Článek
Thierry Bollore – to jméno znají jen opravdoví znalci automobilového byznysu. Tento momentálně 59letý vrcholný manažer začínal svou kariéru v devadesátých letech u Michelinu, pak přestoupil k čínskému dodavateli komponent Faurecia a následně se vrátil do rodné Francie k automobilce Renault, kde se rychle vypracoval na pravou ruku všemocného vládce Carlose Ghosna. Nás však zajímá až jeho stěhování k značce Jaguar Land Rover…
Do vedení byl jmenován v červnu 2020 a ihned se uvedl tím, že zrušil projekt elektrického nástupce Jaguaru XJ. Novinka měla vycházet z pokrokové koncepce elektrického crossoveru I-Pace a už byla ve finální fázi vývojového procesu těsně před oficiálním odhalením, přesto šla nemilosrdně pod gilotinu – jeho technika prý nebyla dostatečně konkurenceschopná (čili zaostávala za Teslou) a jako celek neodpovídala koncepci značky.

Nic víc jsme z chystaného elektrického XJ nikdy neviděli
Co přesně tou druhou částí prohlášení mysleli, se vysvětlilo záhy: Bollore totiž odhalil svůj tajný plán „Reimagine“, jak z Jaguaru udělat kompletně elektrickou značku prestiží soupeřící s Bentley. V tu chvíli se většina odborníků začala škrabat na hlavě, jestli je něco takového po záplavě nepříliš prestižních X-Typů a XE vůbec možné.

Malé XE není vůbec špatné auto, ale zákazníky nechává chladnými
Možná ještě horší ale bylo, že současně s tím došlo ke zmrazení vývoje současných modelů (a zaříznutí souvisejícího marketingu) a kompletnímu soustředění na novou generaci produktů, která však měla dorazit až v roce 2025. To znamená, že se Jaguar na čtyři roky uzavřel před světem – všechny XE, XF, F-Type, E-Pace, F-Pace nebo I-Pace, jejich prodejci a potenciální zákazníci tak byli víceméně s okamžitou platností hozeni přes palubu…

Nejdůležitější novinkou Jaguaru za poslední roky je speciální edice F-Pace SVR Edition 1988 připomínající vítězství v Le Mans. To říká o momentální produktové snaze značky vše…
Zní to bláznivě, ale Bollore blázen rozhodně nebyl – Jaguar po letech marného snažení už dál nemohl soupeřit s Audi, BMW a Mercedesem ve velkoobjemové produkci prémiových modelů, na to prostě neměl sílu (vadnoucí prodeje to jasně dokazovaly) a šířku produktového portfolia. Radikální řez tak musel nutně přijít, jenže skok o příčku výš na úroveň Bentley… to bylo přeci jen dost ambiciózní!
K tomu se přidaly problémy způsobené covidem, čipovou krizí a haprujícími dodávkami komponent obecně, výroba tedy vázla, což se nejvíce projevilo na uvedení nového Range Roveru a Range Roveru Sport – tedy dojných krav celého koncernu – na trh. Jde o špičkové produkty po všech stránkách, jenže čekací doba pro zákazníky na celém světě dosahuje klidně i rok a půl, což je pro mnoho z nich zcela neúnosné – a také to ukazuje, jak špatně se automobilka na roll out klíčového produktu připravila.

Jaguar za sebou má mocnou auru historie… ale jaká ho čeká budoucnost?
Výsledkem je, že se Thierry Bollore po dvou letech u kormidla JLR loučí. Mateřská společnost Tata Motors uvedla jako příčinu „osobní důvody“, za tím se však schová cokoliv – třeba profesorský styl vedení nebo oddalování klíčových rozhodnutí, o nichž se šušká v kuloárech. Bollore tak odchází a za sebou nechává potopu. Nebo je jeho mistrovský plán pevně na kolejích? To se dozvíme ke konci roku 2024, kdy se mají ukázat první produkty nové generace. Ty nás buďto ohromí a zajistí značce slibnou budoucnost, nebo nás doženou k slzám a nostalgickým vzpomínkám na ikonické Jaguary minulosti. Můžeme jen tipovat, jak to s Jaguarem dopadne…