Článek
Přelom roku je obdobím bilancování a nejinak je tomu i u nás, v redakci Garáže. Sedli jsme si tedy v kanceláři, udělali si kafe a zavzpomínali na nejlepší nová auta, která jsme v uplynulém roce řídili. Tak si také udělejte kávu, pohodlně se usaďte a užijte si s námi jízdu rokem 2023.
Nejlepší malé auto: Renault Clio E-Tech

Modernizované Clio je pořád stejně sympatické a praktické, můžete ho mít se spalovákem, ale i s úsporným hybridem.
Malých vozů na trhu kvapem ubývá a takových, které jsou sympatické, praktické, úsporné, jednoduché a zábavné, těch je už vyloženě jako šafránu. Jedním z posledních je Renault Clio, jenž loni prošel decentní modernizací – ta mu na atraktivitě neubrala, spíš naopak. Vypadá skvěle, pořád se příjemně řídí a s hybridním pohonem umí být ukázkově úsporný.
Nejlepší auto pro normální lidi: MG ZS

MG ZS v základní výbavě je ta nejlepší volba, navíc za necelých 400 000 Kč…
Málokdy se stane, že auto v základní výbavě bude to nejlepší, nicméně u modelu ZS od MG to platí dvojnásob. Přece jen jednoduchý čtyřválcový zážehový motor 1,5 litru s pětirychlostním manuálem, slušná výbava včetně klimatizace, sedmiletá záruka a cena pod 400 000 Kč jsou prostě ocelové argumenty. Není proto divu, že díky tomuto SUV je britsko-čínské MG skokanem roku ve svém segmentu.
Nejlepší rodinné auto: Honda CR-V

Honda CR-V je nenápadně perfektní. Nezamilujete se do ní na první pohled, ale po prvních pár týdnech a měsících společného života na ni nedáte dopustit.
Na našlapaném trhu rodinných SUV nová Honda CR-V vyloženě nevyčnívá, ale jak se s ní postupně budete seznamovat, uvědomíte si, že nedělá prakticky nic špatně – je dost reprezentativní, nabízí prostor a praktičnost, širokou bezpečnostní výbavu má už v základu, k tomu úsporný hybridní pohon. Navíc skvěle jezdí a moc příjemně se řídí. Co víc můžete od rodinného auta chtít…?
Nejlepší prémiové auto: Mercedes třídy E

Mercedes se s novou třídou E opravdu vytáhl, je to velmi moderní, přitom klasicky střižené auto.
Nové „Éčko“ se Mercedesu po čertech povedlo. Působí moderně a je prošpikované špičkovými technologiemi, přitom v jádru zůstává pořád tím pohodlným, uklidňujícím kočárem, který si miliony zákazníků zamilovaly. Třída E je pilířem modelové nabídky Mercedesu už tři dekády (a ještě déle, i když se tehdy přímo takhle nejmenovala) a stále perfektně ztělesňuje ducha značky.
Nejlepší luxusní auto: BMW řady 7

Nová sedmička není žádný krasavec, ale je to příjemné a pohodlné auto, navíc vás bude těšit ho řídit.
Kvalita moderních BMW trochu klopýtá – některá auta umí perfektně, jiná se zase tolik nepovedla. Ale sama špička celé nabídky, vrcholná řada 7, je ukázkou jejich mistrovského umu. Vzhled má sice také kontroverzní, ale technika, zpracování a jízdní vlastnosti si zaslouží poklonu, stejně jako široká nabídka pohonů od klasických dieselů a benzinů přes plug-in hybridy až po čistě elektrickou verzi.
Nejpohodlnější auto: Lexus LM

Tady se vám bude cestovat skutečně nejpohodlněji.
Nejpohodlnější auto je to, které nemusíte sami řídit. V Lexusu LM se můžete navíc uvelebit v koženém, elektricky polohovatelném křesílku a nechat se jím masírovat, zatímco sledujete svůj oblíbený seriál na 38palcovém displeji a popíjíte dobře vychlazené šampaňské. Lexus LM možná zvenku vypadá jako dodávka, ale uvnitř poskytuje komfort na úrovni Rolls-Royce za zlomek jeho ceny a bez vší té pompy kolem.
Nejlepší malý elektromobil: Volvo EX30

