Článek
Jako první věc po startovacím tlačítku automaticky mačkáme také tlačítko stop/startu. Neustálé zhasínání a následné hlučné startování motoru na křižovatkách totiž většinou spíš obtěžuje a nic moc neušetří, spíš hrozí vyšším opotřebením některých částí motoru. A to za těch uspořených pár deci benzinu a pár gramů CO2 vážně nestojí.
Později jsme se naučili vypínat také systém sledování jízdy v pruhu. Ten totiž při každém přejetí bílé čáry na silnici otravně pípá, nebo vám rovnou sáhne dořízení, což vám sice v určitých specifických situacích může zachránit život (nepozornost nebo mikrospánek), ale většinu času je prostě otravný, ne-li přímo nebezpečný – především na úzkých českých okreskách, kde se často mají problém vejít dvě auta vedle sebe. Když se pak při uhýbání protijedoucímu autu ještě musíte prát s protestujícím volantem, koledujete si o malér.
Nyní je tu další podobné tlačítko, které si vyslouží okamžité vypnutí: Upozornění na překročení maximální povolené rychlosti. Tuto novinku oficiálně pojmenovanou „inteligentní asistent rychlosti“, která má podle představ evropských zákonodárců pomoci bojovat s vysokou úmrtností na silnicích, dostávají všechna nově homologovaná auta od loňského léta, od července 2024 jí pak budou muset být vybavena všechna vozidla prodávaná v Evropě.
Funguje docela jednoduše: Podle kamer rozpoznávajících dopravní značky a podle dat z GPS sleduje rychlostní omezení platná na daném úseku. A jakmile limit (plus nějakou toleranci, třeba 55 km/h na padesátce) překročíte, párkrát na vás zapípá. Většinou docela decentně, ale stejně si toho všimnete. V dokonalém světě by vás to mělo přimět zpomalit. Ale nejsme lidé dokonalí, že…
Takže tento systém většinou vypínáme – někdy stačí dlouhý stisk tlačítka na volantu, případně ťuknutí na ikonu na hlavní obrazovce infotainmentu. Tedy u těch rozumných značek. U těch méně rozumných se musíte ponořit do hlubin nastavení bezpečnostních systémů vozu, což je také poměrně otravná záležitost, ale jistě si to rychle zautomatizujete. A budete rádi, že to vůbec ještě jde!
Do budoucna je totiž v plánu udělat tento systém nevypínatelný. Fyzická tlačítka z interiérů rychle mizí, a vypnout tak „chcípáka“ (stop/start) a „pružiče“ (sledování jízdy v pruhu) je čím dál víc složité, ne-li rovnou nemožné. A časem bude zcela nemožné vypnout i toto upozornění na překročení rychlostního limitu.
A ani to ještě není nejhorší scénář, v té nejděsivější variantě možné budoucnosti jako vystřižené s dystopických sci-fi o Velkém bratrovi odesílá tento systém při překročení povolené rychlosti rovnou data policii a opačným směrem k vám míří pokuta za rychlou jízdu. Ve finále tak možná budeme rádi, až konečně přijdou zcela autonomní auta…