Článek
Co až pojedeme o víkendu na chalupu? A co teprve v létě na rodinnou dovolenou? Nebo kdybychom potřebovali pořídit novou pračku, nakoupit v IKEA nebo přestěhovat tchyni v dřevěném futrálu na krchov? Kdepak, bez kombíků a jejich gigantických kufrů, které pojmou klidně celý 3+1 i s příslušenstvím, bychom byli úplně bezradní. Ale co když potřebujete prostor a zároveň jste právě vyhráli jackpot? Pak pro vás máme pár tipů, jak se pořádně rozšoupnout.
Malosérioví výrobci se totiž mnohokrát nechali zlákat kufříkem plným milionů a svým nekonečně bohatým zákazníkům postavili na míru i jiné auto než exkluzivní hypersport nebo sexy roadster. Automobilovou historii tak okořenilo i pár velmi praktických exotů s batůžkem na zádech.
Bentley Turbo R kombi
Rodina brunejského sultána Hassanala Bolkiaha v osmdesátých a devadesátých letech rozhazovala ropné dolary na všechny strany, což kromě opulentní paláců vykládaných zlatem přineslo také pár velmi zajímavých aut. Například kombík od Bentley postavený na jejich nejvýkonnějším modelu Turbo R – jeho turbem přeplňovaný 6,75 V8 produkoval 300 koní a 660 Nm. V případě zakázkového kombi ale neroztáčel jen zadní kola jako u výchozího modelu, nýbrž všechna čtyři. Samozřejmostí je také protažená záď s praktickým zavazadlovým prostorem ukrytým za tradičními pátými dveřmi výklopnými vzhůru.
Přestavbu kombi s přídomkem Val-d'Isère (nadšeným lyžařům nemusíme představovat) mělo na svědomí studio Robert Jankel Design a vzniklo prý 11 kusů, každý s cenovkou zhruba dvanáctinásobku hodnoty původního sedanu (jenž už tehdy stál přes dvě stě tisíc dolarů). A protože byl sultán s novými kombíky spokojený, nechal si v devadesátých letech od Bentley postavit ještě superluxusní SUV Dominator. Ale to je už zase jiný příběh…
Rolls-Royce Silver Seraph kombi
Komu nestačí luxusní Bentley, může sáhnout po superluxusním Rolls-Roycu. V roce 2011 italská firma British Cars z Verony přestavěla majestátní sedan Silver Seraph na ještě majestátnější kombi poháněné aristokratickým V12 o výkonu 326 koní a 490 Nm. Přestavba prý trvala nějakých sedm měsíců a vznikl jediný kus, takže ty cca čtyři miliony, za které se před pár lety tento unikát prodával, vlastně ani není tolik.
Maserati Quattroporte kombi
Celý název této kreace zní Maserati Quattroporte Bellagio Fastback by Touring Superleggera, ale vlastně by stačilo Maserati Cinqueporte – místo čtyř má totiž Quattroporte ve verzi kombi dveří rovnou pět. Ale protože maserati jsou především o kráse a eleganci, tak tvůrci (italská karosárna Touring Superleggera) zvolili poetičtější jméno. V roce 2006 vznikly pouhé tři kousky (každý poháněný 400koňovým atmosférickým V8 s nádherně uječeným zvukem) této nečekaně praktické nádhery na čtyřech kolech, dnes mění majitele za cenu přes čtyři miliony korun.
Ferrari 456 GT kombi
Ta nejsportovnější značka automobilového světa má kombíků na svědomí až překvapivě mnoho. Přeskočíme Ferrari 250 GT SWB „Breadvan“, protože šlo o unikátní závoďák se zádí protaženou kvůli aerodynamice a ne praktičnosti, pomineme také unikátní přestavbu 365 GTB/4 „Daytona“ od Panther Cars, protože příď sice byla nádherná, ale prosklená záď připomínala spíš pojízdné mauzoleum, a zmíníme až skvostný speciál 456 GT Venice. Nádherné 2+2místné gran turismo s 440koňovým V12, mrkačkami a jedním párem dveří si nechal na pětidveřový kombík přestavět již zmiňovaný brunejský sultán (Ano, ten samý. Jeho rodina prý vlastnila nějakých 7 tisíc aut!).
Designový návrh pocházel od studia Pininfarina, realizaci prováděla automobilka samotná a výsledek stojí opravdu za to. V sérii Venice prý vzniklo nejen sedm kombi, ale také sedm sedanů a čtyři kabriolety. Úspěch praktičtějších modelů se Ferrari zalíbil a navázalo vlastní řadou protažených GT: 612 Scaglietti, FF a GTC4 Lusso, které vydláždily cestu SUV-které-rozhodně-není-SUV Purosangue.
Tesla Model S kombi
Máme tu i něco pro nadšence do moderních technologií a přívržence elektrického pohonu. Zakázkový kombík z Tesly Model S (dvoumotorová verze s výkonem 430 koní a baterií o kapacitě 85 kWh) vznikl u specialistů RemetzCar na přání nizozemského zákazníka. Cílem bylo vyrobit 20 kusů a v nich nechat rozplynout konstrukční náklady, jenže k tomu nakonec nikdy nedošlo, protože firma zkrachovala. Na světě tak zůstal pouze tento unikát, který se před pár lety nabízel za šest milionů.
Tak co, vybrali jste si? Ale možná když vás v kapse hřeje tak tučný šek, můžete se nechat inspirovat a požádat nějakou automobilku o postavení speciálu přesně podle vašeho přání. Hlavně se pak nezapomeňte pochlubit, za vaši odvahu a oddanost praktickému přístupu k životu ve velkém stylu vám rádi zatleskáme!