Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Před pár dny jsme vás seznámili s výsledky posledních testů zimních pneumatik, které provedl německý autoklub ADAC. Ukázalo se, že i mezi novými pneumatikami rozdíly jsou a že je pořád potřeba si na původ gumy a její schopnosti dávat pozor. Asi nechcete jezdit na pneumatikách, které neodolávají v běžných rychlostech akvaplaningu a špatně na nich auto brzdí. Přesto spousta z vás takové gumy na voze má. Stačí se projít po parkovišti a podívat se, co mají lidé na autech za hrůzy. A to i na docela drahých a výkonných.
Že to není pravda a máte na autě continentálky, co vyhrávaly srovnávací testy? To je sice moc pěkné, ale jak ty gumy vypadají a kolik už toho mají za sebou? Šest let a 40 000 km? Deset let a 60 000 km? Vždyť takové gumy už nebudou fungovat o nic lépe než nejhorší pneumatiky z testů, na které odkazuji v úvodu.
Zrovna v těch našich středoevropských zimních podmínkách, kdy je převážně jen mokro, jsou vlastnosti na vodě asi nejlepším ukazatelem schopností pneumatik. Se sněhem a ledem se většina zimáků popasuje zhruba stejně (i když samozřejmě rozdíly jsou i tak patrné), ale spíše to můžeme zjednodušit tak, že na ledu a sněhu to klouže vždycky. Na vodě také, ale na dobrých gumách to bude klouzat méně, auto bude déle odolávat akvaplaningu a dříve zabrzdíte.
Rozdíly v brzdné dráze se zdají být na první pohled malé, ale když vozidlo zastaví ze 100 km/h třeba o 5 metrů dál, je to už veliký rozdíl. Při prudkém brzdění například na dálnici do stojící kolony je těch pět metrů délka jednoho auta. Může to rozhodovat o tom, jestli situaci zvládnete, nebo budete sbírat střepy. Jenže některé špatné pneumatiky brzdnou dráhu prodlužují ještě víc, a když pak auto zabrzdí o deset metrů dál, to už si člověk říká, jak se vůbec taková „stlačená tma“ může v bezpečností posedlé Evropě legálně prodávat. Jednu takovou hrůzu jsme testovali a nedopadlo to vůbec dobře.
Že horším pneumatikám uzpůsobíte styl a rychlost jízdy? To je sice hezké, ale v krizové situaci, až budete potřebovat brzdit nebo se vyhnout překážce, budete mít problém. „Já jsem bezpečný řidič! Já jezdím podle předpisů!“ huláká někdo, kdo neumí držet volant a na autě má patnáct let staré slupky s odrbanými boky. Také byste raději potkali někoho, kdo jede třeba i rychleji, ale aspoň umí řídit a na voze má gumy, které fungují?
I tohle ukazuje na naprostou nesmyslnost mnoha předpisů, právě i třeba rychlostního omezení. Vždyť některé gumy jsou tak strašné, že se na nich nedá bezpečně jezdit ani v rámci zákonných rychlostních limitů. Nastavíme tedy rychlostní limity podle konstrukčních možností každého konkrétního vozu? Nebo podle toho nejhoršího? Budeme povinně jezdit v dešti do zatáčky 20 km/h a dáme tam radar? Úplně vidím, jak v diskusi bude někdo křičet, že tak je to přece správné a že na řidiče nejezdící podle předpisů musí být přísnost. Nedivil bych se, kdyby to byl ten samý jedinec, co má na autě dvacetileté vraníky.
A nebylo by naopak lepší omezení zcela zrušit a prostě jen „uzpůsobovat rychlost podmínkám, schopnostem řidiče a vozidla“? Tak by to bylo asi spravedlivé pro všechny, a navíc takovou formulaci už máme. Řídí se jí Policie ČR, když vyšetřuje nehody. „Řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy povaze vozovky a schopnostem svým a vozidla,“ píše se v protokolu o nehodě. Nikde se nepíše, že nehodu způsobil řidič tím, že porušil zákonný rychlostní limit.
Místo šikany na STK raději nové gumy
Také je zajímavé, že stát nás neustále masíruje kvůli potřebě přísnějších STK, nutnosti větších policejních kontrol a rozšířených pravomocí. Z STK vás pak vyhodí kvůli naprostým banalitám, jen aby stanice plnily „plán vyhazování“ a nepůsobily podezřele, aby mohly dál v tomhle mafiánském klientelistickém systému vyhovět všem kamarádům, co se znají s Milanem nebo Vencou. Vyhodí vás kvůli drobné povrchové korozi karoserie nebo že nemáte sundané poklice z kol, ale že vám to nebrzdí a že máte na autě desetileté puky, to je každému jedno.
Současný systém STK a měření emisí vůbec patří zrušit. Tohle přece mohou dělat servisy, kam každý rozumný motorista jezdí aspoň jednou za rok pro základní údržbu. Nemusíme pak tady pořádat plošné dopravně-buzerační akce na řidiče starých dieselů. Docela by mě zajímalo, jestli se někdo z těch policajtů podíval dotyčným autům na gumy. Osobně raději potkám kouřící diesel s dobrými gumami než sice bezemisní auto, ale na sjetých slupkách.
