Článek
To, že si česká policie ráda dělá za peníze daňových poplatníků PR v podobě obrovských celostátních akcí, při kterých může demonstrovat svoji moc a sílu, je jasné snad každému, kdo někdy otevřel nějaký zpravodajský server nebo si zapnul televizi. Vynechám různé zátahy proti prodejcům čehokoli, zůstanu čistě u dopravy. Strašení rychlostí a volání po větší přísnosti proti řidičům jsou vždycky takové akce plné. Občas se ještě zaměřují na alkohol za volantem.
Nikdy se ale policii nepodařilo mne podobnými akcemi přesvědčit, že by jimi snad nějak pomáhala zvýšit bezpečnost provozu, tedy snížila nehodovost. Natož, aby se třeba zlepšila i plynulost dopravy. Vám snad přijde, že podobné akce mají nějaký jiný smysl než ukázat, jak velkoryse si tuhle část ozbrojených složek platíme ze svých daní?
Nemyslím si, že jsem v téhle zemi jediný, kdo podobné akce a jejich oslavné medializování nevítá. Na kontraproduktivnost celorepublikových policejních monstr akcí s měřením rychlosti upozornil sobě specifickým způsobem například v loňském roce známý český blogger D-Fens, který se dopravní problematikou velice detailně zabývá. Ostatně D-Fense doporučuju sledovat, pokud vám jde o vaše řidičská práva a nechcete třeba platit pokuty za přestupky, které jste nespáchali.
Víte o tom, že si tuhle šaškárnu platíte?
Nijak se netajím tím, že mám na spoustu věcí souvisejících s dopravou podobný pohled. Ale do svých anarchokapitalistických vizí a koncepcí individuální dopravy se tu teď pouštět nebudu. Prostě mě zajímá, jestli jsou tyhle gigantické policejní akce opravdu k něčemu. Vnitřně cítím, že je to jen jakási skupinová policejní samohana, kterou my všichni nedobrovolně platíme například také z povinného ručení.
To určitě víte, že povinně odvádíte z každé pojistky 3 % ceny do „fondu zábrany škod“, z čehož si pak policie nakupuje luxusní BMW, škodovky s neschválenými a hlavně nebezpečnými rámy (na což upozorňuje dlouhodobě třeba web Kverulant.org), vznášedla a drony a ve volné chvíli se pak prohání ve Ferrari. To, jestli například policejní luxusní BMW nebo supersport od Ferrari nějak zabraňuje vzniku škod v dopravě, nechám na vašem osobním posouzení.
Takže k věci. Jak už psal kolega Jan Majurník, Policie ČR na celou dubnovou akci Speed Marathon 2024 dopředu upozornila, a dokonce zveřejnila seznam míst, kde se bude rychlost měřit. Konala se v pátek 19. 4. Jen připomínám, že pátek je statisticky v dopravě jedním z nejrizikovějších dní. Lepší datum si tak policie vybrat nemohla, letos do toho vstoupilo i počasí, které z pocitového léta spadlo zpátky do zimy. Na mnoha místech republiky dokonce nasněžilo. Jsem zvědavý, jak se tohle promítne do statistiky nehodovosti. Tu snad policie zase na začátku dalšího měsíce zveřejní.
Zveřejnění míst, kde bude policie měřit, nám nabízí velice dobrou šanci podívat se na to, jak jsou z pohledu běžného řidiče tyto úseky nebezpečné. Osobně jsem si pro vlastní subjektivní hodnocení vybral úseky, kterými jezdím velice často, takže se nebudu zabývat místy, kde jsem v životě nebyl. Ale to nechám na vás, abyste si sami nějaký vám známý úsek posoudili, jestli je tak nebezpečný, že je potřeba tam měřit rychlost a „chytat piráty“. A případně si vzpomněli na opravdu nebezpečná místa, kde jste ale policejní hlídku nikdy v životě neviděli.
