Hlavní obsah

Mick Schumacher končí v F1! V Haasu už měli jeho drahých bouraček dost. „Určitě nekončím,“ vzkazuje

Foto: Haas

Když závodil v motokárách, jezdil pod pseudonymem Mick Betsch. Používal příjmení svojí mámy a jeho rodina pro to měla v podstatě dva dobré důvody: Chtěla ho ochránit před tlakem veřejnosti i před tlakem sama na sebe. Teď jeho jméno skloňuje celý automobilový svět.

Článek

I kdyby vás Formule 1 nezajímala, tak tento článek stejně čtete. Důvod je jasný - Mick Schumacher po dvou letech končí ve Formuli 1! Americká stáj Haas s ním neprodloužila smlouvu a syn slavného Michaela Schumachera je najednou zase středem zájmu.

Mluvilo se o něm často. Bohužel ne v souvislostech, které by mu byly milé. Nikdo jiný nezpůsobil svému týmu tolik materiálních škod, jeho bouračky byly vždy tvrdé. V prvním roce přitom vůbec nebodoval, letos získal dvanáct bodů. Jeho nejlepším umístěním bylo šesté místo z Velké ceny Rakouska.

Přitom Mick Schumacher rozhodně nezískal sedačku ve Formuli 1 jen kvůli svému příjmení. V roce 2020 získal po dramatickém finále titul mistra světa ve Formuli 2 , rok předtím se stal členem juniorky Ferrari a při testech v Bahrajnu zajel druhý nejrychlejší čas za jistým Maxem Verstappenem. Ale nepředbíhejme…

Mick Schumacher se narodil v roce 1999, kdy měl jeho táta už dva mistrovské tituly z celkových sedmi. V roce 2008 už závodil na motokárách, v roce 2015 debutoval v německé Formuli 4 a po úctyhodné, ale výjimečné nováčkovské sezóně obsadil druhé místo v německé i italské sérii F4.

Krok do takzvané evropské Formule 3 byl samozřejmostí. Schumacher se vědomě vyhýbal propagaci prostřednictvím svého jména a během svého prvního roku v F3 se o něm vlastně moc nemluvilo. Ostatně nebyl k tomu ani důvod - skončil dvanáctý. Nicméně rok poté už šampionát vyhrál.

Zdá se, že Schumacher potřebuje vždy trochu času, aby se rozkoukal, zvykl si, a pak zabojoval. A s tímhle ho bral i Haas. „Věříme, že je v něm potenciál,“ opakoval Gene Haas v jeho první sezóně. O rok později už tak smířlivý a chápající nebyl. „Mick má potenciál, ale i on sám ví, že nás už stál příliš mnoho peněz. Všechny ty havarované vozy nás stály spoustu prostředků a my nejsme bohatý tým. Pokud jezdec získá dostatek bodů a přitom zničí pár monopostů, tak to jde. Ale když někdo rozbíjí vozy na chvostu pole, je to velmi těžké.“

Haas se pak nechal slyšet, že aby Mick získal jistotu místa v týmu pro nadcházející sezónu v roce 2023, tak musí v posledních čtyřech závodech získat nějaké body. A i když se poslední GP jede až teď o víkendu, Mick už ví, že ho v příští sezóně nahradí pětatřicetiletý veterán Nico Hülkenberg. Mick totiž nebodoval třikrát po sobě…

Foto: Haas

Ralf Schumacher o Mickově angažmá u Haasu řekl: „Byl pod neustálým tlakem, aby neudělal žádnou chybu.“

Ralf Schumacher, jeho strýc a sám bývalý závodník F1, opakovaně zmínil, že Mick je pod nepříjemným tlakem. A teď se vyjádřil jasně: „Mick ukázal, že v něm potenciál je, ale ať dělal, co dělal, tým a Günther Steiner s tím nikdy nebyli spokojeni. Byl pod neustálým tlakem, aby neudělal žádnou chybu, protože v opačném případě nebude moci dál pracovat pro Haas. Když jste pod takovým tlakem, nemůžete jezdit svobodně, svazuje vás to.“

Na druhou stranu, Mickovy nehody byly vždy velmi tvrdé a bolestivé – hlavně pro tým, který zrovna nepatří k těm nejbohatším. A podle toho, co řekl šéf týmu Günther Steiner, mění Haas strategii. „Dospěli jsme k rozhodnutí, že ve své pozici potřebujeme hlavně zkušenosti,“ řekl Steiner pro magazín Autosport.

„Hülkenberg jezdil ve Formuli 1 dlouho, jezdil pro týmy ve středu pole a může nám přinést spoustu zajímavých zkušeností. Viděli jsme spousty jiných týmů, které byly v podobné pozici, v jaké jsme teď my, a ty se pak dokázaly zlepšit. Když analyzujete týmy, kde Nico jezdil, zjistíte, že vždy udělaly pokrok. A to samé chceme a potřebujeme i my. Nechceme být tam, kde jsme teď, chceme být lepší. Moc dobře víme, že spoustu věcí musíme změnit. S někým jiným. Jde o to posunout tým dopředu, ne jen změnit jezdce,“ dodal pak Steiner.

Haas tedy odmítá, že by to bylo jen o Mickovi, a ten proti Haasu neřekl nic než, že je velmi zklamán. „Ano, jsem zklamaný. Přesto bych chtěl poděkovat jak Haasu, tak Ferrari, že mi dali příležitost. Ty společné roky mi pomohly technicky i osobnostně dozrát. Čím víc se věci komplikovaly, tím víc jsem si uvědomoval, jak Formuli 1 miluji. Vím, že ne vždy to bylo optimální, ale neustále jsem se zlepšoval, hodně jsem se naučil a jsem přesvědčený, že si místo ve Formuli 1 zasloužím. Toto téma je pro mě všechno jen ne uzavřené. Ten oheň ve mně hoří a budu tvrdě bojovat o návrat na startovní rošt.“

Foto: Haas F1 Team

Mick nic nevzdává, je připravený se o místo v F1 ještě porvat

Mick má tedy jasno, chce v F1 zůstat. Spousta jiných mu doporučuje změnit závodní sérii, že tlak související s jeho jménem je přece jen příliš velký, ale on to vidí jinak: „Táta byl vždycky můj idol a dělám všechno jako on, abych uspěl. Vždy jsem chtěl všem dokázat, že jsem opravdový pilot a ne někdo, kdo má jen stejné příjmení,“ řekl v jednom z rozhovorů.

Pro sezónu v roce 2023 je ve Formuli 1 už jen jedna volná sedačka, a to ve Williamsu. Je však krajně nepravděpodobné, že by Mick zamířil zrovna tam. Spíš se stane rezervním jezdcem Mercedesu, ale i to jsou zatím jen spekulace. A jak to vidíte vy? Získá Mick zase sedačku v F1?

Vrátí se Mick Schumacher do Formule 1
Ano, vrátí
62,2 %
Ne, nevrátí
37,8 %
Celkem hlasovalo 2611 čtenářů.
Načítám