Článek
V neděli vyhraješ, v pondělí prodáš. Slogan, který se týkal zejména amerického motorsportu, má už dlouhou tradici. Málokdo už však ví, že u jeho zrodu stál vůz přezdívaný Fabulous Hudson Hornet neboli doslova „Báječný Hudson Hornet“. Tento slavný závoďák v historii totiž sehrál mnohem, mnohem významnější roli než účinkování v kresleném filmu Auta z roku 2006.
Automobilka Hudson Motor Car Company vznikla v roce 1909 v Detroitu. Za jejím zrodem tehdy stála skupina relativně mladých inženýrů, absolventů Michiganské univerzity. Možná ještě důležitější roli však sehrál jistý J. L. Hudson, majitel obchodního domu Hudson Department Store v Detroitu, který položil (finanční) základy společnosti.
Společnost během 20. let minulého století začala poměrně slušně prosperovat, před recesí ve 30. letech dokonce šlo o třetí největší automobilku v USA. Ostatně i během recese výroba stále probíhala, byť v trochu pozvolném tempu, a nezastavila se až do vypuknutí druhé světové války.
Po válce automobilky (v Americe i u nás v Evropě) prožívaly renesanci. Obyvatelstvo totiž začalo opět jevit zájem o osobní automobily, což byla voda na mlýn nezávislého výrobce Hudson. Přelomový byl zejména model Hornet, který se vyznačoval na svoji dobu pokrokovou konstrukcí.
Stále šlo sice o karoserii posazenou na rámu, nicméně rám zasahoval do spodní části prahů auta – podlaha vozu tak byla pod úrovní rámu, což nejen zlepšovalo torzní tuhost i bezpečnost, ale v neposlední řadě to mělo i pozitivní vliv na jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti. Do historie tato konstrukce vstoupila jako takzvaný step-down.
Jelikož se po válce začal rozjíždět prodej aut, nastartovalo to také automobilové soutěže. Jednou z nejvýznamnějších a nejproslulejších tehdy byla série zvaná Stock Cars, předchůdce dnešního NASCARu. A je proto dobrý důvod – jak vyplývá z názvu, vozy byly vesměs sériové a bez jakýchkoliv úprav, diváci tak mohli vidět svá vlastní auta v závodním nasazení.
Závody i tratě samotné se však stávaly čím dál náročnějšími a jezdci začali narážet na limity aut. Pravidla však neumožňovala úpravy – před závodem byl každý vůz podroben detailní osmihodinové přejímce. Jak už to tak bývá, našli si však závodníci cestu, jak systém obejít – zpravidla používali díly z odolnějších policejních či taxikářských vozidel.
A právě v tomto období, v samých počátcích amerického motorsportu, byl hvězdou závodů vůz Hudson Hornet. Částečně to bylo díky novátorské výše zmíněné konstrukci, částečně to šlo na vrub také motoru – 5,0l řadový šestiválec dával na svou dobu úctyhodných 145 koní. Srovnatelný vůz značky Plymouth tehdy kupříkladu dával pouhých 97 koní.
Prakticky zkraje nasazení vozu v závodech Stock Cars neboli později NASCAR se dostavily výsledky – památným je dodnes závod na Daytonské pláži v roce 1951, kromě triumfu v Daytoně si Hudson Hornet toho roku připsal ještě dalších 12 vítězství.
Hornet zpravidla těžil z lepší ovladatelnosti, díky čemuž dokázal zastínit výkonné, leč těžkopádné konkurenty s vidlicovými osmiválci. V roce 1952 si připsal 49, v roce 1953 pak 46 vítězství. Hudson byl prvním výrobcem, který tehdy oficiálně podporoval závodní týmy. Časy se však měly změnit – jakmile se do věci vložily korporáty jako Ford nebo Chrysler, byl Hudson zastíněn jak po reklamní, tak nakonec i po výkonové stránce.
Přesto je „báječný“ Hudson Hornet americkou legendou. A onen proslulý animovaný film na tom má svůj podíl – experti se totiž shodují, že právě film Auta z roku 2006, který má na svědomí studio Pixar, se postaral o novou vlnu zájmu o Hudson Hornet coby závodní legendy a průkopníka série NASCAR.
Finální verze Hudsonu Hornet už měly větší objem motoru, jiné vačky, větší a později dokonce dvojité karburátory – vůz dával na svou dobu opravdu pozoruhodných 210 koní. Posléze však otěže v soutěži Stock Cars převzaly větší automobilky Ford a Chrysler, Hudson nakonec v roce 1957 zanikl úplně.
Hudson Hornet je však dnes za velkou louží považován za legendu. V roce 2022 byl uveden do národního registru historických vozidel a jeho historie je zdokumentována a uchována v budově Kongresu.