Jednou věcí je pocit a druhou statistika, takže se pokusím podle mapy nehodovosti rizikovost takového místa posoudit i pomocí oficiální policejní statistiky sahající až do ledna 2010, tedy přes 14 let dozadu. Velice pěkně zpracovanou mapu nehodovosti najdete na stránkách nehody.policie.cz. Jsem rád, že vůbec policie takové statistiky zveřejňuje a není potřeba se jich doprošovat. Každý si tak může na věc pomocí suchých čísel udělat vlastní názor. Porovnání míst vybraných k měření rychlosti a jejich skutečné rizikovosti je tak snadné jako facka.
V Kladně a okolí znám mnohem horší místa
Podíval jsem se blíže na místa z mého okolí, kde plánovala policie měření. Pomocí aplikace Mapy.cz jsem vytvořil panoramatické pohledy na tyto silnice, aby si ti, kteří to tam neznají, mohli udělat aspoň přibližnou představu o „nebezpečnosti“ takového místa.
V ulici Vítězná na silnici II/238 v Kladně lze za nejrizikovější z pohledu statistiky považovat křižovatku s výjezdem z náměstí Jana Masaryka, kde se na dvou přilehlých přechodech staly za 14 let celkem čtyři nehody s vážnějšími následky a těžkým zraněním, zřejmě chodce. Dvě se staly v roce 2013, jedna v roce 2014 a poslední v červnu 2021, kdy byly zraněny dvě osoby, z toho jedna těžce.
Nesouhlasím s tím, že by ovšem toto místo bylo nepřehledné a nebezpečné. Ulice Vítězná je zejména směrem od centra ven přehledná, dvouproudová. Do centra je to trochu horší, neboť po pravé straně stávají zaparkovaná auta a je tu větší „provoz“ chodců (zabývajících se slevovým kuponem do Penny marketu a ne sledováním dopravy) a hlavně vozidel MHD, je zde několik zastávek.
Takže je rozumné tady měřit rychlost? Záleží na situaci, ale pokud se zde opravdu hlídka vyskytovala (já ji tu neviděl), doufám, že si vybrala statisticky nejhorší místo, tedy křižovatku s výjezdem z náměstí Jana Masaryka. Případně pak místo mezi čerpací stanicí Shell a zmíněným Penny. Domnívám se ale, že v tomto místě je mnohem horší nepozornost než rychlost. A když už tu jednou za čas vidím měšťáky s radarem, stojí samozřejmě tam, kde není žádný přechod. Klasika…
II/238, ul. Rakovnická
Tohle je podle mého názoru klasické místo policejního „zabukaření“, kdy auta už opouštějí obec, a i když jsou zde výjezdy z místních komunikací, nijak dramaticky nebezpečné místo to není. Je tady vidět, na druhé straně je les. Chodník je od silnice oddělen trávou a keři a žádné davy lidí se tu nepohybují.
Nejčastěji se neoznačené policejní auto „schovává“ na té malé odpočívce, kde na přiloženém snímku vidíte starý Peugeot. Viděl jsem také městskou policii měřit i daleko za tou zástavbou. Nyní při Speed Marathonu v dubnu 2024 jsem tam ale hlídku neviděl. Statisticky mnohem nebezpečnější je horizont nad železničním přejezdem, ale ten už je mimo obec. Tam ale také není hlavním problém rychlost, spíše špatný odhad a riskantní předjíždění.
II/118, Slánská
Široká silnice druhé třídy č. 118 je také oblíbené místo „zabukaření“. Široko daleko není žádný dům, jedná se o jakousi výpadovku z centra oddělenou od městské zástavby. Je tu sice jeden přechod (na přiloženém snímku) a křižovatka, ale je to velmi přehledné a bezpečné místo. Statisticky zde jen jednou v roce 2011 došlo k nehodě, kdy byl sražen chodec (mimo přechod) kvůli nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (náledí, výtluky, bláto, mokrý povrch apod.). Tady kdyby byla sedmdesátka, tak by zde byl provoz mnohem bezpečnější a hlavně plynulejší. Ze všech vybraných míst na Kladně k měření rychlosti je tohle asi nejméně vhodné, pokud jde o bezpečnost. Ale pokud jde o to vybrat co nejvíce na pokutách a znepříjemnit individuální mobilitu největšímu počtu řidičů, tak je zvoleno skvěle.
