Článek
Při letmém pohledu na výsledkovou listinu může někdo namítnout, že to bude zase nuda. Dominance Red Bullu a Maxe Verstappena, který je prostě o kus lepší než Peréz. Rozdíl mezi prvními třemi jezdci 12 a 26 vteřin. Tečka. Ta Formule 1 už není, co to bývalo, řekli by někteří. Jenže v tom případě se na Formuli 1 nedívají.
Ne, nebudu vám tady psát ódy, jak úžasný závod to byl. Žádná bouračka, předjíždění jen pár, safety car zůstal v boxech, žluté vlajky jen chvilku. Žádná vyhrocená dramata, žádné rozporuplné okamžiky. Ale celkově to lze brát jako příslib toho, že letošní sezóna bude barevná jako lentilky.
Red Bull je podle očekávání na svých pozicích a bylo otázkou, jak Ferrari a Mercedes. Jenže po druhém testování se ukázalo, že je tady ještě jedna stáj, se kterou se počítalo spíš ve středu startovního pole. Aston Martin totiž postavil opravdu dobré auto, a když v něm Fernando Alonso ke konci prvního závodu zahlásil: „To auto se krásně řídí,“ musel všem fanouškům Formule 1 běhat mráz po zádech.
Ano, Jezdcem dne se stal Alonso zaslouženě. Jednačtyřicetiletý veterán seděl ve Formuli 1, když pár jeho soupeřů ještě tahalo kačera, do F1 se vrátil v roce 2021 po dvouleté pauze, ale chuť má pořád. A nejen chuť. Když v 38. a 39. kole bojoval s Hamiltonem, bylo to senzační. Profesorské i tvrdé. Dohromady devět titulů mistra světa, což znamená obrovské zkušenosti, z toho plynula perfektní obrana i útok. Ti dva si to museli užít ještě víc než my u obrazovek. Jo, tohle bylo fakt dobrý! A o šest kol později si namazal na chleba Sainze ve Ferrari. Nepochybujte o tom, že hláška „Yes. Bye, bye“ se zapíše do dějin. Jo, tenhle veterán nám letos ještě ukáže! A ten zpackaný start? Za dva závody si na něj už nikdo nevzpomene.
A když už jsme zmínili Alonsa, musíme zmínit i Strolla. Povolání syn. Bourák (a ne v dobrém smyslu). Nikdo ho nemá rád. Málem sestřelil Alonsa v úvodu. Těšili jsme se, že místo něj se ukáže šampion Formule 2 Felipe Drugovich, ale on nakonec do závodu nastoupil, i když s pochroumaným zápěstím. A dojel šestý!
Pak tu samozřejmě máme Ferrari a Mercedes. Sainz byl matný, ale dojel čtvrtý. Leclerca zradila technika, předtím jel na třetím místě. Ferrari se před začátkem sezóny dušovalo, že problémy se spolehlivostí jsou pryč, ale pokud Leclercovi opravdu odešlo pohonné ústrojí, je to o to tristnější, že tým mu před závodem měnil baterku. A že na sezónu jsou povolené jen dvě.
Mercedes dle očekávání. Varovali, že auto pořád není takové, jaké by ho chtěli mít, ale co si budeme povídat – všichni čekali, že vůz pro sezónu 2023 bude mnohem dál než ten loňský, ale to se nestalo. Na druhou stranu, čistě statisticky, v hodnocení Poháru konstruktérů jim po prvním závodě patří třetí místo.
A dál? Co třeba Pierre Gasly v Alpine a jeho neskutečná jízda z posledního místa na startu na deváté v cíli? Co totální selhání McLarenu? Podaří se Haasu zmátořit? A ty tři penalizace pro Ocona?
Ano, je jasné, že první závod byla jen rozehrávka, a jak se bude sezóna dále ubírat, se ukáže až tak po třetím či čtvrtém závodě. Ale nic to nemění na tom, že střed startovního pole se zatraceně zahustil. A pravda také je, že se může výhledově ještě leccos změnit. To, jak budou týmy ze středu pole dolaďovat a poznávat svoje auta a jak moc bude Red Bull bitý tím, že bude mít kvůli trestu méně času v aerodynamickém tunelu.
První závod možná nebyl tím nejlepším, který jste kdy viděli, ale jestli jste stejně jako já toužili po dobrém výkopu, tak jsme se ho dočkali!