Článek
Napětí v celém paddocku okruhu v Bahrajnu by se dalo krájet. Všechny týmy tu minulý víkend absolvovaly rozsáhlé předsezónní testy, při nichž piloti natočili stovky kol. Všichni už tak nějak vědí, na čem zhruba jsou – kola byla měřená, výsledky veřejné - a nikoho nejspíš nepřekvapí, že nejrychlejší byl loňský vítěz, tým Red Bull. Jenže teprve až v sobotu vyrazí auta do kvalifikace a všichni budou muset odkrýt karty, bude skutečně jasné, jaký bude letos poměr sil.
Kdo vyhraje F1 v roce 2023
Je jisté, že pohledy většiny fanoušků budou upřeny na samotné čelo celého závodního pelotonu. Bude sezóně dominovat Red Bull? Poučil se Mercedes z loňských chyb a postavil konečně monopost konkurenceschopný hned od prvního závodu? Udrží Ferrari loňskou formu a vyhne se díky novému týmovému šéfovi Frédéricu Vasseurovi trapným taktickým chybám? Získá Max Verstappen třetí mistrovský titul s přehledem jako loni, nebo se o něj bude muset tvrdě porvat s Hamiltonem toužícím po rekordní osmičce a nadějným Leclercem, který je na nejlepší cestě ke svému teprve prvnímu titulu?
Jenže na pozadí toho dojde k řadě týmových minisoubojů. Vždyť Verstappen loni Pereze párkrát pěkně podrazil a ten mu to nejspíš bude chtít vrátit, takže by mu měl jít po krku. Nebo se spokojí s rolí poslušné týmové dvojky? Ta určitě nebude stačit Russellovi, který bude chtít ukázat, že má na to stát se mistrem světa – vloni Hamiltona porazil, dokáže to i letos? Najde v sobě Hamilton dost motivace, aby ve 38 letech a po 16 sezónách v F1 pokořil 25letého mladíka plného energie a vrcholných ambicí? A najde v sobě Sainz dost rychlosti a jistoty, aby ukázal, že může být i něčím víc než jen Leclercovou dvojkou?
Pravá bitva ve středu pole
Na špici si to rozdají ti největší borci, ale vyzyvatelů připravených porvat se o všechny zbylé body bude letos nejspíš víc než jindy. Loni střed pole tvořily prakticky jen dva týmy – Alpine a McLaren. Ty však byly po prvních testech až na samém chvostu, naopak velmi překvapily Aston Martin, Alfa Romeo a AlphaTauri. Fernando Alonso si s novým monopostem hned porozuměl, jeho rychlost překvapila celý paddock. Stejně tak Alfa Romeo se může spolehnout na velezkušeného Valtteriho Bottase, zbytek jezdců však zůstává neznámou. Jak si povede Tsunoda jako hlavní hvězda týmu AlphaTauri? Ustojí tlak svého nového nadějného kolegy de Vriese? Potvrdí nováček Piastri v průměrném McLarenu pověst megatalentu?
Byla by ale chyba odepisovat Williams a Haas – týmy sice z chvostu pole, oproti loňské sezóně se však výrazně zlepšily. V tomto trendu mohou v průběhu sezóny dál pokračovat, protože si vše bude postupně sedat. Šéf Williamsu James Vowles se v týmu teprve zabydluje, stejně jako nováček Logan Sargeant. Haas má zase jistotu v Kevinu Magnussenovi a doufá, že navrátilec Hülkenberg prokáže své zkušenosti a stabilitu a bude sbírat body.
Řežba o každý bod
Zajímavé to bude ale i na samém chvostu závodního pole, protože tady se budou týmy rvát o holé přežití – každý ukořistěný bod, každá pozice v první desítce (kvůli které pořád musíte předjet deset soupeřů) bude mít cenu zlata (respektive milionů dolarů). A to doslova, jak v odměnách za televizní práva, tak i v penězích sponzorů. Loni tahle místa vymetal Williams, AlphaTauri a Haas.
Nikdo z nich si další mizernou sezónu nemůže dovolit. Z toho důvodu všichni udělali v zimní přestávce maximum pro to, aby se vyšvihli o trochu výš. Jenže bude to stačit? Splní všichni jezdci očekávání, nebo bude muset dojít k vystřídání některého z nich, až mu dojde talent? A nedojdou některému týmu v půlce sezóny peníze kvůli komplikované globální ekonomické situaci?
Otázky, otázky, otázky
Jak vidíte, svět F1 je daleko komplikovanější, než jen „kdo bude letos mistr světa“. Až když se zaměříte na detaily, sledujete dění ve všech týmech a vnímáte všechny jezdce, užijete si závodní víkend a všechno dění kolem mnohem víc. Aspoň tohle mnoho nových diváků F1 naučila: Drive to Survive.
Ať už ale první závod sezóny dopadne jakkoliv, jeho výsledky není radno přeceňovat. Pokud si vzpomínáte, loni v Bahrajnu urvalo Ferrari pozice 1-2 a ani jeden Red Bull neviděl cíl. Letošní ročník bude pokračovat dalšími 22 závody, které mohou ještě hodně zamíchat kartami. Jisté tedy je, že nás čeká další hodně výživná, dramatická a akcí našlapaná sezóna!