Kompaktní a přitom praktické, uvolněné a hbité, do města i na delší cestu, na klidné korzování i svižné cestování. Malé Volvo EX30 má velký rozsah talentu.
Malé auto s velkými ambicemi, tak popisuje Volvo svůj kompaktní model EX30. Jenže tohle malé městské vozidlo ujede klidně přes 450 kilometrů a cítí se skvěle i na točitých okreskách, kde můžete naplno využít jeho výkon až 426 koní! Navíc má velmi zajímavou cenovku, která konkuruje běžným spalovákům. To už stojí za zamyšlení…
Nejlepší velký elektromobil: Kia EV9

Ano, tuhle velkou nádheru plnou špičkových technologií vážně postavila Kia.
Není lepší ukázkou rostoucího sebevědomí korejské značky Kia než její horká novinka. Tenhle velký rodinný elektromobil je ohromující zvenku i uvnitř, na palubě má špičkové technologie a stojí… no, ranec, ale pořád o dost méně než srovnatelná konkurence.
Nejlepší elektromobil: Tesla Model 3 Highland

Omlazená Tesla Model 3 se změnila, a to k lepšímu.
Na první dojem byste neřekli, že omlazená Tesla Model 3 bude nějaký trhák, jenže první dojmy a první kilometry daly poznat, jak moc obrovský skok mladá severoamerická automobilka udělala. Auto doznalo vylepšení po všech směrech včetně těch zásadních, takže se posunulo na žebříčku běžných vozů i elektrických aut směrem nahoru, a to za velmi přijatelnou cenu. Navíc dosavadní indicie naznačují, že v podobném duchu bude omlazen i Model Y, což by Teslu mohlo katapultovat na výslunní.
Překvapení roku: Toyota Prius PHEV

Ze skromného šetřílka je najednou velká stylovka se sportovním naladěním, která stále umí ukázkově šetřit.
Když před pár lety přišla na trh hybridní Corolla, stal se Prius v podstatě zbytečným – jeho konvenční sourozenec nabízel podobnou úspornost v praktičtějším balení a s nižší cenovkou. Proto se Toyota rozhodla posunout Prius o level výš – udělala z něj velmi pohlednou a skvěle jezdící stylovku s plug-in hybridním pohonem. Teď už si ho nepořídíte jen proto, abyste světu ukázali, jak zelené máte svědomí, ale prostě proto, že ho budete chtít!
Drsňák roku: Ineos Grenadier

Grenadier je jedno z mála aut, které vám dokáže přinést nezapomenutelné zážitky. Naprosto nezapomenutelné!
Ryze účelový off-road na trhu po skonu původního Defenderu hodně chyběl, ale Grenadier ho nahradil více než důstojně – je neuvěřitelně schopný v každé situaci, přitom detailně propracovaný a je na něj spoleh. To ujde na první výtvor zcela nové automobilky, ne?
Hot hatch roku: Toyota GR Corolla

GR Corolla je na českém trhu sportovním jednorožcem. Exkluzivitě individuálního dovozu odpovídá cena – 1,7 milionu korun za zánovní kousek.
Kapesní raketa GR Yaris je povedeným sportovním prckem – čtyřkolka s rallyeovými geny, mechanická ručka, 261koňová šestnáctistovka (i když ano, „jen“ tříválec)… jeho genialitu vlastně srážely jen drobnosti – zbytečně vysoký posez, horší výhled ven a omezená praktičnost. Všechny tyto neduhy žehlí větší GR Corolla. Jediná vada? V Evropě se oficiálně neprodává. Cesta k ní vede skrz individuální dovoz od firmy Faster Cars. A hot hatch je to povedený, přestože (nebo právě protože?) jeho technika kopíruje menší Yaris. Auto je prostornější, každodenně použitelnější a jízdním projevem o moc dospělejší. Nad rámec toho také rychlé, přesné, na zasněžených cestách nesmírně zábavné!
Sporťák roku: Porsche 911 S/T