II/238, ul. Čs. armády
Policie oznámila měření rychlosti také v ulici Čs. armády dále k centru. Ani tady jsem hlídku neviděl (možná to dokazuje, že policie opravdu zdokonalila techniku skrytého dohledu), ale pochybuji, že si k měření policie vybrala asi nejrizikovější úsek z celého Kladna - přechod přes hlavní silnici u náměstí Svobody a autobusových zastávek. Tady se totiž jindy než ve dvě hodiny ráno více než 50 km/h jet opravdu nedá. Za normálních okolností je zde hustý provoz a auta popojíždí. Ano, zde se stalo v nedávné minulosti pár vážných nehod, i se smrtelnými následky (chodci). Ale místo měření rychlosti by to chtělo dohled a řízení provozu podle vzniklé situace. Lidé tu nedávají blinkr nebo se nacpou do křižovatky, aniž by jí mohli projet, takže pak nemůžou projet další vozy z druhého směru. A tím pak provoz kolabuje. Chtělo by to také ukáznit rozjívené chodce, kteří se vrhají pod jedoucí auta, aby stihli autobus.
II/237, U Šamotky, Rakovník
Příjezdová silnice druhé třídy II/237 do Rakovníka není žádné hezké svezení, zejména kvůli hustému provozu kamionů a tomu, co za nimi někteří řidiči vyvádějí. Policie si ale nevybrala na měření rychlosti několik opravdu nebezpečných úseků, kde se poměrně nedávno staly vážné nehody se zraněním nebo smrtí. Vybrala si místo, kde se zas tak moc nehod nestává, těch s vážnými následky už vůbec.
Nehody se zraněním se zde staly od roku 2010 jen dvě, v listopadu 2011 a v červenci 2019, obě s lehkým zraněním. Za poslední dva roky se tu staly celkem tři nehody, z toho jedna kvůli lesní zvěři, další kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti (zřejmě někdo u té cedule Rakovník uprostřed lesa dupnul na brzdu) a třetí kvůli vjetí vozidla na nezpevněnou komunikaci. Opravdu se tady musí měřit? Je to kritické místo? Není tady ta cedule Začátek obce jen proto, aby se tady pohodlně „vybíralo“, když na to přijde?
II/237 v obci Ruda, okr. Rakovník
Vybral jsem jen některé z úseků, kudy jezdím pravidelně a kde policie slíbila měřit. Domnívám se, že všechny zmíněné úseky (snad s výjimkou ulice Čs. armády v Kladně) mají jednoho společného jmenovatele - přehledné místo, kde za normálních okolností překročení dovolené rychlosti nikoho neohrožuje. Často jsou to úseky s chodníkem (pokud tam vůbec nějaký je) odděleným od silnice vegetací, není tu škola či školka ani jiné rizikové místo. O mnoha těchto úsecích se dá navíc prohlásit, že zákonem stanovený limit je tu nastavený nesmyslně nízko. Klidně by na nich mohla být i o 20 km/h vyšší dovolená rychlost.
Znám horší místa. A tam se neměřilo
Když zůstanu v okolí Kladna, tak bych měl pár tipů na opravdu nebezpečné úseky, kde si buď mohou s radarem stoupnout, nebo ještě lépe - mohou udělat něco reálného proto, aby bylo dané místo bezpečnější. Třeba podnětem na správu komunikace, aby vykácela keře a stromy, které brání bezpečnému výhledu do křižovatky. Tady mám pár příkladů.
