Článek
Samozřejmě někde uprostřed. Osobně také nevidím důvod, proč by auta nutně musela jezdit v úzkých uličkách historického centra, kde moc rezidentů stejně nebydlí a skutečně tam potřebují jen občas dodávky zavážející obchody. Určité oblasti jsou notoricky přelidněné turisty, takže míchat do toho ještě auta je i dost nebezpečné. Pražská MHD navíc skutečně funguje velice efektivně a bez překážejících aut to bude ještě lepší. Centrum bude volnější, více přátelské k lidem, bude tišší a bude se tam i lépe dýchat. Určitý smysl to dává. Jenže…
Pokud chcete někoho omezovat, je slušnost nabídnout mu také jinou alternativu – a v téhle oblasti Praha s proslule tragickou dopravou zcela selhává. Přes Prahu 1 vede magistrála, jedna z nejvytíženějších komunikací ve městě. Prostě proto, že přes ni nevyhnutelně musíte projet, abyste se dostali z jedné části Prahy do další – ucelený okruh kolem Prahy neexistuje, Jižní spojka je permanentně zacpaná a průjezd tunely proto bývá silně omezen (z čehož plynou další zácpy u jejich vjezdů). Takže jestli máte stát na objízdných trasách nebo při průjezdu centrem, je už vlastně dost jedno.
Není proto divu, že řidiči hledají alternativní trasy a objíždějí ty nejucpanější místa (uzel kolem I. P. Pavlova, od nějž se táhnou zácpy především po Wilsonově a Legerově, Ječné a Anglické ulice), kudy to jde – přes Smetanovo nábřeží, přes Staré Město i Malou Stranu. Tedy přesně ta místa, kde doprava tolik vadí a odkud ji radní chtějí vyhnat. Smysl by dávala dopravní omezení, jenže to pak musíte řidičům nabídnout průjezdnější alternativu, protože jinak se jen prodlouží už tak těžko únosné zácpy na uvedených hlavních tazích. A hlavně na tom nic nevyděláte…
Přitom forma zdanění vjezdu do centra už existuje – jde o dražší parkování. Zatímco na periferiích stojí hodina parkování třeba jen dvacku, v centru je to dokonce až osmdesát korun (a to navíc jen za předpokladu, že tam parkovací flek vůbec najdete). Kdo do centra potřebuje, je zdaněný parkováním. Kdo jím jen projíždí, toho přece není potřeba danit.
Magistrát vznik zóny v centru obhajuje podobnými zónami v Londýně a některých dalších západoevropských městech. Jenže tam jde o nízkoemisní oblasti, které omezují auta se spalovacím motorem a nechávají prostor elektrifikovaným vozům. Jenže ty chce radnice vypráskat z centra také, dokonce jim plánuje sebrat i mírnou výhodu v bezplatném parkování. Bude tedy úplně jedno, jestli do centra Prahy budete jezdit s „čistým“ autem, které lokálně neprodukuje emise (a neznečisťuje tak centrum), nebo s čmoudícím dieselem.
Zavedení mýtného tedy neřeší příčiny tragické pražské dopravy (přetížené uzly a úzká hrdla bez objízdných alternativ), ale pouze penalizuje její důsledky. Praze navíc evidentně nejde o čistší centrum, v němž se budou pohybovat jen nízkoemisní nebo bezemisní auta, ale o boj s řidiči obecně (jen vzpomeňme na snižování počtu jízdních pruhů a přidávání cyklopruhů i na místech, kde cyklisté nejezdí a ani jezdit nechtějí) – a hlavně o to, jak z nich vytáhnout víc peněz…