Článek
Středa 28. června roku 2023 se možná zapíše do českých motoristických dějin jako den, kdy byl schválen do jisté míry přelomový zákon ovlivňující následující řidičské roky. V tento čas totiž naši poslanci schválili novelu, která upravuje bodový systém, navyšuje pokuty i doby zákazu řízení, umožňuje řídit 17letým pod dozorem a vypouští povinnost mít u sebe řidičák a malý techničák (osvědčení o registraci vozidla, chcete-li).
Pokud novinky schválí Senát i prezident, vstoupí v platnost už od ledna 2024, nicméně ne všechny novoty jsou podle nás šťastné.
Rychlost 150 km/h na dálnicích
Na první pohled skvělá novina, na ten druhý už nikoli. Nejde o plošné navýšení rychlosti, nýbrž o úsekové, navíc řízené telematicky. Takže se 150 km/h po čase skutečně svezeme, ale jen občas a jen někde. Tuto část novely považujeme za víceméně zbytečnou, jelikož u nás nepotřebujeme vyšší rychlost, ale o hodně víc dálnic.
Jsme tranzitní země a naše infrastruktura nestačí. Více se této problematice věnoval kolega Jánský, jehož úvahu vřele doporučujeme přečíst.
Změna bodového systému
Hurá, hurá, hurá! Končí sledované přestupky a zbytečná byrokracie, naopak konečně začíná bodový systém fungovat tak, jak měl od začátku. Body budeme nově sbírat po dvou, čtyřech či šesti, a to dle závažnosti přestupku.
Dva body si například odneseme za překročení rychlosti o 10 km/h, nezastavení na přechodu pro chodce v případě, kdy máme povinnost, případně za stání na místech vyhrazených pro invalidy.
Čtyři body nás čekají za řízení bez řidičáku či platné skupiny, překročení rychlosti o 20 km/h v obci, respektive 30 km/h mimo obec nebo za nepoužití pásu či telefonování za jízdy.
Šestka je vyhrazená velkým malérům typu překročená rychlost o 50 km/h, respektive o 40 km/h v obci, jízda v protisměru na dálnici, couvání/otáčení se na dálnici, způsobení nehody se zraněním, ohrožení chodce, předjíždění v místě, kdy/kde je to zakázáno, alkohol (nad 0,3 promile) či drogy za volantem.
Tato část novely policistům značně ulehčí práci (protože 12 bodů a dost), určité přestupky totiž už nebudou automaticky padat do správního řízení, což je občas proces na půl pracovní směny hlídky (a pak až na týdny v úřadech), nýbrž budou vyřešeny za 15 minut. Rovněž půjde o velký a účinný bič na nedovoleně předjíždějící řidiče kamionů.
Novelu tedy vítáme, jelikož 12 trestných bodů začne konečně fungovat v praxi bez dalších represí typu sledované přestupky. Na druhou stranu se bojíme, že se mnozí otrkají a nebudou se bát jezdit po vlivem alkoholu či drog, protože za to vyfasují „jenom“ pokutu a šest bodů.
Vyšší pokuty
Tady opět vítaná změna a jistě kvitovaná i jinými. Například za alkohol za volantem bude hrozit flastr až 25 tisíc korun, odmítnutí dechové zkoušky vás bude stát dokonce až 75 tisíc korun, vjezd na železniční přejezd přes zákaz klidně až 25 tisíc korun. Zde oceňujeme vysokou pokutu pro všechny, kteří se zkouškám na alkohol či drogy odmítnou podrobit, což je navíc spojené se zákazem řízení z původních až 24 měsíců na až 36 měsíců.
Řízení od 17 let s mentorem
Nápad jistě dobrý, možná i výsledky budou papírově ucházející, ale za nás nedotažená pitomost. Mentor sice bude muset být osoba v řízení „zkušená“ (věk a dle délky držení ŘP) a bez aktivních přestupků, jenže v praxi může jít klidně o 80letou seniorku nebo nějakého „koupeného“ mentora, který v autě bude jen jako právní pojistka.
Není totiž žádný povinný kurz pro mentory, takže kdokoli, kdo splní podmínky, bude moci hlídat a koučovat 17letého nevyježděného začátečníka. A bohužel ne každý „mentor“ má na to být skutečným mentorem.
Za nás by to mělo být jinak a začít by se mělo v autoškolách například tím, že budou pro všechny nově žádající o řidičák (či novou skupinu) povinné hodiny na akreditovaných polygonech. Pokud se totiž začátečníka budete kupříkladu ptát, jak dlouho bude brzdit v běžném osobním autě na suchu ze stovky na nulu, patrně dotyčný nebude schopen ani odpovědět, natož si těch 30–35 metrů vůbec představit, případně na této vzdálenosti v praxi zastavit. Ale věřte, že na tu stovku to rozpálí ihned, jak to jen bude možné.
Samotní mentoři by sami měli projít školením, alespoň základním denním kurzem, aby získali alespoň lektorské minimum z minima. Bohužel mnoho potenciálních mentorů-řidičů křižujících naše cesty nejenže nezná předpisy/křižovatky, ale neumí za volantem ani správně sedět, natož třeba brzdit. A jak má někdo, kdo sám neumí/neví, dozorovat někoho, kdo začíná a návyky si teprve osvojuje…
Řidičák na zkoušku
Teoreticky dobré, prakticky opět nedotažené. Řidičák na zkoušku znamená, že nováček během dvou let nesmí udělat šestibodový přestupek nebo jiný čin, kvůli kterému by běžně přišel o noty. Jestliže se tak stane, musí na dopravně-psychologickou přednášku a evaluační jízdu v autoškole.
Za nás opět pitomost. Nejúčinnějším prostředkem proti malérům je prevence. Takže mladý řidič by měl jít na pokec s psychologem, evaluační jízdu v autoškole, potažmo na školu smyku ještě předtím, než šoférskou průkazku vůbec získá. A ne až potom, co udělá nějaký vážný přestupek. Jsme si totiž jistí, že mnozí dopravní psychologové by některé uchazeče za volant oprávněně ani nepustili.
Bez dokladů
K řízení motorového vozidla už nebudeme potřebovat mít u sebe fyzicky řidičák ani malý techničák (ORV). Toto vítáme, jelikož si policisté dnes mohou vše za pár minut vyčíst z online dostupných registrů (nebo mají vysílačku na centrálu). To je spolu s ukončením papírových velkých techničáků prostě dobrá zpráva. Pojďme digitalizaci vstříc a zahoďme zbytečné plastové kartičky a jiná lejstra.
A co vy? Jaký je váš názor na plánované (zatím chybí souhlas Senátu a prezidenta) vládní kroky? Vítáte je, anebo byste něco udělali jinak? Jak? Neváhejte a podělte se s námi o názor do komentářů pod tento článek.