Jsou horší věci než překračování dovolené rychlosti
Měl bych ještě jednu osobní poznámku na závěr - domnívám se, že v provozu řidiči způsobují mnohem závažnější problémy, než je nějaké banální překračování rychlosti o pár kilometrů za hodinu v místech, kde to nikomu nevadí a nikoho to neohrožuje. Tím spíše, pokud se jedná o místa, kde je rychlostní limit nastaven nesmyslně nízko s ohledem na stav komunikace, její profil a přirozené rozhledové podmínky. Jsou mnohem horší místa, kde žádný limit upraven není (pod standardní omezení 50/90/130). Pamatujme, že „nepřizpůsobení rychlosti“ (nejčastější příčina nehod) není to samé co překročení rychlosti. Nepřizpůsobit rychlost můžete klidně i tehdy, když jedete čtyřicet na devadesátce. Záleží na podmínkách, možnostech techniky a profilu vozovky.
Jenže nepoužívání blinkrů, úmyslné nedávání přednosti v jízdě, bezdůvodně pomalá jízda, omezování ostatních, nepozornost, nepředvídatelné chování a další prohřešky proti dobrým pořádkům na silnici se špatně hlídají, ještě hůře dokazují a hlavně se na nich špatně dělá policejní PR. Nejde pak totiž do tabulky nasypat, že bylo zjištěno dvacet tisíc přestupků za jediný den a že se vybralo dvacet milionů na pokutách. A hůře se pak obhajují nákupy luxusních bavoráků, orámovaných škodovek, zastavovacích pásů a sledovací techniky.
Byl bych moc rád, aby se policie, když už tak početný sbor máme, věnovala opravdu nebezpečnému jednání na silnici, které všechny ohrožuje. A také na chování, jež značně omezuje plynulost provozu a vytváří nebezpečné situace. Kdo jezdí pravidelně po obchvatu Kolína, určitě ví, jak frustrující je sunout se za někým šedesátkou a jak nebezpečné je, když už tomu dodávkáři za vámi dojde trpělivost a začne před horizontem tu kolonu táhnoucí se za šnekem v osobáku předjíždět.
Nebo co třeba hlídat správné připojování a jízdu na dálnici? Obrovské množství „řidičů“ se plouží v připojovacím pruhu padesátkou a místo toho, aby využili právě ten připojovací pruh k plné akceleraci a nabrání dálniční rychlosti, hned šoupnou auto do pravého pruhu, vynutí si přednost a ohrozí a omezí několik dalších řidičů. O „levo- a středoproudařích“ pak darmo mluvit…
Když tedy skutečné prohřešky proti bezpečnosti a plynulosti policie nehlídá (aspoň se tím veřejně nechlubí), nebylo by tedy lepší, kdyby se počet osob pracujících u dopravní policie snížil? To asi nepůjde jen tak, určitě ne v současném systému založeném na bujení státní správy a státních zaměstnanců. Ale šlo by třeba začít tím, že by byla policie v provozu a na opravdu nebezpečných místech vidět. Prostá přítomnost hlídky viditelné na kilometr daleko přiměje řidiče zpomalit, jestli tedy platí, že vysoká rychlost je nebezpečná. Já si to nemyslím, ale pořád nám to vtloukají do hlav…
Nemyslím si, že máme málo policistů. Vlastně máme z vyspělých zemí jeden z nejvyšších počtů policistů na obyvatele. V takovém případě mohou být tito námi placení státní zaměstnanci převeleni od dopravní policie na jiná oddělení. Mohou se zabývat třeba drobnou kriminalitou, krádežemi, hledáním odcizených aut, motocyklů a bicyklů či působit v terénu preventivně, aby nikdo neničil veřejný i soukromý majetek.
Nebo vám snad přijde, že někdo jedoucí 160 km/h po rovné a přehledné dálnici je pro společnost větší hrozba než banda chuligánů, která vykrádá auta nebo ničí lavičky a odpadkové koše v parku jen tak, z plezíru?