Hlavní obsah

Bezpečná vzdálenost? Pravidlo 2 sekund funguje nejlépe!

Foto: Shutterstock/Garáž.cz

Nedodržení bezpečné vzdálenosti se v ČR zatím moc neřeší, stejně jako bezdůvodná jízda v prostředním nebo levém pruhu

Dodržování bezpečné vzdálenosti nebude v ČR nikdy fungovat. Zákonodárci totiž vymýšlí nesmysly, místo aby se inspirovali v zahraničí. Místo obecného a hlavně funkčního pravidla 2 sekund navrhují minimální vzdálenost mezi auty v metrech, aniž by se ale zamysleli nad tím, kdo a jak ji bude přesně měřit. Kocourkov? Jako obvykle...

Článek

Jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod je nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi auty. Je dokázáno, že průměrná doba, než mozek začne reagovat na právě vzniklé nebezpečí před ním, je 0,75 sekundy. Dalších 0,1 sekundy pak trvá, než začnou brzdy fungovat naplno, u vozidel se vzduchovými brzdami (autobusy a nákladní vozy) to může být dokonce až 0,6 sekundy. Když si vezmete, že v rychlosti 130 km/h ujedete za sekundu 36 metrů, a teprve pak začnete naplno brzdit, dojde vám, že jezdit nalepený na auto před vámi je víc než riziková záležitost, a to i když se na jízdu plně soustředíte.

V okolních evropských státech už je nedodržování bezpečná vzdálenosti jasně definované a policie ho kontroluje stejně jako dodržování rychlosti nebo používání mobilních telefonů. V Německu ho naprosto běžně kontrolují elektronicky na dálnicích. A všude k tomu používají pravidlo 2 sekund.

Pravidlo 2 sekund je přitom tou nejjednodušší pomůckou a dá se dobře dodržovat i kontrolovat. Prostě si na silnici nebo vedle ní vyberete nějaký statický objekt vedle silnice nebo na ní (například strom, patník nebo jejich stín dopadající na silnici) a od chvíle, kdy ho vpředu jedoucí vozidlo mine, odpočítáte čas, který uběhne, než ho minete vy. Naměřený čas by měl být minimálně dvě sekundy. Žádná složitá matematika, žádné pobíhání s metrem.

Jenže proč to dělat jednoduše, když to jde složitě. V aktuálním zákonu o silničním provozu se píše, aby řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem ponechal dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Což se samozřejmě dá definovat všelijak. „V současné době je tedy v mezirezortním řízení návrh, který počítá s tím, že řidiči nákladních vozidel a autobusů budou muset při rychlosti vyšší než 50 km/h udržovat na všech druzích pozemních komunikací mimo obec za vozidlem jedoucím před nimi vzdálenost minimálně 50 metrů, v případě osobního vozidla je pak při rychlosti nad 80 km/h stanovena vzdálenost na 30 metrů. Ve městech by se mělo postupovat podle stávající úpravy,“ říká Libor Budina z Autoklubu ČR.

Jestli vás napadlo, kdo a jak to bude měřit (ať už řidič nebo policie), tak vězte, že na to nikdo nemyslel. Pravidlo 2 sekund je přitom jasné a funkční pro obě zúčastněné strany. Někteří možná mohou argumentovat tím, že na základě tohoto pravidla není možné jezdit, protože mezi vozidly vzniká velká mezera, do které se budou cpát jiné vozy, ale Libor Budina má jasno: „Bezpečná vzdálenost mezi vozidly roste společně s rychlostí a dodržování pravidla minimálně 2 sekund při rychlosti 50 km/h za hodinu znamená 28 metrů a při rychlosti 130 km/h tato vzdálenosti činí 72 m. Což nejsou mezery, do kterých by se pohodlně mohla vozidla zařadit, i když samozřejmě ti méně zodpovědní řidiči to rádi provádějí.“ A dodává, že řidiči se nemusí obávat, že by celou jízdu měli počítat dvě sekundy. „Výpočet si stačí pouze provést jednou za čas a za chvíli si mozek na tuto vzdálenost navykne a řidič bude bezpečnou vzdálenost dodržovat automaticky,“ uvádí Libor Budina z Autoklubu ČR.

Zavedená praxe po celé Evropě je taková, že řidič by měl zachovávat  od vpředu jedoucího vozidla takovou vzdálenost, aby v případě jeho zpomalení či zastavení byl schopen zabránit vzájemné kolizi. Jenže doporučení je jedna věc a postihy druhá. V ČR vám podle stávající legislativy žádný postih nehrozí a nejspíš ani hrozit nebude, třeba v Německu vám ale pokuta přistane. Při rychlosti 90 km/h je nutno dodržovat odstup o délce minimálně 22,5 metru, jinak vám hrozí pokuta ve výši 75 eur. Pokud ovšem bude vzdálenost pětkrát menší, pokuta bude už 320 eur. A když to bude v rychlosti přes 130 km/h, bude sankce ještě výrazně přísnější, navíc vám hrozí i zákaz řízení na tři měsíce. A abych vám ušetřil počítání, je to vzdálenost odpovídající cca jedné sekundě…

V ČR se tedy zatím ohledně bezpečné vzdálenosti mezi auty nic nemění, záleží jen na zdravém rozumu každého svéprávného řidiče. Návrh, který je teď v mezirezortním řízení, se týká jen nákladních aut a autobusů, navíc v této podobě je stejně funkční jako děravý deštník. Škoda. A to nemluvím o tom, že kromě bezpečné vzdálenosti by se mohly začít konečně řešit i třeba řidičáky na zkoušku, bezdůvodná jízda v prostředním nebo levém pruhu, zvýšení rychlosti na dálnicích a úsecích, kde limit 130 km/h vysloveně uspává...

Kde vidíte prostor pro změnu v pravidlech vy? A jaký je váš názor na dodržování bezpečné vzdálenosti? Podělte se o něj s námi v diskuzi!

Načítám