Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Le Mans, 60. léta minulého století, aktéři Ford versus Ferrari - tahle epická bitva v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce vstoupila do automobilové historie. Sakra, vždyť o ní natočili i (velmi povedený) film! A možná se v roce 2027 odehraje znovu, protože automobilka Ford se do Le Mans chce vrátit a znovu ho dobýt.
Tedy ne, že by tam závodní speciály s modrým oválem na čumáku neválčily (a neporážely Ferrari) také v posledních letech. Jenže to bylo v nižší třídě GTE/GT3, kde se proháněly Fordy GTE a po nich Mustangy GT3. Ford však plánuje vstup do královské třídy hyperaut, kde už působí Toyota, Peugeot, BMW, Cadillac, Alpine, Porsche, Lamborghini, Aston Martin… a samozřejmě také Ferrari. Takže se epická bitva může opakovat ve zcela nových kulisách.

Ford Mustang GT3 při svém loňském debutu v Le Mans skončil třetí ve své (velmi nabité) třídě, což je obrovský úspěch! Letos si na čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně připsal dokonce první vítězství.
WEC program Fordu tak doplňuje nejen již existující GT3 program, ale také účast v rally šampionátu WRC a na amerických oválech NASCAR (už mají i elektrický prototyp), nástup do královské formule 1 (od sezony 2026 bude Ford dodávat pohonné ústrojí Red Bullu) a legendární dakarské rally (kde Raptor T1+ skončil hned napoprvé na bedně a překonal ambiciózní Dacii), letos snad dokonce zaútočí na rekordní čas na Pikes Peak. To je asi nejširší závodní program, jaký kdy nějaká automobilka měla!
Brutální Raptor T1+ při první účasti na extrémně náročném Dakaru vybojoval skvělé třetí místo. Ford teď prý přemýšlí o stavbě civilní verze se silniční homologací.
Za vším stojí současný šéf Fordu Jim Farley, který je sám nadšeným závodníkem - na tratích po celém světě prohání svůj Ford GT 40, Cobru 427, Lolu 298 a mnoho dalších, rovněž nový Mustang Dark Horse R ve značkovém šampionátu. Takových srdcařů na nejvyšších pozicích automobilek není mnoho, vlastně už jen Akio „Morizo“ Toyoda, který pomohl vytáhnout Toyotu z šedi spotřebních aut a dodal jí pořádnou šťávu.

Jim Farley není jen skvělý byznysmen, ale i nadšený autíčkář a závodník. Takového šéfa by chtěla každá automobilka.
O totéž se snaží i Farley - také chce, aby Ford vyráběl auta plná vášně. Podle něj by se Ford měl stát ekvivalentem „Porsche mezi terénními auty“ - vždyť už vyrábí brutální F-150 Raptor a Bronco Raptor, dokonce i na evropském trhu si můžete koupit vynikající Ranger Raptor se šestiválcem! K tomu si připočtěte ikonický Mustang hned v několika variantách, od poklidného otevřeného cruiseru přes ostrý Black Horse až po brutální Mustang GTD, a musíte odkývat, že se Farleymu jeho práce skutečně daří.

Brutální speciál Mustang GTD nedávno na Nürburgringu pokořil magickou hranici osmi minut. Jako první americké auto.
Jenže pohled na modelovou nabídku Fordu na evropském trhu zamrzí. Sportovní verze ST skončily (Puma s litrovým tříválcem to nezachrání), vlastně kdysi tolik oblíbená Fiesta je definitivně mrtvá a Focus, který býval pilířem prodejů, skončí letos bez nástupce. Zbývá tak už jen crossover Puma a SUV Kuga doplněné trojicí rodinných dodávek a terénním Broncem a sportovním Mustangem.

Za osobní spalováky musí všechno odmakat Puma s Kugou.
Aspoň, že se začíná rozrůstat nabídka elektrických aut: K vlajkovému Mustangu Mach-E se přidala dvojice klonů Explorer/Capri postavených na technice VW a brzy je doplní elektrická varianta Pumy, do níž automobilka vkládá většinu svých nadějí. Další elektrická auta na vlastní platformě se totiž začnou na trhu objevovat až od roku 2026 dál.

A když jde o elektrickou budoucnost, Ford to vzal zkratkou spoluprací s VW (což by tolik nevadilo) a postavil dvě podobně velká a drahá auta (což už moc smysl nedává).
Skoro se tak zdá, že pro všechno to závodění Ford zapomněl na rozvoj evropské produktové nabídky - to potvrzují i prodeje rychle padající z předcovidových více než 900 tisíc aut na loňských 426 tisíc. Snad se tento trend podaří zlomit díky aktuální výhodné cenové politice a nové vlně produktů, na které si ale ještě dva roky počkáme.