Nejlepší 911 všech dob pro pravé řidiče. Kdybyste fotky mohli slyšet…
Když se Porsche rozhodne oslavit výročí kultovní 911 a jako dárek nám všem nadělí nejvíce řidičskou verzi, může to dopadnout jen jedním způsobem – naprostou NIRVÁNOU! Šestiválcový atmosférický boxer ječí a burácí, auto po točité silnici doslova letí a vám za volantem pumpuje v žilách adrenalin. Je to přesně to auto, se kterým jezdíte, než vyjedete celou nádrž, natankujete a chcete jezdit dál. Nejlepší 911 historie? To se vsaďte!
AUTO ROKU: Rolls-Royce Spectre

Řídit Spectre je ohromující – a zároveň naprosto uvolňující – zážitek. Nejlepší Rolls-Royce historie? To se klidně vsaďte!
Nádherný zvenku a luxusní uvnitř, nečekaně rychlý, přitom naprosto tichý a neskutečně jemný. První elektrický Rolls-Royce není jen nejlepším elektromobilem, ale prostě nejlepším autem, jaké jsme loni řídili. Vlastně je to nejlepší auto, jaké kdy Rolls-Royce vyrobil. A to už něco znamená!
Nejlepší jízda roku: Hyundai Elantra N TCR

V Mostě jsem svůj dosavadní nejlepší čas posunul díky Elantře N TCR na 1:42.
Posaďte Martina Machalu do čehokoliv závodního a bude šťastný. Loni jsem však měl štěstí na mimořádně profi závoďák, v Mostě jsem si mohl krátce vyzkoušet speciál Hyundai Elantra N TCR šampiona Maťa Homoly. Kvůli rozhodně ne ideálním podmínkám to byl i docela stres, nakonec jsem si však vylepšil svůj mostecký rekord na 1:42. A znovu si připomněl, jak strašně se závodní speciály od čehokoliv - a klidně i hodně, hodně sportovního - liší. Řízení je naprosto specifické, chování auta nepředstavitelně ostré. Doufám, že i letošní rok přinese podobně atraktivní svezení!
Zklamání roku:

Espace vůbec není špatný, jen to není pravý Espace.
Ne, že by Espace bylo špatné auto, je to vlastně dost dobré rodinné SUV s třetí řadou sedadel. Jenže jméno zavazuje a navzdory marketingovým povídačkám Renaultu tohle auto není následovníkem neskutečně prostorného a praktického rodinného auta, které založilo segment MPV. Kdyby se jmenovalo Austral XL (jak původně mělo), neměli bychom s ním problém. Takhle jsme ale zklamaní…
2. Mazda CX-60

Tak krásná… přitom tak nedotažená.
Nádherná nová vlajková loď Mazdy je sice oslnivé auto s povedeným interiérem, jenže nejezdí tak lehkonoze, jak jsme u této automobilky zvyklí, a ani jeden z pohonů není odladěný, jak by bylo záhodno – šestiválcový diesel je hlučný a hrubý, plug-in hybridu zase chybí hladkost a jemnost. Což u auta, za které dáte milion a půl, dost bolí.
1. BMW XM

XM se BMW vážně moc nepovedlo, víme to my a všimli si i zákazníci.
Měl to být vlajkový model sportovní divize M, ohromující luxusní SUV s fantastickými jízdními vlastnostmi a brutálním výkonem. Místo toho jsme se dočkali nevzhledné krabice s uskákaným podvozkem a nedotaženým hybridním pohonem, která vám za 4,5 milionu nabídne interiér z X5 s poloviční cenovkou. A toho si všimli dokonce i jinak nadšení zákazníci BMW, za první tři čtvrtiny roku se jich po celém světě prodalo jen 4,5 tisíce – to je solidní průšvih.
Tak to je náš seznam vítězů a poražených. Které z těchto aut se nejvíc líbilo vám? Hlasujte v anketě!