Článek
Přelom roku je obdobím bilancování a nejinak je tomu i u nás, v redakci Garáže. Sedli jsme si tedy v kanceláři, udělali si kafe a zavzpomínali na nejlepší nová auta, která jsme v uplynulém roce řídili. Tak si také udělejte kávu, pohodlně se usaďte a užijte si s námi jízdu rokem 2023.
Nejlepší malé auto: Renault Clio E-Tech
Malých vozů na trhu kvapem ubývá a takových, které jsou sympatické, praktické, úsporné, jednoduché a zábavné, těch je už vyloženě jako šafránu. Jedním z posledních je Renault Clio, jenž loni prošel decentní modernizací – ta mu na atraktivitě neubrala, spíš naopak. Vypadá skvěle, pořád se příjemně řídí a s hybridním pohonem umí být ukázkově úsporný.
Nejlepší auto pro normální lidi: MG ZS
Málokdy se stane, že auto v základní výbavě bude to nejlepší, nicméně u modelu ZS od MG to platí dvojnásob. Přece jen jednoduchý čtyřválcový zážehový motor 1,5 litru s pětirychlostním manuálem, slušná výbava včetně klimatizace, sedmiletá záruka a cena pod 400 000 Kč jsou prostě ocelové argumenty. Není proto divu, že díky tomuto SUV je britsko-čínské MG skokanem roku ve svém segmentu.
Nejlepší rodinné auto: Honda CR-V
Na našlapaném trhu rodinných SUV nová Honda CR-V vyloženě nevyčnívá, ale jak se s ní postupně budete seznamovat, uvědomíte si, že nedělá prakticky nic špatně – je dost reprezentativní, nabízí prostor a praktičnost, širokou bezpečnostní výbavu má už v základu, k tomu úsporný hybridní pohon. Navíc skvěle jezdí a moc příjemně se řídí. Co víc můžete od rodinného auta chtít…?
Nejlepší prémiové auto: Mercedes třídy E
Nové „Éčko“ se Mercedesu po čertech povedlo. Působí moderně a je prošpikované špičkovými technologiemi, přitom v jádru zůstává pořád tím pohodlným, uklidňujícím kočárem, který si miliony zákazníků zamilovaly. Třída E je pilířem modelové nabídky Mercedesu už tři dekády (a ještě déle, i když se tehdy přímo takhle nejmenovala) a stále perfektně ztělesňuje ducha značky.
Nejlepší luxusní auto: BMW řady 7
Kvalita moderních BMW trochu klopýtá – některá auta umí perfektně, jiná se zase tolik nepovedla. Ale sama špička celé nabídky, vrcholná řada 7, je ukázkou jejich mistrovského umu. Vzhled má sice také kontroverzní, ale technika, zpracování a jízdní vlastnosti si zaslouží poklonu, stejně jako široká nabídka pohonů od klasických dieselů a benzinů přes plug-in hybridy až po čistě elektrickou verzi.
Nejpohodlnější auto: Lexus LM
Nejpohodlnější auto je to, které nemusíte sami řídit. V Lexusu LM se můžete navíc uvelebit v koženém, elektricky polohovatelném křesílku a nechat se jím masírovat, zatímco sledujete svůj oblíbený seriál na 38palcovém displeji a popíjíte dobře vychlazené šampaňské. Lexus LM možná zvenku vypadá jako dodávka, ale uvnitř poskytuje komfort na úrovni Rolls-Royce za zlomek jeho ceny a bez vší té pompy kolem.
Nejlepší malý elektromobil: Volvo EX30
Malé auto s velkými ambicemi, tak popisuje Volvo svůj kompaktní model EX30. Jenže tohle malé městské vozidlo ujede klidně přes 450 kilometrů a cítí se skvěle i na točitých okreskách, kde můžete naplno využít jeho výkon až 426 koní! Navíc má velmi zajímavou cenovku, která konkuruje běžným spalovákům. To už stojí za zamyšlení…
Nejlepší velký elektromobil: Kia EV9
Není lepší ukázkou rostoucího sebevědomí korejské značky Kia než její horká novinka. Tenhle velký rodinný elektromobil je ohromující zvenku i uvnitř, na palubě má špičkové technologie a stojí… no, ranec, ale pořád o dost méně než srovnatelná konkurence.
Nejlepší elektromobil: Tesla Model 3 Highland
Na první dojem byste neřekli, že omlazená Tesla Model 3 bude nějaký trhák, jenže první dojmy a první kilometry daly poznat, jak moc obrovský skok mladá severoamerická automobilka udělala. Auto doznalo vylepšení po všech směrech včetně těch zásadních, takže se posunulo na žebříčku běžných vozů i elektrických aut směrem nahoru, a to za velmi přijatelnou cenu. Navíc dosavadní indicie naznačují, že v podobném duchu bude omlazen i Model Y, což by Teslu mohlo katapultovat na výslunní.