„Ale STK musí být! Přísnější! Jinak tady budou jezdit vraky!“ Myslíte? A co třeba těch 2 500 Kč nechat lidem v kapse, aby si za ně raději koupili kvalitnější pneumatiky? Za čtyři roky, což je obvyklá životnost a dobrá funkce gum, je to na dvou STK už pět tisíc korun. To je cena příplatku za lepší gumy a kompletní přezutí.
Špičkové pneumatiky nemusí být nesmyslně drahé
Obecně zažitým omylem je, že kvalitní pneumatiky stojí spoustu peněz. Špičkové pneumatiky nemusí stát „majlant“. Už ve zmíněném testu jste se mohli podívat, jak je to s cenami. I velice dobré pneumatiky nejsou zas o tolik dražší než gumy, které v testech propadly. Rozdíl může být i jen pár stokorun za kus. Tohle šetření vůbec nemá smysl.
Jako příklad můžeme vzít pneumatiky v rozměru 195/65 R15, které patří mezi nejžádanější na trhu vůbec (dávají se třeba na Octavii, Golf a další podobná auta). Nejlevnější letní pneumatiky v tomto rozměru stojí nějakých 1 100 Kč, přitom třeba celkem akceptovatelné budgetové gumy Barum Bravuris 5 koupíte za asi 1 200 Kč. Za špičkové pneumatiky z předních příček testů od firem Dunlop, Goodyear, Continental, Bridgestone, Pirelli a Michelin v závislosti na indexech rychlosti a hmotnosti dáte od asi 1 600 Kč výš. Rozdíl mezi nejlevnějšími slupkami s mizernými vlastnostmi a opravdu dobrými gumami je tak přibližně 500 korun za kus. Tedy 2 000 korun na celé auto. To už i přezutí dnes stojí víc.
Nejlevnější zimáky v tomto rozměru stojí od zhruba 1 150 Kč. Nové slušné Nokiany ale koupíte od 1 260 Kč, Barum Polaris 6 od 1 370 Kč. Prémiové značky stojí od nějakých 1 700 Kč v závislosti na rychlostním a hmotnostním indexu. To jsme zase u rozdílu zhruba 500 až 600 Kč na kusu.
A třeba by vás mohly zajímat i celoroční pneumatiky. Velmi dobré koupíte od nějakých 1 800 Kč, ve specifikaci s vyššími indexy za 2 000 až 2 300 Kč. S celoročkami navíc ušetříte za přezouvání a jejich výhoda je i v tom, že je mnohem lépe využijete a spíše je sjedete, než aby vám zestárly a vy je pak vyhodili sice s dostatečným vzorkem, ale už staré. Lidé ale dělají to, že gumy dojíždějí, dokud mají vzorek. Jenže desetileté gumy ani s dostatečným vzorkem prostě nefungují. Už jsem si to mohl vyzkoušet párkrát v testech ojetin.
Jestli chcete na gumách ušetřit, hledejte výhodnou nabídku a také si zbytečně nekupujte pneumatiky, které na auto nepotřebujete. Asi nemá smysl si na vůz s konstrukční rychlostí do 200 km/h kupovat pneumatiky s rychlostním indexem přes 240 km/h nebo vyšším. Stejně tak si nekupujte zbytečně zesílené pneumatiky, pokud nejezdíte často plně naložení a nemáte čtyřkolku a SUV. Někdy je ale výběr omezený a nižší specifikace třeba vůbec nejsou k dispozici.
Ceny odlišně indexovaných pneumatik se liší o stokoruny, u zimních gum jsou vyšší rychlostní indexy opravdu vykoupeny poměrně výrazně vyšší cenou (klidně 300 Kč za kus u malých 15″ pneumatik). Raději si proto připlaťte za lepší gumy se správným indexem (třeba vám stačí 91 T a nemusíte mít nutně 95 H). V zimě stejně málokdo jezdí rychle a rychlostní index T (do 190 km/h) určitě musí na obyčejné auto stačit.
I na starém autě mohou být dobré gumy
Ukazuje se, že tržní mechanismy fungují velice dobře. Obrovská konkurence tlačí ceny dolů, a nemusíte si tak za kvalitní gumy připlácet vysoké tisíce. Úplně vidím, co by se stalo, kdyby stát nařídil jedny specifické pneumatiky a ostatní zakázal. Asi si dovedete představit, jak by to pak s kvalitou a cenou takových povinných gum vypadalo. Ale tak je to se vším, když do něčeho začne kecat stát. Stojí to za prd a je to drahé. Stačí se podívat třeba na budování infrastruktury, školství, zdravotnictví a důchodový systém.
Ale zpátky ke pneumatikám. Můžete mít sebelepší auto, ale na mizerných gumách vám budou jeho vlastnosti k ničemu. Naopak kvalitní pneumatiky i obyčejné vozy promění k lepšímu. Dejte na bavoráka nějakou čínskou stlačenou tmu a v zatáčkách na vodě mu ujede i Dacia na nových continentalkách nebo michelinkách. Pro starší auta jsou pak kvalitní pneumatiky snad ten nejlepší tuning.
Myslete také na to, že to neděláte jen kvůli sobě, ale také kvůli ostatním. Kdybyste se náhodou dostali do maléru, tak na slušných gumách je větší šance, že to ubrzdíte, uřídíte a udržíte auto na silnici. Takže abych to shrnul. Kupte si kvalitní gumy. A jestli je nemáte, tak udělejte ostatním laskavost a nikam na nich nejezděte!