Článek
Pokud tápete, co vlastně společnost Mulliner dělá, v rychlosti ji představíme. Mulliner, a je to možná až neuvěřitelné, vznikl už v 16. století – tedy v době, kdy o nějakých autech nebo dokonce značce Bentley neměl nikdo ani potuchy. Tehdy se firma specializovala na tuning té doby, tj. přestavbu obyčejných kočárů na ty nejluxusnější, kterými jezdilo jak panstvo, tak bohatí obchodníci. Až v roce 1923, tedy 4 roky po založení Bentley, se s touto automobilkou spojila a pomáhala jí postavit podvozek pro dvoumístný vůz Bentley s třílitrovým motorem. O řadu let později, v roce 1953, Mulliner vyrobil karoserii asi nejslavnějšího Bentley, konkrétně modelu R Type Continental, tedy předchůdce dnešního Continentalu GT.
A nejspíš i proto se Mulliner podílel na tvorbě tohoto limitovaného Continentalu GT. Hodně odkazuje na minulost značky, jejích závodních úspěchů, ale nezapomíná ani na samotné zákazníky. Number 9 Edition totiž vzpomíná i na Sira Henryho Ralpha Stanleyho ‚Tima‘ Birkina. Za tímto dlouhým jménem se skrývá původně jen zákazník značky Bentley, ale později závodní jezdec, který automobilce pomáhal vyvíjet závodní stroj Bentley 4 ½ ‚Blower‘. S tímto speciálem se Sir Birkin v roce 1930 zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans, přičemž následně vznikla série produkčních vozů Bentley 4 ½ využívající přeplňování kompresorem od inženýra Amhersta Villierse. Po montáži kompresoru se u tohoto vozu zvýšil výkon ze 110 na 175 koní, čímž se tento vskutku impozantní vůz stal doslova kultovním závodním Bentley předválečných let. Mimochodem, Amherst a Tim Birkin byli členy prestižní skupiny Bentley Boys, odvážných boháčů, kteří ve 20. letech minulého století závodili (a vítězili) s vozy značky Bentley.
Na první pohled poznáte limitovaný Continental GT podle číslice 9 na předních blatnících a výrazného grafického ztvárnění téže číslice na masce chladiče. Každý zákazník si může vybrat, jestli bude karoserie jeho vozu lakována v odstínu zelené Viridian nebo černé Beluga. A následně Bentley přidá také 22″ kola Mulliner Driving Specification ve stejné barvě. Excentrici by mohli ocenit nabídku karbonového bodykitu, ale nějak nám ten karbon k tak luxusnímu autu moc nepasuje. Ale co si budeme povídat, my rozhodně nebudeme mezi tou stovkou šťastných, kteří si tento Continental GT pořídí…
Interiér auta je čalouněn kůží Cumbrian Green nebo Beluga, přičemž kůže na sedadlech dostala zvýšený lesk. Na hlavových opěrkách jsou embosovaná loga písmene B, podobně jako tomu bylo u čalounění dveří vozu ‚Blower‘ z roku 1930. Další specialitou odkazující na minulost, a ještě jich bude několik, je třeba povrchová úprava přístrojové desky, které se říká Engine Spin, tedy v překladu něco jako osoustružený hliník. Ta byla oblíbenou volbou závodních vozů a letadel ve 20. a 30. letech minulého století, protože potlačovala odlesky světla. Další „libůstkou“ jsou třeba klasické hodiny British Jaeger umístěné na středovém panelu, které jsou inspirovány původními budíky vozu No. 9.
V každém ze stovky vozů rovněž najdeme ovladače ventilace připomínající manubria rejstříkové traktury varhan, zlacené osmnáctikarátovým zlatem a inspirované podobnými prvky historického vozu No.9 ‚Blower‘. Jestli jste hledali definici pojmu jedinečný, pak jste ji asi našli. Ale teď ještě trochu moderních nutností. Pod kapotou má agregát W12 TSI, který je schopen dosáhnout rychlosti až 333 km/h a zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,7 sekundy. Něco nám ale říká, že některé z těchto 100 vyrobených kusů se na silnici nikdy nepodívají. Jde spíše o investiční vůz, který alespoň v některých případech jistě najde své místo v soukromých sbírkách po celém světě.