Hlavní obsah

Největším problémem elektromobilů je pokrytectví. Ale nikoliv jejich zastánců

Foto: Jakub Deml

Odpor lidí k elektromobilitě mě přímo fascinuje. Chápu, že mají pocit diktátu EU, která stanovuje podmínky a tempo této radikální změny automobilového světa. A taky chápu odpor k technologickým novinkám. A rozhodně rozumím kritice ekologie celé té věci, protože ta je vážně sporná. Jenže největším průšvihem je pokrytectví – a nikoli zastánců elektromobility!

Článek

Je vážně překvapivé, kolik se vyrojilo – především v internetových diskusích – samozvaných odborníků, kteří mají na věc velice radikální názor a útočí na každého, kdo by si troufl smýšlet jinak. Netušil jsem, že máme tolik vystudovaných automobilových inženýrů, zkušených dopravních expertů, a především zanícených ochránců planety. Vždyť právě ekologický aspekt trápí většinu odpůrců nejvíc. Ten paradox, že auta ocejchovaná jako záchrana životního prostředí, podle nich vlastně vůbec nejsou ekologická, je často přivádí až k nepříčetnosti. Na pár věcí u toho ale zapomínají…

I elektromobil má svůj výfuk

Kritizují třeba výrobu elektřiny, která z části stále pochází z fosilních zdrojů (v Evropě je to v průměru 44 %, v ČR je to pak 52 % – tento poměr se s každým rokem mění ve prospěch obnovitelných a nízkoemisních zdrojů). Ale vůbec si přitom neuvědomují, že tatáž „špinavá“ elektřina pohání ropné vrty, rafinérie a tisíce čerpacích stanic po celé republice, díky kterým mají palivo v nádržích. A je to vážně hodně, HODNĚ elektřiny!

Foto: Shutterstock / Space-kraft

Část elektřiny už pochází z obnovitelných zdrojů… a mohlo by jí být i víc, kdyby si lidé, co nadávají na uhlí, zároveň pořád nestěžovali, že větrné elektrárny „hyzdí krajinu“ nebo „jsou moc hlučné“

Mimochodem, čím doma svítíte? Na co běží vaše pračka, mikrovlnka nebo lednička? Čím napájíte svůj počítač nebo nabíjíte telefon, na kterém čtete tento článek? Máte doma solární panely, nebo si u svého poskytovatele alespoň připlácíte za „zelenou“ energii? Myslel jsem si to… Možná byste měli přestat nadávat na elektromobily využívající dostupnou „špinavou“ elektřinu, ale měli byste začít tlačit na to, abychom my všichni využívali zelenější energii, co říkáte?

Baterie nejsou jen v elektromobilech

Stejně často přichází na přetřes téma těžby surovin pro baterie a jejich transport kolem zeměkoule. Že se ale tyto suroviny a drahé kovy těží už roky pro baterie do mobilních telefonů (ročně se jich prodá kolem 1,5 miliardy!), tabletů a laptopů, elektrokol a elektrokoloběžek a dalších zařízení, které se většinou vyrábějí v Číně a rozvážejí do celého světa, to už nikoho z kritiků netrápí. Taky se hovoří o životnosti EV baterií (Víte, že Toyota aktuálně slibuje kapacitu 90 % po deseti letech provozu?) a jejich dalším životě/recyklaci, ale že většina mobilních telefonů skončí po dvou, třech letech v koši nikdo neřeší.

Foto: Shutterstock / Maxx-Studio

1,5 miliardy! Každý rok! A po dvou, třech letech skončí v odpadkovém koši. A to jsou jen telefony, pak jsou tu ještě tablety, laptopy a další mobilní zařízení…

Nikdo se už také nezamýšlí nad tím, jakou ekologickou zátěž představuje celý ropný průmysl – těžba, rafinace a transport ropy, její spalování, nemluvě o bezpočtu přírodních katastrof při haváriích ropných tankerů nebo ropných vrtů, na něž už taky většina lidí zapomněla. Ropu bereme jako hotovou věc, která nikomu neubližuje, ale její dopad na životní prostředí nejsou jen ty gramy CO2, které vycházejí autům z výfuku. A to si už jen málokdo uvědomuje.

Foto: US Coast Guard

Doly na lithium budí spoustu kritiky, ale lidé velmi rychle zapomněli na to, jak funguje ropný průmysl, i na to, kolik ekologických katastrof za dobu svého fungování způsobil

Ve skutečnosti jsou to automobilky, kdo začíná narovnávat celý tento trh – snaží se nakupovat suroviny od důvěryhodných zdrojů, staví továrny na baterie v místě spotřeby (tedy u továren na elektromobily), rozjíždí linky na recyklaci baterií (Víte, že evropský výrobce baterií Northvolt již dokázal vyrobit baterii z 100% recyklovaného niklu, manganu a kobaltu?)… a hlavně v rámci technického vývoje hledají nová složení s minimalizací obsahu drahých a těžko dostupných surovin, což sníží nejen dopad na životní prostředí, ale také zlevní výrobu. Řešil tohle některý z výrobců desítek a stovek milionů mobilních elektronických zařízení?

Je co zlepšovat – a skutečně se to děje!

Jasně, všechno kolem elektromobility není super, ale na všech frontách (výroba elektřiny, konstrukce elektrifikovaných aut a jejich dostupnost, šíře a funkčnost nabíjecí infrastruktury) je vidět urputná snaha zlepšit situaci – každý, kdo to detailně sleduje, musí uznat, že tempo změny a přizpůsobení je skutečně vražedné. Proto mi ta kritika – většinou zbytečně agresivní a bez hlubší znalosti problematiky – nepřijde fér.

Foto: Hyundai

Není to dokonalé řešení, ale stále platí to, že elektromobilita je zelenější než auta se spalovacím motorem. A zbavit se závislosti na ropě (a na státech, kde se těží) také není od věci…

Na druhou stranu – a to vás určitě překvapí – jsem za ni rád. Ptát se, odkud věci pocházejí, jak se vyrábějí a co se s nimi děje, když doslouží, je z pohledu ekologie i ekonomie zodpovědné a je to důkaz větší vyspělosti dnešní civilizace. A je to taky důvod, proč elektromobilita v dnešní době nabírá na obrátkách – protože je to prostě další krok na cestě k vyšší efektivitě a nižší ekologické zátěži. A jestli elektromobilitě pořád nevěříte a tolik vás to trápí, tak se před psaním příspěvků do diskusí a nadáváním u piva nejdřív ujistěte, že doma neplýtváte vodou, že recyklujete odpad, že využíváte zelenou energii, že si nepořizujete zbytečnosti, které nepotřebujete, nebo že mobil vyměníte, až když skutečně doslouží…

Související témata:
Načítám