náhle totálně padl „na hubu“. „Nedokážeme najít cestu, jak tento projekt učinit ekonomicky životaschopným,“ zaznělo v oficiálním e-mailu šesti stovkám zaměstnanců spolu s oznámením o jeho okamžitém zrušení. Ani tak zkušený byznysmen, jako je sir James Dyson, nedokázal ambiciózní projekt postavit na vlastní nohy, navíc při tomto pokusu spálil více než 70 miliard korun z vlastní kapsy. Au!

Bollinger

Foto: Bollinger

Bollinger připravoval hned dva drsné elektrické off-roady. Do výroby se však nedostane ani jeden

Nejnovějším členem party zkrachovalců je americký Bollinger, který připravoval nekompromisní elektrický off-road připomínající mix Defenderu a Hummeru. Po letech vývoje byli schopní představit funkční verzi drsného SUV B1 a pick-upu B2, jenže pro ně nejspíš nedokázali najít dostatek zákazníků, a proto raději složili zbraně a rozhodli se do budoucna věnovat spíše užitkovým vozidlům, kde cítí větší potenciál pro své nekompromisní produkty. Uslyšíme o nich ještě někdy…?

Kdo další si brousí zuby??

Ve hře je samozřejmě ještě řada dalších adeptů. Kupříkladu firma Nikola dokázala předběhnout Teslu v oblasti elektrických tahačů a na konci loňského roku dodala první exemplář skutečnému zákazníkovi – projekt je však teprve v plenkách (v příštích dvou letech chtějí vyrobit jen 30 BEV tahačů a 70 FCEV), takže je ještě brzy soudit.

Foto: Nikola

Společnost Nikola už dokázala dostat na silnici první elektrický tahač, ale projekt je stále teprve na začátku

Nadějně také vypadá projekt japonské elektronické firmy Sony, jež nedávno představila svůj druhý plně funkční koncept elektromobilu, ale zatím intenzivně hledá partnera, s nímž by ho mohla dotáhnout do výroby.

Foto: Sony

Sony dokázalo postavit hned dva funkční koncepty, ale jejich výrobu dokáže realizovat pouze se silným partnerem, kterého aktivně hledá

Dalšími elektronickými giganty koketujícími s elektromobily je tchaj-wanský Foxconn, výrobce počítačů a mobilních telefonů, a čínské Xiaomi, které vyrábí prakticky vše právě kromě elektromobilů. Také Apple kolem elektromobilů již dlouho našlapuje, ale dosud nenašel ekonomicky schůdnou cestu, jak ho realizovat.

Z českých luhů a hájů

Foto: MW Motors

MWM Spartan je elektrifikovaný UAZ Hunter. Budou o něj zákazníci stát?

Kousek od Plzně sídlí malá česká automobilka MW Motors, která před pár lety zaujala projektem elektrického kupé s retro tvary pojmenovaným Luka. Nedávno představila elektrickou variantu drsného off-roadu UAZ 2924 Hunter a plánuje jeho vývoz do celé Evropy – pokud o něj bude zájem. Držíme palce!

Komu fandíte vy, a od koho naopak čekáte další drahé selhání? A zvládne to vůbec Tesla? Napište nám do diskuse!

Načítám