Překvapení roku: Toyota Prius PHEV
Když před pár lety přišla na trh hybridní Corolla, stal se Prius v podstatě zbytečným – jeho konvenční sourozenec nabízel podobnou úspornost v praktičtějším balení a s nižší cenovkou. Proto se Toyota rozhodla posunout Prius o level výš – udělala z něj velmi pohlednou a skvěle jezdící stylovku s plug-in hybridním pohonem. Teď už si ho nepořídíte jen proto, abyste světu ukázali, jak zelené máte svědomí, ale prostě proto, že ho budete chtít!
Drsňák roku: Ineos Grenadier
Ryze účelový off-road na trhu po skonu původního Defenderu hodně chyběl, ale Grenadier ho nahradil více než důstojně – je neuvěřitelně schopný v každé situaci, přitom detailně propracovaný a je na něj spoleh. To ujde na první výtvor zcela nové automobilky, ne?
Hot hatch roku: Toyota GR Corolla
Kapesní raketa GR Yaris je povedeným sportovním prckem – čtyřkolka s rallyeovými geny, mechanická ručka, 261koňová šestnáctistovka (i když ano, „jen“ tříválec)… jeho genialitu vlastně srážely jen drobnosti – zbytečně vysoký posez, horší výhled ven a omezená praktičnost. Všechny tyto neduhy žehlí větší GR Corolla. Jediná vada? V Evropě se oficiálně neprodává. Cesta k ní vede skrz individuální dovoz od firmy Faster Cars. A hot hatch je to povedený, přestože (nebo právě protože?) jeho technika kopíruje menší Yaris. Auto je prostornější, každodenně použitelnější a jízdním projevem o moc dospělejší. Nad rámec toho také rychlé, přesné, na zasněžených cestách nesmírně zábavné!
Sporťák roku: Porsche 911 S/T
Když se Porsche rozhodne oslavit výročí kultovní 911 a jako dárek nám všem nadělí nejvíce řidičskou verzi, může to dopadnout jen jedním způsobem – naprostou NIRVÁNOU! Šestiválcový atmosférický boxer ječí a burácí, auto po točité silnici doslova letí a vám za volantem pumpuje v žilách adrenalin. Je to přesně to auto, se kterým jezdíte, než vyjedete celou nádrž, natankujete a chcete jezdit dál. Nejlepší 911 historie? To se vsaďte!
AUTO ROKU: Rolls-Royce Spectre
Nádherný zvenku a luxusní uvnitř, nečekaně rychlý, přitom naprosto tichý a neskutečně jemný. První elektrický Rolls-Royce není jen nejlepším elektromobilem, ale prostě nejlepším autem, jaké jsme loni řídili. Vlastně je to nejlepší auto, jaké kdy Rolls-Royce vyrobil. A to už něco znamená!
Nejlepší jízda roku: Hyundai Elantra N TCR
Posaďte Martina Machalu do čehokoliv závodního a bude šťastný. Loni jsem však měl štěstí na mimořádně profi závoďák, v Mostě jsem si mohl krátce vyzkoušet speciál Hyundai Elantra N TCR šampiona Maťa Homoly. Kvůli rozhodně ne ideálním podmínkám to byl i docela stres, nakonec jsem si však vylepšil svůj mostecký rekord na 1:42. A znovu si připomněl, jak strašně se závodní speciály od čehokoliv - a klidně i hodně, hodně sportovního - liší. Řízení je naprosto specifické, chování auta nepředstavitelně ostré. Doufám, že i letošní rok přinese podobně atraktivní svezení!
Zklamání roku:
Ne, že by Espace bylo špatné auto, je to vlastně dost dobré rodinné SUV s třetí řadou sedadel. Jenže jméno zavazuje a navzdory marketingovým povídačkám Renaultu tohle auto není následovníkem neskutečně prostorného a praktického rodinného auta, které založilo segment MPV. Kdyby se jmenovalo Austral XL (jak původně mělo), neměli bychom s ním problém. Takhle jsme ale zklamaní…
2. Mazda CX-60
Nádherná nová vlajková loď Mazdy je sice oslnivé auto s povedeným interiérem, jenže nejezdí tak lehkonoze, jak jsme u této automobilky zvyklí, a ani jeden z pohonů není odladěný, jak by bylo záhodno – šestiválcový diesel je hlučný a hrubý, plug-in hybridu zase chybí hladkost a jemnost. Což u auta, za které dáte milion a půl, dost bolí.
1. BMW XM
Měl to být vlajkový model sportovní divize M, ohromující luxusní SUV s fantastickými jízdními vlastnostmi a brutálním výkonem. Místo toho jsme se dočkali nevzhledné krabice s uskákaným podvozkem a nedotaženým hybridním pohonem, která vám za 4,5 milionu nabídne interiér z X5 s poloviční cenovkou. A toho si všimli dokonce i jinak nadšení zákazníci BMW, za první tři čtvrtiny roku se jich po celém světě prodalo jen 4,5 tisíce – to je solidní průšvih.
Tak to je náš seznam vítězů a poražených. Které z těchto aut se nejvíc líbilo vám? Hlasujte v anketě!