Hlavní obsah

Nová Tesla, nebo žumpa na peníze: Start-up Lucid má obrovský potenciál, ale neselže ještě na startu?

Foto: Lucid

Elektromobilita přináší obrovské příležitosti. Americká Tesla už ukázala, že se i v dnešní době dá postavit nová automobilka na zelené louce, mnoho dalších společností se její příklad rozhodlo následovat. Největší potenciál přitom má Lucid – akorát se z technologického zázraku může stejně snadno stát gigantický propadák.

Článek

Když britského inženýra Petera Rawlinsona v roce 2009 zlanařila Tesla, měl za sebou už bohatou kariéru v automobilovém průmyslu – šéfoval konstrukční kanceláři v Jaguaru, zkušenosti získával i u Lotusu. V Tesle dostal za úkol dostat do produkce tehdy zcela nový Model S. Jenže design auta od Franze von Holzhausena byl už definitivní, a výsledek tak byl plný kompromisů (zejména v oblasti celkové hmotnosti, efektivity a vnitřního prostoru pro posádku). A to perfekcionistu, jako je Rawlinson, hodně dráždilo…

Foto: Lucid Motors

Peter Rawlinson a jeho vytoužené dítě – Lucid Air.

Dráždilo ho to natolik, že se rozhodl založit si vlastní společnost a ukázat Tesle, jak se OPRAVDU staví moderní elektromobil. Výsledkem několika let vývoje je model Air, který má s Modelem S podobnou koncepci (tříprostorový luxusní sedan postavený na skateboardovém šasi), ale technologicky je minimálně o generaci dál. Všichni, kdo s ním jeli, ho opěvují a přezdívají ho nástupcem Tesly. Jenže ono to není tak jednoduché…

Foto: Lucid

Lucid Air nabízí luxusní kabinu se spoustou prostoru a plnou moderní techniky.

Postavit jedno auto a prodávat ho v omezeném množství za obrovské peníze není vyloženě snadné, ale rozhodně ne nerealizovatelné. Jenže rozjet masovou produkci dostupného modelu, to je už docela jiná disciplína a většina firem – s výjimkou Tesly – v tomto přerodu zcela selhala (a i Tesla měla na kahánku, což Elonu Muskovi způsobilo mnoho bezesných nocí).

Lucidu se ale zatím nedaří prodávat ani to jedno auto. Jde sice o technicky velmi pokročilý vůz s výkonem až 1 250 koní a dojezdem přes 800 kilometrů na jedno nabití, tomu však odpovídá i cena – za oceánem začíná na 1,6 milionu a končí až těsně pod šesti miliony za vysokovýkonnou verzi Sapphire. A totéž platí pro Gravity, technicky spřízněný druhý model značky v SUV podobě.

Foto: Lucid

Lucid Air Sapphire se třemi elektromotory a výkonem 1 250 koní prý jezdí naprosto fantasticky. Jenže stojí skoro šest milionů…

Se špičkovým, ale velmi drahým produktem, minimem prodejních a servisních míst a nulovou historií není divu, že prodeje Lucidu netrhají žádné rekordy, ale těch 8,5 tisíce vyrobených aut v loňském roce (celkově tak automobilka vyprodukovala od roku 2021 pouhých 16 tisíc vozů) je hodně, opravdu hodně daleko za očekáváním.

Foto: Lucid Motors

SUV Gravity je druhým modelem Lucidu. Bude se mu prodejně dařit lépe?

Lucid přitom spolykal celkem už osm miliard dolarů z investičního fondu Saúdské Arábie (nedávná injekce činila 1,5 miliardy), takže se zdá, že investoři svému černému koni stále věří. Lucid ostatně skutečně má nejmodernější baterie a nejefektivnější elektromotory, k tomu plány, jak je využít při vlastní výrobě dostupnějšího elektromobilu (no, v USA má stát přes milion, takže taková masovka to zase nebude) nebo je nabídnout ostatním automobilkám (Lucid už spolupracuje s Aston Martinem na jejich novém elektromobilu), ale je otázka, kdy se tyto plány materializují ve skutečnost a jak budou růst prodeje. A kolik do té doby Lucid ještě spálí peněz.

Související témata:
Lucid Gravity
Načítám