Článek
Velká cena Monaka bývá nudná. Úzké uličky městské trati neskýtají mnoho možností na předjíždění, piloti jsou opatrní a většinou se dojíždí stylem start–cíl. Všichni čekají na safety car, který může zamíchat pořadím, ale to je jen strategická bitva. Jenže letos…
Letos celý závodní víkend uvedla neuvěřitelně dramatická kvalifikace! Specialista městských okruhů, dvojnásobný vítěz na této trati a ještě pořád druhý muž průběžného pořadí Checo Pérez zaparkoval svůj monopost do svodidel hned na jejím začátku a poškození bylo tak velké, že bylo okamžitě jasné, kdo odstartuje do nedělního závodu z posledního místa.
I pak bylo na co koukat, všichni byli hlavně zvědaví, co Mercedes, který chystal balík zlepšení už do minulé utopené soboty a jehož vylepšenou podlahu si mohli všichni prohlédnout už při třetím tréninku, když Hamiltonův stroj po kolizi zvedal jeřáb u trati.
Jenže na městské trati nejpomalejšího závodu v kalendáři se aerodynamické změny logicky neukážou tak zásadně, takže nakonec se pozornost fanoušků upřela na bitvu o první místo. A to si – velký potlesk – ještě těsně před koncem kvalifikace držel Alonso s Astonem vedoucí pozici, aby o ni přišel doslova až v poslední zatáčce.
Verstappen tedy odstartoval v neděli z prvního místa a to v první zatáčce udržel. Alonso byl opatrný a stejně tak i zbytek pole, bylo až neuvěřitelné, jak ukázkově a ukázněně všichni obávaný start v Monaku zvládli. A začalo kroužení… Tedy to nudné čekání na nějaké drama, o které se při nezvládnutém předjíždění pokusil Sainz ve Ferrari, ale to bylo v první půlce závodu asi tak všechno.
Pérez měl co napravovat. Do závodu sice vstoupil s agresivní strategií týmu, ale nepodpořil ji svým neagresivním výkonem za volantem. Už v 31. kole dostal od svého týmového kolegy kolo. Alonso na tvrdých pneumatikách chtěl na dráze vydržet co nejdéle a doufal, že Verstappen na středních gumách zajede do boxů dřív. Jenže Verstappen předvedl absolutně kontrolovaný a sebejistý výkon. Ve finále tedy prvních padesát kol v Monaku bylo skutečně jen nudné kroužení.
Jenže pak se stalo to, o čem se mluvilo od samého rána – v Monaku začalo pršet. Napřed drobně a jen na pár místech trati, o pět kol později už trochu víc, ale pořád nic, co by se nedalo zvládnout. A v té době Alonso a Aston Martin udělali osudovou chybu a Španěl zajel do boxů pro čerstvé pneumatiky. Ale do sucha. Zůstal druhý, aby o kolo později, když už bylo jasné, že to bude pořádný liják, zajel do boxů podruhé a přezul na pneumatiky do přechodných podmínek.
„Mysleli jsme si, že to bude jen lehká sprška, a já už do boxů nutně musel, měl jsem opravdu sjeté pneumatiky,“ vysvětloval Alonso po závodě. „Měli jsme hodně velký polštář před třetím Estebanem Oconem, takže jsme si tyhle dvě zastávky v boxech ve dvou následujících kolech mohli dovolit. Možná jsme hráli až moc na jistotu, ale Verstappen a Red Bull nám nedali jinou šanci.“
Je zajímavé, že Christian Horner, šéf Red Bullu, to viděl trochu jinak. „Alonso jel bezchybně, náskok na Maxe dokonce stahoval, a kdyby si hned vybral přechodné pneumatiky, bylo by to těsnější. Je neuvěřitelné, jak rychlý stále je,“ vysekl Alonsovi poklonu. Jenže Alonsa lichotka nedojala: „I kdybych se sebevíc snažil a i kdybych jel do boxů jen jednou, tak bych byl pořád druhý. Každopádně jde o výsledek, za který jsem šťastný já i celý tým, stejně jako za dosavadní průběh celého šampionátu!“
Každopádně Alonso stál z úvodních šesti závodů sezony pětkrát na stupních vítězů a jednou byl čtvrtý. V jiných sezonách by mu to dost možná stačilo na průběžné první místo, ale on je aktuálně třetí. „Red Bull má úžasný monopost a je jasně nejrychlejší. Budu na Verstapenna ale tlačit dál a ono to třeba jednou přijde,“ vysvětluje Španěl.
A dost možná mu ten tlak přinese alespoň titul vicemistra, kdo ví. Pérez totiž v Monaku nepředvedl vůbec nic a dojel šestnáctý, tedy bez bodů. Pokud si ještě před závodem myslel, že by mohl svého týmového kolegu ohrozit, tak teď už je podle všeho jasné, že nemá šanci. Verstappen si jasně jede pro další titul mistra světa, i když se nám jeho dominance nemusí líbit. Pérez by si měl naopak začít hlídat záda, protože Alonso se za něj stáhl na rozdíl pouhých dvanácti bodů…
A ještě jedna věc… Třetí místo Estebana Ocona a jeho třetí pódiové umístění v jeho kariéře. Nikdo nejspíš nečekal, že by se vůz Alpine mohl objevit na bedně, zvlášť když dojedou do cíle i obě dvě ferrari a oba mercedesy, ale stalo se. A Ocon se stal po zásluze Jezdcem dne. „Všechno se nám sešlo, všechno se povedlo, všechny ataky jsme ustáli,“ radoval se Ocon v cíli. Tak uvidíme, jestli se mu ještě něco podobného v sezoně povede, jestli změny u Mercedesu pomůžou a zda se Ferrari konečně nadechne.
Jak to vidíte vy? Mohl Alonso v Monaku vyhrát? A jak bude vypadat další průběh sezony? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích. Už příští týden v Barceloně budeme zase o kus moudřejší.