Hlavní obsah

Na automobilky se valí hrozba brutálních pokut. Vydělat na tom můžete ale vy

Foto: Škoda Auto

Přísnější emisní limity platící od příštího roku mohou výrazně podpořit prodeje elektrických a elektrifikovaných aut. Jejich ceny by mohly spadnout na úroveň vozů se spalováky – a to je už hodně dobrý argument, proč přejít z ropy na elektřinu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Je konec! Státní podpora elektromobilů v ČR skončila, ve fondu došly peníze. Pokud jste tedy nestihli pořídit nové elektrické auto nebo nezvládli papírování kolem toho, máte smůlu. Analytici očekávají, že se teď prodeje elektromobilů na tuzemském trhu zase propadnou – a to se nepochybně stane. Ale my si myslíme, že od příštího roku se mohou zase rozjet i bez podpory.

Začnou totiž platit přísnější limity pro flotilové emise CO2 všech automobilek prodávajících na evropském trhu – ze současného průměru 116 g/km spadnou na 94 g/km. Pokud je automobilky nesplní (a ony moc nezvládají plnit ani těch současných 116 g), budou muset platit dost mastné pokuty, konkrétně 95 eur (v přepočtu 2 400 Kč) za každý gram CO2 navíc násobený celkovým počtem prodaných aut.

To může být skutečně velký ranec peněz a vedení všech automobilek působících na evropském trhu se už třesou strachy, protože splnit daný limit nejde ruku v ruce se současným poklesem zájmu o elektromobily (dotace skončily ve větší části Evropy). Šéfové většiny značek tak už do médií varovali, že budou muset omezovat prodeje aut se spalovacími motory – ale víc smyslu dává nabízet za zajímavé ceny elektromobily a plug-in hybridy, které celkové flotilové emise výrazně snižují.

Foto: Škoda Auto

Každé prodané auto do zásuvky se bude od příštího roku vyvažovat zlatem.

Ostatně Škoda to už avizovala při představení nového elektrického modelu Elroq s agresivní cenovou politikou. „Zavedli jsme nový vůz za velmi příznivou cenu, těsně pod hranicí 800 tisíc korun. To je na stejné cenové úrovni jako podobný vůz Karoq se spalovacím motorem. Elroq je přitom stejně velký, možná v nějakých parametrech větší a technologicky o něco vyspělejší. U vozu Elroq je profitabilita v podstatě na hraně našich minimálních marží,“ přiznal v rozhovoru pro Seznam Zprávy Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu.

Podobné snižování cen očekáváme plošně u všech elektromobilů (i plug-in hybridů) na trhu, protože je pořád levnější prodávat je pod cenou než snižovat objem výroby nebo vyrobená vozidla nechávat stát na odstavných parkovištích – a hlavně je to pro automobilky výhodnější než platit pokuty, a vyhazovat tak peníze z okna. Automobilky totiž auta se spalováky potřebují prodávat, protože právě na nich dokážou pořád velmi pěkně vydělávat.

Foto: Škoda Auto

Elroq přichází na trh s cenovkou na úrovni spalovacího Karoqu. Škoda totiž moc dobře ví, že právě tohle auto by ji mohlo zachránit od drakonických pokut.

Pokud se tedy podmínky nezmění a limity budou platit (ačkoliv se mnoho automobilek s podporou vládních činitelů snaží o úpravu), bude se příští rok každý prodaný elektromobil a plug-in hybrid vyvažovat zlatem. A to doslova. Takže jestli sbíráte odvahu k přechodu na nový druh pohonu, blíží se váš čas, kdy si takové auto budete moci pořídit za velmi zajímavé peníze.

Kdybyste mohli koupit elektromobil za cenu spalováku...
tak bych do toho hned šel.
17,4 %
tak bych o tom aspoň přemýšlel.
10,4 %
tak bych stejně zůstal u spalováku.
72,2 %
Celkem hlasovalo 2430 čtenářů.
Načítám