Článek
Mrtvý úhel je jev, kdy je auto schované v takovém úhlu a pozici, že ho nevidíte ve středovém, ale ani v bočním zpětném zrcátku. V minulosti se údajně doporučovalo ohlédnout se přes rameno, zda právě v mrtvém úhlu někdo nejede. Jako vtip do hospody dobré, ale dnes to dělat rozhodně nedoporučujeme. Existuje totiž daleko sofistikovanější řešení. V dnešní době jsou už napříč automobilkami i cenově dostupné modely, v jejichž výbavě je systém, který hlídá právě tento problém. Jen tomu systému musíte věřit. Pojďme se podívat, jaké jsou druhy zmíněného asistenta, a zjednodušeně si popišme, jak systém hlídání mrtvého úhlu funguje.
Asistent hlídání mrtvého úhlu je u automobilek nejčastěji označován jako Blind Spot Assist. Některé značky ve svých modelech tento systém integrují do bočních zpětných zrcátek. V horním rohu směrem dále od auta (nemusí tomu tak být vždy) jsou vyobrazená dvě auta. Jedním je to vaše a druhé to, které je právě v mrtvém úhlu. Proto jsou „namalovaná“ šikmo za sebou. Popřípadě tam může být jen varovný trojúhelník. Jinde můžete najít na vnitřní straně zrcátka směrem k okénku jakýsi „blinkr“. Ať tak či onak, všechny varianty fungují naprosto stejně.
Možná si říkáte, že za vše mohou senzory na zadní straně auta, ale není tomu tak. Pravdu máte asi tak z poloviny. Pokud jste někdy přemýšleli, proč třeba i na vašem autě máte kamery umístěné v zrcátkách, dnes se to dozvíte. Právě kamery v zrcátkách snímají prostor, který spadá do mrtvého úhlu. Jakmile se objeví jiné vozidlo v určité oblasti, kterou kamera snímá, dá vám informaci, ať už piktogramem v zrcátku nebo právě diodou, která je umístěná na vnitřní straně konstrukce zrcátka. Jsou i automobilky, které využívají senzory umístěné na stranách zadního nárazníku. Nejčastěji používaná technologie pracuje tak, že senzor vysílá elektromagnetické vlny a na základně nich ví, kdy máte v mrtvém úhlu auto. Kamera v zrcátku zase pracuje na bázi snímání, takříkajíc focení prostoru, který posílá do procesoru, a ten jej následně analyzuje a vyhodnocuje.
Ve chvíli, kdy jedete ve svém pruhu a do mrtvého úhlu přijede jiné vozidlo, kontrolka se rozsvítí. Jakmile byste dali směrovku do směru, kde je jiné auto, začne kontrolka blikat. Některé automobilky vám dají i akustický signál. Určité modely to umí vyhodnotit i tak, že řízení „strhnou“ a ještě chvíli vás zadrží ve vašem pruhu, aby nedošlo ke kolizi. Vše záleží na automobilce a daném modelu. Základní funkce je však vždy stejná.
Ve finále je úplně jedno, jaký systém pro detekci mrtvého úhlu vaše auto využívá. Důležité je, že všechny systémy jsou dostatečně funkční a můžete se na ně spolehnout. Sice se to asi nikdy v přesných počtech nedozvíme, ale pokud se díky tomuto systému podařilo zabránit aspoň několika nehodám, smysl to rozhodně má. Vždyť třeba v takovém Německu se podíváte do zrcátka a vidíte auto, které je daleko. Podíváte se znovu s tím, že už vzápětí hodláte odbočovat a ejhle… ono auto je jen kousek za vámi. Přece jen odhadovat rychlost je těžké a rozhodně nechcete vjet do pruhu, kde kolem vás projíždí auto rychlostí, která může být legální a zároveň vyšší než 200 km/h.
Ve finále je to ale zcela na vás. Je na vás, zda budete systém hlídání mrtvého úhlu používat a zda mu budete věřit. Pamatuji doby, kdy jsem začínal jezdit po ucpané Praze, a právě tento systém jsem bezpočtukrát ocenil. Třeba to taky znáte z doby, když jste poprvé přijeli z malého města do metropole. Tramvaje, chodci a do toho spousta aut, která vás předjíždí zleva i zprava. V takových chvílích je systém hlídání mrtvého úhlu neocenitelný parťák, i když vám třeba kamarád bude s veškerou sugestivností tvrdit, že to je jen další technologický nesmysl, bez kterého se on spolehlivě obejde.