Článek
Thierry Bollore – to jméno znají jen opravdoví znalci automobilového byznysu. Tento momentálně 59letý vrcholný manažer začínal svou kariéru v devadesátých letech u Michelinu, pak přestoupil k čínskému dodavateli komponent Faurecia a následně se vrátil do rodné Francie k automobilce Renault, kde se rychle vypracoval na pravou ruku všemocného vládce Carlose Ghosna. Nás však zajímá až jeho stěhování k značce Jaguar Land Rover…
Do vedení byl jmenován v červnu 2020 a ihned se uvedl tím, že zrušil projekt elektrického nástupce Jaguaru XJ. Novinka měla vycházet z pokrokové koncepce elektrického crossoveru I-Pace a už byla ve finální fázi vývojového procesu těsně před oficiálním odhalením, přesto šla nemilosrdně pod gilotinu – jeho technika prý nebyla dostatečně konkurenceschopná (čili zaostávala za Teslou) a jako celek neodpovídala koncepci značky.
Co přesně tou druhou částí prohlášení mysleli, se vysvětlilo záhy: Bollore totiž odhalil svůj tajný plán „Reimagine“, jak z Jaguaru udělat kompletně elektrickou značku prestiží soupeřící s Bentley. V tu chvíli se většina odborníků začala škrabat na hlavě, jestli je něco takového po záplavě nepříliš prestižních X-Typů a XE vůbec možné.
Možná ještě horší ale bylo, že současně s tím došlo ke zmrazení vývoje současných modelů (a zaříznutí souvisejícího marketingu) a kompletnímu soustředění na novou generaci produktů, která však měla dorazit až v roce 2025. To znamená, že se Jaguar na čtyři roky uzavřel před světem – všechny XE, XF, F-Type, E-Pace, F-Pace nebo I-Pace, jejich prodejci a potenciální zákazníci tak byli víceméně s okamžitou platností hozeni přes palubu…
Zní to bláznivě, ale Bollore blázen rozhodně nebyl – Jaguar po letech marného snažení už dál nemohl soupeřit s Audi, BMW a Mercedesem ve velkoobjemové produkci prémiových modelů, na to prostě neměl sílu (vadnoucí prodeje to jasně dokazovaly) a šířku produktového portfolia. Radikální řez tak musel nutně přijít, jenže skok o příčku výš na úroveň Bentley… to bylo přeci jen dost ambiciózní!
K tomu se přidaly problémy způsobené covidem, čipovou krizí a haprujícími dodávkami komponent obecně, výroba tedy vázla, což se nejvíce projevilo na uvedení nového Range Roveru a Range Roveru Sport – tedy dojných krav celého koncernu – na trh. Jde o špičkové produkty po všech stránkách, jenže čekací doba pro zákazníky na celém světě dosahuje klidně i rok a půl, což je pro mnoho z nich zcela neúnosné – a také to ukazuje, jak špatně se automobilka na roll out klíčového produktu připravila.
Výsledkem je, že se Thierry Bollore po dvou letech u kormidla JLR loučí. Mateřská společnost Tata Motors uvedla jako příčinu „osobní důvody“, za tím se však schová cokoliv – třeba profesorský styl vedení nebo oddalování klíčových rozhodnutí, o nichž se šušká v kuloárech. Bollore tak odchází a za sebou nechává potopu. Nebo je jeho mistrovský plán pevně na kolejích? To se dozvíme ke konci roku 2024, kdy se mají ukázat první produkty nové generace. Ty nás buďto ohromí a zajistí značce slibnou budoucnost, nebo nás doženou k slzám a nostalgickým vzpomínkám na ikonické Jaguary minulosti. Můžeme jen tipovat, jak to s Jaguarem dopadne…