Článek
Když britského inženýra Petera Rawlinsona v roce 2009 zlanařila Tesla, měl za sebou už bohatou kariéru v automobilovém průmyslu – šéfoval konstrukční kanceláři v Jaguaru, zkušenosti získával i u Lotusu. V Tesle dostal za úkol dostat do produkce tehdy zcela nový Model S. Jenže design auta od Franze von Holzhausena byl už definitivní, a výsledek tak byl plný kompromisů (zejména v oblasti celkové hmotnosti, efektivity a vnitřního prostoru pro posádku). A to perfekcionistu, jako je Rawlinson, hodně dráždilo…

Peter Rawlinson a jeho vytoužené dítě – Lucid Air.
Dráždilo ho to natolik, že se rozhodl založit si vlastní společnost a ukázat Tesle, jak se OPRAVDU staví moderní elektromobil. Výsledkem několika let vývoje je model Air, který má s Modelem S podobnou koncepci (tříprostorový luxusní sedan postavený na skateboardovém šasi), ale technologicky je minimálně o generaci dál. Všichni, kdo s ním jeli, ho opěvují a přezdívají ho nástupcem Tesly. Jenže ono to není tak jednoduché…

Lucid Air nabízí luxusní kabinu se spoustou prostoru a plnou moderní techniky.
Postavit jedno auto a prodávat ho v omezeném množství za obrovské peníze není vyloženě snadné, ale rozhodně ne nerealizovatelné. Jenže rozjet masovou produkci dostupného modelu, to je už docela jiná disciplína a většina firem – s výjimkou Tesly – v tomto přerodu zcela selhala (a i Tesla měla na kahánku, což Elonu Muskovi způsobilo mnoho bezesných nocí).
Lucidu se ale zatím nedaří prodávat ani to jedno auto. Jde sice o technicky velmi pokročilý vůz s výkonem až 1 250 koní a dojezdem přes 800 kilometrů na jedno nabití, tomu však odpovídá i cena – za oceánem začíná na 1,6 milionu a končí až těsně pod šesti miliony za vysokovýkonnou verzi Sapphire. A totéž platí pro Gravity, technicky spřízněný druhý model značky v SUV podobě.

Lucid Air Sapphire se třemi elektromotory a výkonem 1 250 koní prý jezdí naprosto fantasticky. Jenže stojí skoro šest milionů…
Se špičkovým, ale velmi drahým produktem, minimem prodejních a servisních míst a nulovou historií není divu, že prodeje Lucidu netrhají žádné rekordy, ale těch 8,5 tisíce vyrobených aut v loňském roce (celkově tak automobilka vyprodukovala od roku 2021 pouhých 16 tisíc vozů) je hodně, opravdu hodně daleko za očekáváním.

SUV Gravity je druhým modelem Lucidu. Bude se mu prodejně dařit lépe?
Lucid přitom spolykal celkem už osm miliard dolarů z investičního fondu Saúdské Arábie (nedávná injekce činila 1,5 miliardy), takže se zdá, že investoři svému černému koni stále věří. Lucid ostatně skutečně má nejmodernější baterie a nejefektivnější elektromotory, k tomu plány, jak je využít při vlastní výrobě dostupnějšího elektromobilu (no, v USA má stát přes milion, takže taková masovka to zase nebude) nebo je nabídnout ostatním automobilkám (Lucid už spolupracuje s Aston Martinem na jejich novém elektromobilu), ale je otázka, kdy se tyto plány materializují ve skutečnost a jak budou růst prodeje. A kolik do té doby Lucid ještě spálí peněz.