Článek
Ta srovnání jsou vždycky trochu zavádějící, protože odkazují na určité datum a mohou se v průběhu roku měnit nejen v závislosti na ceně ropy, ale i podle data v kalendáři, nicméně jako orientační srovnání postačí. Údaje vychází z průměrné ceny benzinu a nafty v jednotlivých zemích EU. Samozřejmě, že třeba v takovém Maroku, kde se tankuje nafta za nějakých šestnáct korun, je to ještě veselejší, podobně jako v Emirátech, kde vychází litr benzinu na deset korun.
„V rámci států EU byla v polovině letošního května cena bezolovnatého benzinu 95 nejnižší v Rumunsku, kde jeden litr vyšel na 1,16 eur, tedy těsně pod třicet korun,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky. „Levně bylo i v Bulharsku, Litvě a Polsku, možná až překvapivě levně se tankuje i v Lucembursku, kde je benzin za 34 korun. Zde jsou totiž maximální ceny paliv stanoveny vládou na základě příslušného zákona. V porovnání s dalšími státy nebylo draho ani v České republice, kde průměrná cena bezolovnatého naturalu činila 1,27 eur.“
Podobně jako s benzinem je to i s naftou; situace, kdy byla v ČR dražší než benzin, se už srovnala. Při podrobném zkoumání tabulky zjistíte, že dražší než benzin je nafta v Rumunsku, Velké Británii, Maďarsku a na Kypru. „V přibližně čtvrtině evropských států byla nafta dražší než bezolovnatý benzin 95,“ upřesňuje Libor Budina.
Motorová nafta byla nejlevnější v Litvě (1,11 eur za litr), Lucembursku (1,16 eur), Bulharsku (1,20 eur) a Rumunsku (1,21 eur). „Nejhlouběji museli sáhnout do kapsy řidiči v Belgii (1,57 eur), Švédsku (1,54 eur) a v Itálii (1,52 eur). I v případě motorové nafty se Česká republika řadila s průměrnou cenou 1,23 eur za litr k levným státům,“ vypočítává Libor Budina. Průměrná celoevropská cena motorové nafty činila 1,24 eur, oproti začátku května vzrostla o 0,81 procenta.
A co vy? Může cena paliva rozhodnout o tom, do jaké země pojedete na dovolenou? Hlasujte!