Článek
Nebudeme si nic nalhávat, elektromobily jsou nejen jednodušší na řízení a provoz, ale také na výrobu. Už jen tím, že z produkce vypadne spalovací motor, se celý proces zjednodušuje o stovky dílů, které by musel někdo vyrobit a někdo další dát dohromady (o logistice a skladových operacích ani nemluvě) – ať už stroj nebo člověk. Všechny automobilky tak budou v blízké budoucnosti čelit otázce, co s nadstavem zaměstnanců v produkci.
Je to ale mnohem větší téma pro celý evropský trh práce a systém vzdělávání, který je vždy až ve vleku událostí, nikdy nefunguje proaktivně (předvídání nastávající situace a přijímání předběžných opatření). Takže automobilky budou mít brzy přebytek zaměstnanců na dělnických pozicích, ale zase jim chybí odborníci na elektromobilitu, digitalizaci, konektivitu a autonomní systémy. Smůla pro jednoho je příležitost pro druhého.
Situaci u Fordu však zásadně ovlivňuje fakt, že zároveň mění svou modelovou nabídku a také kompletně restrukturalizuje všechny své operace – a to se nejvíc projevuje v Evropě, kde končí kdysi oblíbené velkoobjemové kompaktní modely, které se tu nejen vyráběly, ale také navrhovaly a vyvíjely. Fiesta vyráběná v Kolíně končí letos v červnu, Focus přestane z bran továrny v belgickém Saalouis vyjíždět v roce 2025, již dříve byl také ohlášen konec velkoprostorového dua Galaxy/S-Max, které produkovala továrna ve španělské Valencii. A můžeme připomenout také relativně nedávný skon Mondea, C-Maxu a B-Maxu. To už je pořádný exodus.
Zároveň přechází na elektromobily postavené na platformě MEB (první modely se budou vyrábět právě v Kolíně místo Fiesty) přejaté od Volkswagenu, což Fordu urychlilo vývoj a usnadnilo práci (čti: zlevnilo) – většinu toho oddřeli designéři a inženýři si mohli hodit nohy na stůl. A někdo se evidentně začal ptát, jestli ty s nohama na stole vlastně vůbec potřebují…
Management kolínského (mluvíme tu o německém Kolínu nad Rýnem) Fordu tak začal uvažovat o radikálním scénáři zahrnujícím propuštění 2 500 zaměstnanců v oblasti produktového vývoje (tedy cca 65 % celkového stavu v tomto oddělení) a dalších 700 administrativních pracovníků (cca 20 % stavu). Jestli by část těchto zaměstnanců mohla v budoucnu přejít pod rozjíždějící se „elektrickou“ divizi Model e, to zatím není úplně jasné. Ford nicméně v nepříliš vzdálené budoucnosti plánuje přejít na elektrickou platformu vyvinutou vlastními silami, takže zkušení inženýři se mu budou bezpochyby hodit (otázka je, jestli je nebudou potřebovat za oceánem místo v Evropě).
Není to poprvé
Ford svou přítomnost na starém kontinentu umenšuje již delší dobu – v roce 2019 oznámil propouštění 12 tisíc zaměstnanců, které se dotklo továren v Rusku, Walesu a Francii, uzavřel také svou britskou centrálu ve Warley a část sil přesunul do technologického centra v Duntonu. Snižující se prodeje evropských modelů prostě nemohou vyvážit vysoké vývojové a administrativní náklady evropských operací.
Přechod na elektromobilitu tak s sebou nese celou řadu výzev – nejen v oblasti produkce baterií nebo nabíjecí infrastruktury, ale pro samotné automobilky v rámci návrhu, vývoje, produkce a servisu. Stejně jako u všech předchozích průmyslových revolucí (mechanizace, přechod k masové produkci na montážních linkách a zavádění automatizace a počítačů) však nepůjde o konec světa, ale o transformační proces, který některé příležitosti sebere, ale jiné zase vytvoří. A přizpůsobivost je v dnešní turbulentní době tou nejcennější vlastností.