Článek
Je vážně překvapivé, kolik se vyrojilo – především v internetových diskusích – samozvaných odborníků, kteří mají na věc velice radikální názor a útočí na každého, kdo by si troufl smýšlet jinak. Netušil jsem, že máme tolik vystudovaných automobilových inženýrů, zkušených dopravních expertů, a především zanícených ochránců planety. Vždyť právě ekologický aspekt trápí většinu odpůrců nejvíc. Ten paradox, že auta ocejchovaná jako záchrana životního prostředí, podle nich vlastně vůbec nejsou ekologická, je často přivádí až k nepříčetnosti. Na pár věcí u toho ale zapomínají…
I elektromobil má svůj výfuk
Kritizují třeba výrobu elektřiny, která z části stále pochází z fosilních zdrojů (v Evropě je to v průměru 44 %, v ČR je to pak 52 % – tento poměr se s každým rokem mění ve prospěch obnovitelných a nízkoemisních zdrojů). Ale vůbec si přitom neuvědomují, že tatáž „špinavá“ elektřina pohání ropné vrty, rafinérie a tisíce čerpacích stanic po celé republice, díky kterým mají palivo v nádržích. A je to vážně hodně, HODNĚ elektřiny!
Mimochodem, čím doma svítíte? Na co běží vaše pračka, mikrovlnka nebo lednička? Čím napájíte svůj počítač nebo nabíjíte telefon, na kterém čtete tento článek? Máte doma solární panely, nebo si u svého poskytovatele alespoň připlácíte za „zelenou“ energii? Myslel jsem si to… Možná byste měli přestat nadávat na elektromobily využívající dostupnou „špinavou“ elektřinu, ale měli byste začít tlačit na to, abychom my všichni využívali zelenější energii, co říkáte?
Baterie nejsou jen v elektromobilech
Stejně často přichází na přetřes téma těžby surovin pro baterie a jejich transport kolem zeměkoule. Že se ale tyto suroviny a drahé kovy těží už roky pro baterie do mobilních telefonů (ročně se jich prodá kolem 1,5 miliardy!), tabletů a laptopů, elektrokol a elektrokoloběžek a dalších zařízení, které se většinou vyrábějí v Číně a rozvážejí do celého světa, to už nikoho z kritiků netrápí. Taky se hovoří o životnosti EV baterií (Víte, že Toyota aktuálně slibuje kapacitu 90 % po deseti letech provozu?) a jejich dalším životě/recyklaci, ale že většina mobilních telefonů skončí po dvou, třech letech v koši nikdo neřeší.
Nikdo se už také nezamýšlí nad tím, jakou ekologickou zátěž představuje celý ropný průmysl – těžba, rafinace a transport ropy, její spalování, nemluvě o bezpočtu přírodních katastrof při haváriích ropných tankerů nebo ropných vrtů, na něž už taky většina lidí zapomněla. Ropu bereme jako hotovou věc, která nikomu neubližuje, ale její dopad na životní prostředí nejsou jen ty gramy CO2, které vycházejí autům z výfuku. A to si už jen málokdo uvědomuje.
Ve skutečnosti jsou to automobilky, kdo začíná narovnávat celý tento trh – snaží se nakupovat suroviny od důvěryhodných zdrojů, staví továrny na baterie v místě spotřeby (tedy u továren na elektromobily), rozjíždí linky na recyklaci baterií (Víte, že evropský výrobce baterií Northvolt již dokázal vyrobit baterii z 100% recyklovaného niklu, manganu a kobaltu?)… a hlavně v rámci technického vývoje hledají nová složení s minimalizací obsahu drahých a těžko dostupných surovin, což sníží nejen dopad na životní prostředí, ale také zlevní výrobu. Řešil tohle některý z výrobců desítek a stovek milionů mobilních elektronických zařízení?
Je co zlepšovat – a skutečně se to děje!
Jasně, všechno kolem elektromobility není super, ale na všech frontách (výroba elektřiny, konstrukce elektrifikovaných aut a jejich dostupnost, šíře a funkčnost nabíjecí infrastruktury) je vidět urputná snaha zlepšit situaci – každý, kdo to detailně sleduje, musí uznat, že tempo změny a přizpůsobení je skutečně vražedné. Proto mi ta kritika – většinou zbytečně agresivní a bez hlubší znalosti problematiky – nepřijde fér.
Na druhou stranu – a to vás určitě překvapí – jsem za ni rád. Ptát se, odkud věci pocházejí, jak se vyrábějí a co se s nimi děje, když doslouží, je z pohledu ekologie i ekonomie zodpovědné a je to důkaz větší vyspělosti dnešní civilizace. A je to taky důvod, proč elektromobilita v dnešní době nabírá na obrátkách – protože je to prostě další krok na cestě k vyšší efektivitě a nižší ekologické zátěži. A jestli elektromobilitě pořád nevěříte a tolik vás to trápí, tak se před psaním příspěvků do diskusí a nadáváním u piva nejdřív ujistěte, že doma neplýtváte vodou, že recyklujete odpad, že využíváte zelenou energii, že si nepořizujete zbytečnosti, které nepotřebujete, nebo že mobil vyměníte, až když skutečně doslouží…