Článek
Mazda to nevzdává! Zatímco od mnoha konkurenčních automobilek už zaznělo, že s dalším vývojem spalovacích motorů končí, inženýři hirošimské automobilky neúnavně hledají cesty, jak vylepšit své benzinové a dieselové jednotky. Dokazuje to modernizovaná jednotka e-Skyactiv X pod kapotou hatchbacku Mazda3 a crossoveru CX-30.
Co je Skyactiv-X?
Dvoulitrová jednotka s kompresorem je malým zázrakem. Spojuje totiž to nejlepší ze světa benzinových (vysoký výkon, rychlejší odezva na plyn, hladký chod, rychlejší topení, čistší výfukové plyny) a dieselových motorů (vyšší točivý moment, úspornější provoz, nižší emise). Jde na to cestou kompresního zapalování řízeného svíčkou: Mimořádně chudá směs paliva a vzduchu je stlačena na mimořádně vysoký tlak. Jiskra následně zapálí velmi malé, husté množství paliva, které zvýší teplotu a tlak ve válci, a tím se pod tlakem zapálí i zbývající palivo (jako u vznětového motoru). Palivo se spálí rychleji a důkladněji, takže výsledný výkon je vyšší a emise nižší než u tradičního motoru.
Díky snížení kompresního poměru (z původních 16,3:1 na nových 15,0:1), modifikaci hlavy válců a pístů a úpravě časování sacích ventilů došlo k optimalizování řízení a efektivity spalování (24V mild-hybridní systém se dočkal softwarové úpravy pro rychlejší reakce), což přineslo na jedné straně zvýšení výkonu o 6 koní a zvýšení momentu o 16 Nm, zároveň však také snížení spotřeby o 0,5 l/100 km a redukce emisí CO2 až o 10 g/km! To zní samozřejmě slibně, jenže jak si povede ve skutečném provozu?
Mazda e-Skyactiv X | |
---|---|
Výkon | 186 koní při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 240 Nm při 4 000 ot./min. |
Spotřeba (kombinace) (udávaná) | 5,3 l/100 km |
Emise CO2 | 121 g/km |
Odpověď není právě překvapivá: Naprosto ukázkově! Svědomití japonští inženýři nikdy neslibují nic, co by nemohli splnit, a nový motor e-Skyactiv X je prostě mazel – tiše si přede jako spokojené kotě, bleskově reaguje na povel plynového pedálu a hladce se vytáčí od volnoběhu až k červenému poli, ochotně zatahuje od nízkých otáček, má silný střed a nechá se ždímat v těch vysokých. Je radost ho prohánět napříč otáčkoměrem ve spolupráci s dokonale přesnou řadičkou manuální převodovky.
Samozřejmě nečekejte tak silný zátah jako u moderních turbomotorů – abyste z něj vymáčkli všech jeho 186 koní, musíte ho skutečně podržet až k šesti tisícům otáčkám, což je kvůli d-l-o-u-h-ý-m kvaltům tak trochu únavné čekání. Ale pointa je v tom, že většinou prostě nemusíte. Už v půlce otáčkoměru jste docela svižní a zbytek doženete v zatáčkách, do nichž se obě Mazdy vrhají s typickým nadšením. Rychlost vážně není jen o plynu na podlaze…
Střídmost s plynem navíc prospěje spotřebě. První setkání ukázalo, že nová jednotka je skutečně o chlup úspornější. Na dálnici (v rámci limitů) jste v tom kolem sedmi, v běžném provozu se snadno dostanete pod šest litrů a nebudete za loudu, v kombinaci to tedy bude nějakých 6 až 6,5 l/100 km. Což je hodně slušné číslo na takhle výkonný motor, běžný dvoulitr SKY-G s výkonem 122 koní nedosáhne lepších čísel, i když od inženýrů nově dostal systém vypínání dvojice válců při nízkém zatížení (najdete ho i v modelu CX-5).
Není divu, že si motor e-Skyactiv X do svých aut volí kolem 40 % evropských zákazníků, ačkoliv v ČR je ten poměr zatím nižší: přesněji 15 % u Mazdy3 a 30 % u CX-30. Proto u Mazdy přepracovali nabídku motorizací a výbav, aby si e-Skyactiv X mohlo pořídit víc zájemců. Můžete ho tak mít s manuální nebo automatickou převodovkou, s pohonem předních nebo všech kol. A nyní dokonce i s finančním zvýhodněním 47 tisíc korun (CX-30), respektive dokonce 52 tisíc (Mazda3). Pokud se tedy o tyto dva modely zajímáte, rozhodně se s tímto motorem projeďte, budete vážně překvapeni.
Díky, Mazdo, spalovací motor žije!