Článek
Můžete si o tom myslet, co chcete, můžete protestovat, nadávat a vzpírat se. Ale to je asi tak všechno. Evropská unie před rokem přijala nařízení, podle něhož musí automobilky do svých aut nasadit Inteligentní asistent rychlosti (ISA), který bude hlídat aktuální rychlost vozu a bude vám umět parádně znepříjemnit situaci, kdy překročíte povolenou maximální rychlost. A toto nařízení právě vstupuje v platnost. Od 22. července letošního roku budou muset mít všechna nová auta uvedená na trh jedno ze čtyř zařízení proti překročení rychlosti.
Cílem je samozřejmě vyšší bezpečnost na silnicích, což lze samozřejmě označit jako chvályhodný počin. Ale taky to má zatraceně blízko k přehnanému omezování, postihům a v tomhle případě bohužel i k podobným průšvihům, ke kterým vás může za jistých okolností dovést třeba i systém pro sledování jízdních pruhů. Ale postupně…
Jak funguje Inteligentní asistent rychlosti (ISA) v autech
Předpisy ISA říkají, že pokud vozidlo překročí maximální povolenou rychlost na dané silnici nebo v jejím úseku, musí systém řidiče varovat, případně auto může dokonce rovnou zpomalit. Jsou daná čtyři provedení ISA a každá automobilka se zatím může rozhodnout, kterým systémem svoje vozy vybaví, případně je může kombinovat.
První varianta systému ISA je relativně neškodná, jen otravná a poutající vaši pozornost. Auto prostě jen zapípá. A to pokaždé, když se pomyslná ručka tachometru přehoupne přes maximální povolenou rychlost. Údaje o rychlosti v daném úseku přitom získá čtením dopravních značek nebo pomocí dat z GPS. Druhá varianta funguje podobě, ale místo pípnutí vás na překročení rychlosti upozorní prostřednictvím vibrací do volantu.
Ty zbylé dvě provedení jsou ještě podstatně agresivnější, rovnou vám aktivně zasáhnou do řízení. Buď vám bude aktivně tlačit pedál plynu zpět k sobě, aby vás donutila zpomalit – což trochu připomíná adaptivní tempomat, jen s tím rozdílem, že o tom, jak rychle pojedete, nebudete rozhodovat vy a ani auto před vámi. Nejagresivnější podoba ISA vám vaše auto rovnou zpomalí na danou rychlost. V obou případech bude ale řidič mít šanci takzvaným prošlápnutím plynového pedálu účinky systému potlačit, podobně jako u již zmíněného adaptivního tempomatu.
Naštěstí budete moci systém ISA vypnout. Ani jedna technologie pro rozeznávání dopravních značek totiž nefunguje stoprocentně, na vině je třeba špatné značení, zhoršená viditelnost nebo povětrnostní podmínky či doplňkové cedule. Výjimkou tak nejsou ani případy, kdy kamery chybně přečtou označení maximální povolené rychlosti vylepené na nákladním autě nebo dodávce, co jede před vámi, a považuje to za relevantní dopravní značku. Nařízení EU proto systém ISA označuje jako za podpůrný.
Co ale nevypnete, to je fakt, že automobil si bude všechna překročení maximální povolené rychlosti pamatovat. Ale nebude je odesílat do systému, který by vás nějak perzekuoval, jen prostě budou tato data k dispozici. A je otázka, co s nimi v budoucnu kdo (policie nebo pojišťovny) zamýšlí dělat…
Na papíře systém bojující proti nebezpečným pirátům silnic ohrožující život všech kolem působí skvěle, jenže v reálu může významně zkomplikovat i docela bezpečný předjížděcí manévr. Nemluvě o tom, že neustálý dohled a šikanování systému kontrolujícího i mírné překročení rychlostních limitů, často nesmyslně úzkostlivě nastavených několik dekád zpátky, má potenciál zbavit nás dalšího kousku radosti za volantem. Ještě možná budeme rádi, až přijde autonomní řízení a zbaví nás kompletní odpovědnosti.
A co si o tom myslíte? Vnímáte to jako aktivní příspěvek k vyšší bezpečnosti na silnicích, nebo to berete vysloveně negativně? Hlasujte nebo se s námi rovnou podělte o svůj názor v diskuzi.